پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) اهدای عضو جوان مرگ مغزی در مشهد به ۷ بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) مشارکت بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی ۱۴۰۴ نیمی از دانش‌آموزان استعداد‌های درخشان خراسان رضوی در مشهد تحصیل می‌کنند هیچ کودکی نباید به دلیل فقر از پیش دبستانی جا بماند دستگیری دزد خودروی همراهان بیماران با ردیابی «جی‌پی‌اس» نتایج نهایی آزمون ارشد علوم پزشکی چه زمانی اعلام می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۴) | تداوم آلودگی هوای مشهد تا روز‌های پایانی هفته درباره سهم دانش‌آموزان غیردولتی از رتبه‌های برتر کنکور | رتبه‌های طلایی از مدارس پولی واکنش ناسا به بحران جهانی آب | چقدر آب روی کره زمین باقی مانده است؟ + عکس افزایش ۷ درصدی مشارکت بانوان در اهدای خون و نیاز مداوم به خون در کشور معاون وزیر آموزش و پرورش: همه کلاس‌ها باید تا مهر آماده شوند، هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست بیماران سرطانی واکسن آنفلوانزا تزریق کنند اجرای طرح سلام در مدارس با هدف سلامت اجتماعی دانش‌آموزان وزیر سابق آموزش و پرورش: مشکل کمبود معلم با افزایش سقف سنی رفع نمی‌شود پیش‌بینی هواشناشی امروز (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) | رگبار در شمال و جنوب کشور نتیجه آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد + سایت مشاهده کارنامه (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) اسباب‌بازی خطرناک نسل Z | اعتیاد مدرن پشت نقاب میوه‌ای پیگیری مجلس برای معرفی روسای بانک‌های خاطی به دستگاه قضا به دلیل عدم پرداخت وام‌ اشتغال نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس: ظرفیت متعهدین خدمت پزشکی در کنکور ۱۴۰۴ ثابت است برخورد قضایی با داروخانه‌هایی که مسئول فنی ندارند قالیباف: مسئله ظرفیت‌‌های رشته پزشکی و دندان پزشکی حل شده است مهلت انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۴ تمدید شد | رشته‌محل‌های جدید اعلام می‌شود وزیر آموزش و پرورش: می‌خواهیم در همه مدارس ورزش صبحگاهی اجرا شود مهم‌ترین راهکار کنترل چربی خون را بشناسید تشکیل کارگروه ملی برای احیای تالاب بند علیخان | ریزگرد‌ها ۴ استان را تهدید می‌کند قابلیت‌های جدید به سامانه نسخه‌نویسی بیمه سلامت اضافه شد خواص شیر مادر برای دوران نوزادی و بزرگسالی سرگذشت واقعی کارمندی که با یک تصادف فهمید ناخواسته پیک مواد مخدر شده است!
سرخط خبرها

آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس از زبان حاجی بابایی

  • کد خبر: ۸۵۱۰۷
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
  • ۱
آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس از زبان حاجی بابایی
حمید رضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان توضیحاتی داد.

به گزارش شهرآرانیوز، ماجرای رتبه‌بندی معلمان به داستان طولانی و پرفراز و نشیبی می‌ماند که اجرای آن به شکل‌های مختلف، ناگفته‌های جدیدی را عیان کرده است؛ از همان زمان که قرار بود رتبه‌بندی اجرا شود تاکنون، همواره بر سر اینکه رتبه‌بندی چگونه باشد، بحث شده است.

رتبه‌بندی معلمان هم‌اکنون در مجلس در حال طی مراحل نهایی است و هنوز مشخص نیست در نهایت آنچه تصویب می‌شود تا چه اندازه اهداف سند تحول بنیادین را برای «ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای معلمان»، محقق کند.

البته برخی کارشناسان بر این باورند که هدف رتبه‌بندی نباید صرفاً با افزایش حقوق معلمان گره بخورد و تأکید دارند: آنچه در اینجا باید  محل تأمل قرار گیرد، نتیجه مترتب بر «رتبه‌ها» و «مرتبه‌ها» است.

آیا طرح مجلس به جز افزایش حقوق، از رتبه انتظار دیگری را مطرح کرده است؟ گویی «افزایش رتبه» بیشتر «افزایش حقوق» را تداعی می‌کند و نه «افزایش مسئولیت‌ها و اختیارات». افزایش مسئولیت‌ها و اختیارات یعنی چه؟ اینکه هدف رتبه‌بندی، یافتن افراد شایسته‌تر براساس ویژگی‌های تعیین شده باشد تا بتوان ورای تدریس و امور مربوطه، مسئولیت‌هایی بالاتری بردوش آن‌ها قرار داد، مثلاً معلمان توانمند و مجرب را شناسایی کنیم و آن‌ها را برای آموزش به سایر معلمان به ویژه نومعلمان استفاده کنیم، به آن‌ها کرسی تربیت معلم بدهیم از برخی به عنوان ناظر و راهنمای تربیتی و آموزشی استفاده کنیم که راهنمای سایر معلمان به‌ویژه معلمان تازه‌کار باشند.

از سوی دیگر برخی معتقدند که استثنا شدن، کارمندان برخی دستگاه‌ها و اساتید دانشگاه از قانون مدیریت خدمات کشوری منجر به ناعدالتی در پرداخت حقوق به کارمندان دولت شده است و معلمان از این بابت احساس بی‌عدالتی می‌کنند بنابراین‌ می‌توان این مطالبه را به شکل جدی مطرح کرد که قانون مدیریت خدمات کشوری برای همه دستگاه‌های کشور به شکل یکسان اجرا شود.

در همین رابطه، حمیدرضا حاجی بابایی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مواد ۳ و ۷ طرح کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید تغییر کند و به گزارش قبلی بازگردد؛ در ماده ۳ گفته می‌شود معلمان در رتبه‌های پنج گانه به ترتیب آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند، در ماده ۷ نیز ذکر شده که حقوق معلمان در هر رتبه باید معادل ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باشد؛ اگر ماده ۳ و ۷ اصلاح نشود، این رتبه‌بندی نمی‌تواند اهداف مدنظر را محقق کند.

وی افزود: به دنبال آن هستیم نظام رتبه بندی، نظام مستقل ویژه معلمان کشور باشد مانند نظام ویژه دانشگاهیان؛ تمام اعدادی که درباره اعتبار و منابع مورد نیاز اجرای رتبه‌بندی معلمان مطرح شده است را قبول ندارم، ما حاضریم رتبه‌بندی را در سقف ۳۰ هزار میلیارد تومان برای یک سال اجرا کنیم؛ ارائه آمار و ارقام مبهم برای مقابله با نظام رتبه بندی است.

حاجی بابایی درپاسخ به این پرسش که آیا بهتر نیست قانون مدیریت خدمات کشوری برای تمام کارمندان کشوربه شکل یکسان اجرا شود و برخی دستگاه‌ها که خود را از آن مستثنی کرده‌اند مجدد تحت پوشش این قانون قرار بگیرند تا معلمان هم احساس بی‌عدالتی در پرداخت حقوق نداشته باشند، متذکر شد: با سازمان برنامه و بودجه کمیته‌ای درباره حقوق و دستمزد تشکیل داده‌ایم و باید قانون مدون، همه جانبه و عدالت‌محوری در کشور اجرا شود تا از وضعیت به وجود آمده فعلی که همه چیز را به هم ریخته و ناعدالتی ایجاد ایجاد کرده است، جلوگیری شود و نظام عادلانه پرداخت را برای تمام کارکنان نظام تعریف کنیم.

 

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ارش
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
0
0
اقای حاج بابایی در مورد مطالبات فرهنگیان گوشزد بکنید تا مطالبات فرهنگیان داده بشه ما چطور تا دو ماه دیگه زندگی کنیم بزرگوارین خدا خیرتون بده
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->