تلاش شرکت‌های داروسازی برای دستیابی به داروی ضد کرونا

  • کد خبر: ۸۵۴۷۶
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
تلاش شرکت‌های داروسازی برای دستیابی به داروی ضد کرونا
پس از دستیابی به نخستین واکسن‌ها، شرکت‌های داروسازی جهان اکنون تلاش‌های خود را به سمت راهکار‌های درمانی کووید-۱۹ معطوف کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از دستیابی به نخستین واکسن‌ها، شرکت‌های داروسازی جهان اکنون تلاش‌های خود را به سمت راهکار‌های درمانی کووید-۱۹ معطوف کرده‌اند.

پس از موفقیت نخستین واکسن‌هایی که در حال حاضر بازار جهانی را تسخیر کرده اند، نقطه عطف بعدی صنعت داروسازی در مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، یافتن یک درمان موثر در برابر ویروس است.

به گزارش نشریه سینکو دیاس اسپانیا، تا کنون شرکت بیوتکنولوژی گیلیاد ساینسز (Gilead Sciences) آمریکا تاییدیه داروی رمدسیویر که با نام تجاری وکلوری (Veklury) به فروش می‌رسد را دریافت کرده است.

بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌هد که رمدسیویر علیه طیف وسیعی از ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا مؤثر است. این دارو در درمان همه‌گیری ویروس ابولا در آفریقای غربی در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ نیز نقش داشت.

وقتی واکسن‌ها در حال طی مراحل آزمایشی بودند (می ۲۰۲۰/ اردیبهشت ۹۹)، سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا ((FDA))، مصرف این دارو را در کودکان و بزرگسالان مبتلا به نوع شدید کووید-۱۹ تأیید کرد.

بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط گیلیاد، این شرکت از محل فروش جهانی رمدسیویر در بازه زمانی آوریل تا ژوئن (فروردین تا خرداد) ۸۲۹ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

آژانس دارویی اروپا نیز دیروز (دوشنبه) از آغاز روند بازبینی همزمان داده‌های مربوط به داروی تجربی ضدویروسی شرکت داروسازی «مِرک» (Merck Sharp & Dohme) به نام «مولنوپیراویر» برای درمان کرونا در بزرگسالان خبر داد.

«آژانس دارویی اروپا» بر اساس روندی که «بازبینی مستمر» (rolling review) نام دارد، به جای اینکه در انتظار تسلیم رسمی همه اطلاعات لازم برای دارو بماند، هر مقدار داده‌ای درباره آن را که در دسترس قرار می‌گیرد، ارزیابی می‌کند.

یافته‌های منتشر شده از بررسی مولنوپیراویر نشان داده‌اند که این دارو احتمال مرگ یا بستری شدن به علت کرونا را در افرادی که در معرض بیشترین خطر دچار شدن به بیماری شدید هستند، به نصف کاهش می‌دهد.

به نوشته یورونیوز، عموما از داروی ضدویروسی رمدسیویر با عنوان اثربخش‌ترین درمان کووید-۱۹ نام برده می‌شود. این دارو باید به طور وریدی و در بیمارستان تزریق شود. در مقابل مزیت اصلی مولنوپیراویر این است که به عنوان قرص مصرف می‌شود و همین امر بیماران را قادر می‌سازد در خانه درمان شوند.

مرک همچنین از هم اکنون وارد مذاکره با کشور‌های دیگر برای فروش این محصول شده است. برای مثال استرالیا ۳۰۰ هزار دز از این دارو سفارش داده است. علاوه بر استرالیا، سنگاپور نیز قراردادی برای خرید این دارو به امضا رسانده است و کشور‌های تایلند، کره جنوبی، تایوان و مالزی نیز در حال مذاکره برای تهیه آن هستند.

در حال حاضر آژانس دارویی اروپا در کنار داروی شرکت مِرک، ۹ روش درمانی را در دست بررسی دارد که عبارتند از: دو دارو متعلق به گروه داروسازی «لیلی» (Eli Lilly and Company)، داروی ضد التهابی آناکینرا (anakinra) شرکت سوئدی «سوبی» (Sobi)، داروی «روآکتمرا» شرکت داروسازی «روشه» سوئیس (Roche)، شرکت «سلتریون» کره جنوبی (Cell­trion)، داروی حاوی آنتی‌بادی شرکت بیوتکنولوژی رجنرون آمریکا (Regeneron)، شرکت بریتانیایی «جی اس کی» و داروی شرکت آسترازنکا.

داروی شرکت رجنرون به نام REGEN-COV-۲ که مخلوطی از یک آنتی‌بادی ساخته‌شده در آزمایشگاه و یک آنتی‌بادی به دست آمده از بیماران بهبودیافته از کرونا بوده و به گونه‌ای طراحی شده است که این دو آنتی‌بادی به پروتئین‌های سطح ویروس متصل شده و مانع از ورود ویروس به سلول شوند.

مجله پزشکی لنست اخیرا (سوم سپتامبر/ ۱۲ شهریور) با انتشار نتایج پژوهش گروه داروسازی لیلی گزارش کرد استفاده از داروی ضد روماتیسم باریسیتینیب با نام تجاری اُلومیانت (Olumiant) می‌تواند در کاهش میزان موارد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا مفید باشد.

آژانس دارویی اتحادیه اروپا از اواخر ماه آوریل سال جاری میلادی (اردیبهشت ماه) احتمال استفاده از این دارو را برای جلوگیری از مرگ بیماران به شدت بدحال مبتلا به کووید مطرح کرده بود.

نکته حائز اهمیت اینکه اگر چه قرص‌های کووید-۱۹ به عنوان مکمل در افراد با سیستم ایمنی ضعیف و یا سالمندان قطعا موثر خواهد بود، اما نباید فراموش کرد که واکسیناسیون همچنان مهم‌ترین و موثرترین سپر دفاعی در برابر کرونا تلقی می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->