ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وعده داده است تا پایان سال بیش از ۱۰۰هزار دستگاه خودرو بیش از برنامه پیش بینی شده تولید شود. ضمن اینکه سال آینده تولید خودرو خودروسازان به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید که در آن مقطع دیگر قرعه کشی برای خودرو نخواهیم داشت و قیمتها نیز کاهش مییابد.
درحالی وزیر صمت وعده کاهش قیمت خودرو را داده است که چند روز پیش سیاوش محمدزاده، کارشناس بازارهای مالی، گفته بود باتوجه به مشکلات خودروسازان برای افزایش تولید وهمچنین تداوم رشد تورم، به احتمال زیاد قیمت خودرو تا پایان سال افزایش مییابد. دراین میان، هرچه خودرو به روزتر و لوکستر باشد، جهش قیمتی بیشتری خواهد داشت. آمارها نشان میدهد میانگین قیمت کارخانهای خودرو در ایران در نیمه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته ۷۰درصد رشد داشته است. دراین میان، گروه خودرو سازی زامیاد و ایران خودرو بیشتر از رقبا قیمت محصولاتشان را افزایش داده اند.
اما وعده وزیر صمت مبنی بر ارزانی خودرو چقدر عملی است و آیا میتوان به رشد تولید و کاهش قیمت خودرو در ماههای پیش رو امیداور بود یا نه. تولید یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه خودرو برای سال۹۹ برنامه ریزی شده بود، اما بررسی آمارهای رسمی وزارت صمت حاکی از تولید ۹۹۱هزار و ۶۹۲دستگاه خودرو و کمتر از برنامه در ۱۲ماه پارسال است. همچنین بررسی آمارهای سامانه کدال حاکی از تولید ۴۲۹هزار و ۴۱۴دستگاه خودرو به وسیله ۳ خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در نیمه نخست امسال است.
این میزان تولید در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (تولید ۴۲۵هزار و ۶۹۵دستگاه خودرو) رشد ناچیز ۸۷/۰ درصدی را نشان میدهد. وزارت صمت برای امسال دست کم تولید یک میلیون و در بهترین حالت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را هدف گذاری کرده است. براین اساس خودروسازان دست کم باید تا پایان سال ۵۷۰ هزار دستگاه خودرو دیگر برای رسیدن به برنامه تعیین شده تولید کنند.
باتوجه به اینکه اکنون احتمال همکاری دوباره شرکتهای خارجی مانند پژو و رنو با ایران وجود ندارد و چندی است که خودروسازان چینی ایران را ترک کرده اند، این پرسش وجود دارد که قرار است تولید خودرو چگونه اتفاق بیفتد. برخی کارشناسان معتقدند افزایش عمق داخلی سازی یکی از راهکارهای موجود برای رشد تولید خودرو در داخل است. آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، این مسئله را ممکن دانسته و گفته است که توان صنعت قطعه سازی کشور وقتی بیشتر ۸۵درصد خودروهای پرتیراژ مانند پراید، سمند، پژو۴۰۵ و… داخلی سازی شده بود، به میزان ۲میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه در سال بود؛ ازاین رو، رشد بیشتر تولید امکان پذیر است.
اما احتمال دومی هم که درباره میزان تولید خودرو داده میشود، رشد تولید از طریق تسهیل واردات قطعات خودرو به کشور است. در ۶ ماه اول امسال میزان واردات قطعات خودرو ۳۰ درصد افزایش یافته است و همین مسئله امکان دسترسی خودروسازان به قطعات بیشتر و رشد تولید را فراهم میکند.
درنهایت باید به این مسئله توجه کرد که اکنون یکی از مشکلات صنعت خودروسازی قیمت گذاری دستوری و رشد هزینههای تولید است. براین اساس، برخی کارشناسان بیان میکنند در صورتی که در ماههای باقی مانده سال قیمت گذاری دستوری خودرو حذف شود، احتمال رشد تولید با ظرفیتهای موجود امکان پذیر است.