پیش‌بینی هواشناسی تا فروردین ۱۴۰۵ | زمستانی کم‌برف، بهاری نرمال در راه است طرح سرشماری گونه‌های نادر حیات وحش آغاز شد عوارض مصرف گُل در نوجوانان: از بی‌انگیزگی تا آسیب‌های مغزی | زنگ خطری که  جدی گرفته نمی شود گلایه مردم از نبود پزشکان متخصص سلامت در برخی از درمانگاه های مشهد| درمانگاه های خالی از متخصص! آغاز فاز صفر اجرای برنامه پزشکی خانواده در ۴ شهرستان | هدف‌گذاری پوشش یکپارچه شهر و روستا واکسیناسیون ۶۰ هزار قلاده سگ صاحبدار علیه هاری در خراسان رضوی صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی کاهش ۱۰ درجه‌ای دما (۷ آبان ۱۴۰۴) ایران در آستانه سالمندی جمعیت و چالش بزرگ نظام بیمه‌ای صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی در پی پیش‌بینی تشدید فعالیت سامانه بارشی در روز‌های آینده (۷ آبان ۱۴۰۴) چرا فشار خون در فصل سرد بالا می‌رود؟ ادعای معاون وزیر آموزش و پرورش: اجباری‌شدن پیش‌دبستانی، آمار تکرار پایه را کاهش می‌دهد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۴) | احتمال رگبار‌های پراکنده باران در برخی نقاط استان، از فردا معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد: افزایش شمار هنرستان‌های دخترانه عشایر | دوره‌های تربیت معلم همچنان ادامه دارد تکالیف وزارت علوم در حوزه حمایت از هوش مصنوعی مشخص شد نتایج متقاضیان رشته‌های بورسیه نوبت دوم کنکور ۱۴۰۴ اعلام شد (۷ آبان ۱۴۰۴) نقش والدین در استفاده صحیح فرزندان از گوشی‌های همراه چیست؟ | نشانه‌های اعتیاد به اینترنت در نوجوانان + راهکار‌ها ۸۳۰ تن انواع فرآورده خام دامی غیربهداشتی در خراسان رضوی توقیف شد (۷ آبان ۱۴۰۴) هشدار درباره تخلفات مالی در بیمارستان‌ها | پورسانت‌گیری و درآمدهای صوری در مراکز درمانی باید متوقف شود مأموریت موفق اورژانس ۱۱۵ فریمان در تسهیل زایمان مادر باردار داخل آمبولانس (۷ آبان ۱۴۰۴) چطور یک آلرژی خطرناک در کودکان را کاهش دهیم؟ دارو‌های امپرازول و پنتوپرازول را خودسرانه مصرف نکنید کشف ۱۲ تن برنج ایرانی احتکارشده در یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی (۷ آبان ۱۴۰۴) خودمراقبتی، کلید سالمندی سالم و پویاست معاون پلیس آگاهی فراجا: از اردیبهشت تاکنون، بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ حساب بانکی کلاهبرداران مسدود شده است (۷ آبان ۱۴۰۴) درخواست وزیر آموزش و پرورش از اعضای مجلس برای رفع مشکلات تبدیل وضعیت معلمان جریمه ۵۹۰ میلیارد ریالی یک شرکت تجاری در مشهد + جزئیات سارق، موبایل دزدی را به کلانتری خواجه ربیع مشهد فرستاد! معاون وزیر آموزش و پرورش هشدار داد: برخورد جدی با هرگونه هنجارشکنی در مدارس غیردولتی اجرای طرح هوشمندسازی بیمارستان‌های کشور از مشهد | اسناد کاغذی بیمه سلامت حذف می‌شود
سرخط خبرها

درباره مشکلات تردد دوچرخه‌سواران در شهر به عنوان حمل‌ونقل پاک

  • کد خبر: ۸۵۸۴۲
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
درباره مشکلات تردد دوچرخه‌سواران در شهر به عنوان حمل‌ونقل پاک
فرشته نجات آلودگی هوا حمل‌ونقل انسان‌محور و ترویج استفاده از دوچرخه به‌ویژه در محلات است.

ملیحه ابراهیمی |شهرآرانیوز؛ آلودگی زیست‌محیطی تهدید خطرناکی است که متأسفانه جدی گرفته نمی‌شود. رشد قارچ‌گونه ورود بی‌رویه خودرو‌ها به شهر‌ها و بار بیش از ۷۰ درصد آلودگی ناشی از دود خودرو‌ها مسئله‌ای است که‌به زودی عواقب زیان‌باری را آشکار می‌کند. در چنین وضعیتی که ترافیک درهم‌تنیده در ساعت‌هایی به اوج خود می‌رسد، آن‌هایی موفق‌اند که مدل حمل‌ونقلی خود را تغییر داده‌اند. فرشته نجات آلودگی هوا حمل‌ونقل انسان‌محور و ترویج استفاده از دوچرخه به‌ویژه در محلات است.

به سراغ احسان منصوریان، مدیر کانون هم‌رکابان شهری مشهد، رفتیم، کانونی که از سال ۹۴ فعالیت خود را با حمل‌ونقل سبز آغاز کرده است و بیش از ۵۰۰ پویش در زمینه ارتقای فرهنگ استفاده از دوچرخه و جایگزین کردن دوچرخه به جای خودرو در رفت‌وآمد‌های درون‌شهری به راه انداخته است. در ادامه این گفتگو پاره‌ای از مشکلات دوچرخه‌سوار‌ها را از زبان او می‌شنویم. ناگفته نماند که نیاز‌های کمی و کیفی‌ای که در ادامه مطرح می‌شود نتیجه آمارسنجی از شهروندان است که چرا به جای خودرو از دوچرخه استفاده نمی‌کنند.

۱. نبود امنیت برای دوچرخه‌سوار در مسیر حرکت که ناشی از بی‌توجهی به ۲ موضوع است:
زیرساخت: ایمن و متصل نبودن مسیر‌های دوچرخه
فرهنگ تعاملی بین دوچرخه‌سوار و ترافیک با دوچرخه‌سوار
۲. نبود پارکینگ هوشمند (دوچرخه‌بند هیچ گاه نمی‌تواند حکم پارکینگ را داشته باشد)
۳. طراح یا مشاور شهرداری درک درستی از نیاز‌های اساسی دوچرخه به عنوان حمل‌ونقل ندارند و صرفا طبق آیین‌نامه پیش می‌رود
۴. مسیر‌های دوچرخه پیوسته نیست
۵. استاندارد نبودن عرض مسیر دوچرخه
۶. جانمایی نادرست مسیر‌های دوچرخه برای نمونه در کنار پیاده‌رو‌ها در حالی که باید بخشی از سواره‌رو باشد که بهترین و ایمن‌ترین فضا کنار یا داخل آیلند‌های وسط است.
۷. پارک کردن پیوسته خودرو‌ها در مسیر‌های دوچرخه
۸. عبور پرسرعت و حادثه‌خیز موتورسیکلت در مسیر دوچرخه
۹. آشکار و پیوسته نبودن در تقاطع‌ها
۱۰. نبود چراغ راهنمایی و رانندگی برای زمان‌بندی تردد دوچرخه یا مشکلات موجود در تقاطع‌هایی که گردش‌به‌راست برای خودرو‌ها آزاد است
۱۱. نداشتن برنامه کارآمد و منسجم پلیس راهور برای برخورد با عابران پیاده و دوچرخه‌سواران متخلف

دوچرخه‌سواران، مظلوم‌ترین کاربر‌های ترافیکی

حمیدرضا دهنوی | رئیس پلیس راهور خراسان رضوی؛ در شرایط کنونی حمل‌ونقل خودرومحور است و اگر این مهم افزایش یابد، شاهد حمل‌ونقل ناپایدار خواهیم بود. باید به دنبال حمل‌ونقل پاک که همان دوچرخه است برویم. عابران پیاده، راکبان موتورسیکلت و دوچرخه‌سواران از کاربران آسیب‌پذیر ترافیکی هستند که در شهر مشهد حدود ۹۲ درصد تصادفات جرحی و فوتی شامل این ۳ می‌شود. سال گذشته ۸ دوچرخه‌سوار در معابر شهری جان باختند. به‌جرئت می‌توان گفت دوچرخه‌سواران مظلوم‌ترین کاربر‌های ترافیکی هستند.

رعایت نکردن حق تقدم، تغییر ناگهانی مسیر یا بی‌توجهی به فاصله عرضی مهم‌ترین علت‌های تصادف دوچرخه‌سواران گزارش شده است که با پاک‌سازی مسیر‌های دوچرخه، راکبان دوچرخه‌سوار از امنیت بیشتری برخوردار خواهند شد. برای افزایش این روش حمل‌ونقلی، باید به دنبال فرهنگ‌سازی و بسترسازی باشیم. برای نمونه، از بیشترین کاربران دوچرخه که دانش‌آموزان مقطع متوسطه هستند نمی‌توان چشم پوشید. این گروه نیازمند آگاهی‌بخشی در حوزه رعایت قوانین و مقررات هستند که به محض بازگشایی مدارس، برنامه‌های مدونی با همکاری آموزش و پرورش برای این عزیران در دستور کار داریم.

ارتقا و ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در سفر‌های درون‌شهری باید طبق برنامه پیش رود. این ترویج باید با گسترش دامنه فعالیت در این حوزه همراه باشد. مثلا در برنامه‌های آینده باید به دنبال ایجاد مسیر سبز زیارت باشیم تا دوچرخه‌سوارانی که از مبادی ورودی شهر وارد می‌شوند بتوانند به‌آسانی به حرم رضوی دسترسی پیدا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->