دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین تعلیق شد تداوم عملیات‌های مقاومت فلسطین در غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد فشار آلمان بر آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین جزئیات طرح جنجالی دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان پایگاه‌های اشغالگران اسرائیلی زیر آتش سنگین حزب‌الله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) روز تحلیف پوتین مشخص شد ابوعبیده: پاسخ ایران به اسرائیل قواعد جدیدی را وضع کرد | اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است جمعی از کارگران فردا چهارشنبه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند اوضاع وحشتناک اسیران غزه به روایت آزاده فلسطینی عامل حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در پاریس به حبس محکوم شد رئیسی وارد «کراچی» قلب اقتصادی پاکستان شد حمله پهپادی حزب الله به ۲ پایگاه نظامی ارتش اسرائیل وزیر دفاع روسیه: اوکراین ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ روسیه شد اردوغان در راه بازگشت از عراق: نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «امیر تتلو» برگزار شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعداد شعب اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات مجلس مشخص شد تکرار ادعاهای سیاسی و تحریک‌آمیز گروسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران
سرخط خبرها

احتمال از سرگیری مذاکرات وین تا پیش از نیمه آذر

  • کد خبر: ۸۵۷۸۹
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
احتمال از سرگیری مذاکرات وین تا پیش از نیمه آذر
انتظار برای آغاز دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین به منظور تعیین تکلیف وضعیت برجام ادامه دارد و هنوز مذاکرات در دور هفتم از سر گرفته نشده است. نشست بروکسل، پنجشنبه ۶ آبان، انجام شد و علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه، مسئولیت آن را به عهده داشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نماینده ایران در اتحادیه اروپا درباره نتایج مذاکرات بروکسل و تشریح موضع کشورمان درباره روند آتی مذاکرات هسته‌ای در رشته توئیتی نوشت: «ایران بر آمادگی خود برای گفتگو با همه طرف‌های قابل اعتماد به منظور یافتن یک راه حل از طریق مذاکره تأکید کرد.»

باقری کنی نیز پس از گفتگو‌ها با طرف اروپایی در بروکسل در توئیتی نوشت: «گفت وگویی جدی و سازنده با انریکه مورا درباره عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم  پیش از پایان ماه نوامبر (هفته دوم آذر) مذاکرات را شروع کنیم.»

البته پس از این توئیت، باقری کنی در پاسخ به پرسشی درباره خبر یکی از رسانه‌های غربی درباره از سرگیری مذاکرات با گروه ۱+۵، با شیطنت آمیز خواندن این خبر گفت: ما با ۱+۴  گفتگو داریم و در واقع هنوز زمینه لازم برای اینکه آمریکایی‌ها بتوانند به برجام برگردند، فراهم نشده است.

از بروکسل به مقصد مسکو

باقری کنی پس از نشست بروکسل، راهی روسیه شد و در بدو ورود به مسکو گفت: مذاکرات درباره لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا با حضور سه کشور اروپایی، چین و روسیه از سر گرفته خواهد شد. وی همچنین درباره اهداف سفر خود به مسکو گفت: قرار است با معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد روسیه درباره سازوکار‌های از سرگیری مذاکرات برای لغو تحریم‌های ظالمانه ضدملت ایران رایزنی کنیم.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی واقع  در وین، نیز درباره سفر باقری کنی به مسکو برای دیدار با مقامات روسی در توئیتی نوشت: «برای جلوگیری از گمانه زنی اطمینان خاطر می‌دهم که این دیدار به منظور تثبیت مسیر جداگانه‌ای برای مذاکرات بر سر برجام نیست. این تنها تبادل نظری دوجانبه است، مانند همانی که ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل داشتند.

ما مشتاق از سرگیری مذاکرات وین هستیم. ممکن است تردید‌هایی میان روزنامه نگاران، تحلیلگران، ناظران، حامیان و مخالفان برجام درباره از سرگیری مذاکرات وین تا پیش از پایان ماه نوامبر وجود داشته باشد، اما طرف‌های مذاکرات وین باید این تردید‌ها را کنار بگذارند. آن‌ها باید بر اساس این درک پیش بروند که موظف به موفقیت هستند؛ زیرا موضوعات بسیار مهمی در خطر است. به نظر ما، هیچ بن بستی در وین در کار نیست.»

واشینگتن متعهد به مسیر دیپلماتیک است؟

در واکنش به مذاکرات بروکسل و اظهارات نماینده مان در این گفت وگوها، مقامات آمریکایی نیز از تمایل خود به از سرگیری مذاکرات خبر داده اند. توضیح آنکه جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به مذاکرات بروکسل گفت: تعیین زمان برگزاری دور آتی مذاکرات را به مذاکره کنندگان اصلی واگذار می‌کنم. طرح ما همچنان تعهد در قبال تعهد خواهد بود و این را به عهده اروپایی‌ها و مذاکره کنندگان می‌گذاریم تا بگویند گام بعدی در چه زمانی رخ می‌دهد. واشینگتن متعهد به دنبال کردن مسیر دیپلماتیک است.

همچنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، درباره از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین گفت: ما شاهد نشانه‌های مثبتی از آمادگی ایران برای بازگشت به مذاکرات بوده ایم. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا ایرانی‌ها به میز مذاکرات بازخواهند گشت یا نه. ما آماده ایم از روی حسن نیت برای بازگشت به توافق هسته‌ای مذاکره کنیم و امیدواریم ایرانی‌ها هم آماده باشند.

انتظارات نمـایندگان مجلس از مذاکرات

اردشیر مطهری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «مهر» درباره انتظارات از طرف غربی برجام برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای گفت: آنان اگر به دنبال از سرگیری مذاکرات هستند، باید با لغو کامل تحریم‌های ظالمانه، حسن نیت خود را نشان دهند. مذاکرات فرسایشی فایده‌ای برای ملت ما ندارد و نباید به مذاکره این چنینی تن داد. قطعا ما به نتیجه مطلوب دست می‌یابیم و تأکید ایران است که این بار باید مذاکرات برد - برد باشد. مذاکرات و منافع حاصل از آن نباید یک طرفه و فقط برای کشور‌های غربی باشد و ما هم باید از منافع مذاکرات هسته‌ای بهره‌مند شویم.

همچنین عباس مقتدایی، دیگر نماینده مجلس، درباره انتظارات ایران از طرف غربی برجام برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای وین، به «انتخاب» گفت: متأسفانه ما در متن برجام، تضمینی برای تعهد غربی‌ها نداشتیم و همان طور که پیش بینی می‌شد ما هرچه به تعهداتمان عمل کردیم، آن‌ها بدعهدی کردند. اگر غربی‌ها تضمینی برای انجام تعهدات خود نداشته باشد، ارزشی ندارد که وارد مذاکره‌ای جدید شویم. طرف مقابل باید به ما تضمینی دهد و آن تضمین هم می‌تواند اجرای تعهداتشان باشد. بهترین تضمین، برداشتن تحریم هاست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->