تصادف مرگبار در جاده قم کاشان با سه فوتی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) امضای قرارداد همکاری ایران و روسیه برای تحقیقات سلولی و ژن‌درمانی تصادف تریلی و مینی بوس در خواف با پنج مصدوم (۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) لاک‌پشت غول‌پیکر صد ساله‌ برای نخستین‌بار مادر شد + عکس صالحی‌امیری وارد ترکیه شد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) بازداشت ۸۴ نفر درخصوص فروش سؤالات کنکور ۱۴۰۴ ایران، رتبه سوم جهان در بحران فرونشست زمین | خراسان رضوی، رکورددار این مخاطره در کشور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (جمعه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) | دمای مشهد به ۳۶ درجه می‌رسد وزیر علوم: افزایش ظرفیت پذیرش در کنکور نداریم | برای همه داوطلبان صندلی خالی وجود دارد اسامی فراورده‌های بهداشتی غیرمجاز در حوزه مراقبت از مو و بدن اعلام شد شمارش معکوس برای جبران کمبود «پنتاوالان» | پیگیری شهرآرانیوز از وضعیت کمبود واکسن پنج‌گانه نوزادان توزیع شیر مدارس در سال تحصیلی جدید قطعی شد| شش همت اعتبار برای حدود ۸ میلیون دانش‌آموز کشور مرگ یک جوان بر اثر حمله پلنگ در تربت حیدریه توضیحات سازمان سنجش درباره آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم انتقال یک ایرانی از زندان چین به کشور پس از ۱۸ سال وقوع بارش‌های رگباری همراه با وزش باد در خراسان رضوی از امروز (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) حجاج ایرانی از بحث تنش‌زا و همراه‌داشتن مواد اسیدی و دارو‌های پودرشده پرهیز کنند مشاهده لاشه دو توله پلنگ ایرانی در پارک ملی خَبر کرمان بازداشت ۴ نفر از عوامل پخش برنامه تفرقه‌افکنانه در صداوسیما، با دستور قضایی از «هرمز» تا «کوچه»؛ تکرار یک تراژدی توریستی؟ توضیحات رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص نگرانی از پلیسی شدن محیط مدارس جزئیات زورگیری از دانشجویان خواجه نصیرالدین طوسی آزادی ۸۲۹ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد در سال ۱۴۰۳ | فقط ۷۲۰ زندانی بدهکار دیگر در زندان‌های استان باقی مانده‌اند فراخوان چهارم جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی از شهریورماه ۱۴۰۴ رهایی نوجوان ۱۶ساله از چنگ گروگان‌گیران در عملیات پلیس (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) تصادف زنجیره‌ای در محور ملک‌آباد - مشهد؛ انتقال ۱۱ مصدوم به بیمارستان (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) ماجرای مرگ همزمان ۶ نفر در خانه باغی در ارومیه + فیلم و علت فوت هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی افزایش دما (چهارشنبه، ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) رفع توقیف گواهینامه رانندگان متخلف نوروز ۱۴۰۴ در خراسان رضوی
سرخط خبرها

آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس از زبان حاجی بابایی

  • کد خبر: ۸۵۱۰۷
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
  • ۱
آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس از زبان حاجی بابایی
حمید رضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان توضیحاتی داد.

به گزارش شهرآرانیوز، ماجرای رتبه‌بندی معلمان به داستان طولانی و پرفراز و نشیبی می‌ماند که اجرای آن به شکل‌های مختلف، ناگفته‌های جدیدی را عیان کرده است؛ از همان زمان که قرار بود رتبه‌بندی اجرا شود تاکنون، همواره بر سر اینکه رتبه‌بندی چگونه باشد، بحث شده است.

رتبه‌بندی معلمان هم‌اکنون در مجلس در حال طی مراحل نهایی است و هنوز مشخص نیست در نهایت آنچه تصویب می‌شود تا چه اندازه اهداف سند تحول بنیادین را برای «ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای معلمان»، محقق کند.

البته برخی کارشناسان بر این باورند که هدف رتبه‌بندی نباید صرفاً با افزایش حقوق معلمان گره بخورد و تأکید دارند: آنچه در اینجا باید  محل تأمل قرار گیرد، نتیجه مترتب بر «رتبه‌ها» و «مرتبه‌ها» است.

آیا طرح مجلس به جز افزایش حقوق، از رتبه انتظار دیگری را مطرح کرده است؟ گویی «افزایش رتبه» بیشتر «افزایش حقوق» را تداعی می‌کند و نه «افزایش مسئولیت‌ها و اختیارات». افزایش مسئولیت‌ها و اختیارات یعنی چه؟ اینکه هدف رتبه‌بندی، یافتن افراد شایسته‌تر براساس ویژگی‌های تعیین شده باشد تا بتوان ورای تدریس و امور مربوطه، مسئولیت‌هایی بالاتری بردوش آن‌ها قرار داد، مثلاً معلمان توانمند و مجرب را شناسایی کنیم و آن‌ها را برای آموزش به سایر معلمان به ویژه نومعلمان استفاده کنیم، به آن‌ها کرسی تربیت معلم بدهیم از برخی به عنوان ناظر و راهنمای تربیتی و آموزشی استفاده کنیم که راهنمای سایر معلمان به‌ویژه معلمان تازه‌کار باشند.

از سوی دیگر برخی معتقدند که استثنا شدن، کارمندان برخی دستگاه‌ها و اساتید دانشگاه از قانون مدیریت خدمات کشوری منجر به ناعدالتی در پرداخت حقوق به کارمندان دولت شده است و معلمان از این بابت احساس بی‌عدالتی می‌کنند بنابراین‌ می‌توان این مطالبه را به شکل جدی مطرح کرد که قانون مدیریت خدمات کشوری برای همه دستگاه‌های کشور به شکل یکسان اجرا شود.

در همین رابطه، حمیدرضا حاجی بابایی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مواد ۳ و ۷ طرح کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید تغییر کند و به گزارش قبلی بازگردد؛ در ماده ۳ گفته می‌شود معلمان در رتبه‌های پنج گانه به ترتیب آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند، در ماده ۷ نیز ذکر شده که حقوق معلمان در هر رتبه باید معادل ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باشد؛ اگر ماده ۳ و ۷ اصلاح نشود، این رتبه‌بندی نمی‌تواند اهداف مدنظر را محقق کند.

وی افزود: به دنبال آن هستیم نظام رتبه بندی، نظام مستقل ویژه معلمان کشور باشد مانند نظام ویژه دانشگاهیان؛ تمام اعدادی که درباره اعتبار و منابع مورد نیاز اجرای رتبه‌بندی معلمان مطرح شده است را قبول ندارم، ما حاضریم رتبه‌بندی را در سقف ۳۰ هزار میلیارد تومان برای یک سال اجرا کنیم؛ ارائه آمار و ارقام مبهم برای مقابله با نظام رتبه بندی است.

حاجی بابایی درپاسخ به این پرسش که آیا بهتر نیست قانون مدیریت خدمات کشوری برای تمام کارمندان کشوربه شکل یکسان اجرا شود و برخی دستگاه‌ها که خود را از آن مستثنی کرده‌اند مجدد تحت پوشش این قانون قرار بگیرند تا معلمان هم احساس بی‌عدالتی در پرداخت حقوق نداشته باشند، متذکر شد: با سازمان برنامه و بودجه کمیته‌ای درباره حقوق و دستمزد تشکیل داده‌ایم و باید قانون مدون، همه جانبه و عدالت‌محوری در کشور اجرا شود تا از وضعیت به وجود آمده فعلی که همه چیز را به هم ریخته و ناعدالتی ایجاد ایجاد کرده است، جلوگیری شود و نظام عادلانه پرداخت را برای تمام کارکنان نظام تعریف کنیم.

 

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ارش
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
0
0
اقای حاج بابایی در مورد مطالبات فرهنگیان گوشزد بکنید تا مطالبات فرهنگیان داده بشه ما چطور تا دو ماه دیگه زندگی کنیم بزرگوارین خدا خیرتون بده
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->