فراجا اعلام کرد: عدم تغییر در سیاست‌های فراجا درباره طرد اتباع غیرمجاز اسامی فرآورده‌های بهداشتی و تمیز کننده غیرمجاز منتشر شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: ذره‌ای در مسیر خدمت مجاهدانه و مخلصانه به مردم کم نگذاریم متروی تهران فردا رایگان است (۷ تیر ۱۴۰۴) دستور اخراج همه اتباع غیرمجاز از کشور صادر شد (۶ تیر ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (جمعه، ۶ تیر ۱۴۰۴) | وزش باد، پدیده غالب جوی در سطح استان ۴ پروتکل بهزیستی برای حفاظت از سلامت روان کودکان تحت پوشش در جنگ ۱۲ روزه تحمیلی عبور دومین هواپیمای خارجی از آسمان ایران (۶ تیر ۱۴۰۴) آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش، امروز (۶ تیر ۱۴۰۴) پیش‌بینی بارش‌های ۵روزه در ۱۰ استان (۶ تیر ۱۴۰۴) آزمون جامع دکتری در دانشگاه آزاد حذف نشده است ۹ مصدوم بر اثر تصادف پراید و پژو در جاده میامی-مشهد (۵ تیر ۱۴۰۴) درخواست تشکل‌های میراث فرهنگی ایران از سازمان یونسکو پس از حملات اسرائیل به بناهای تاریخی پروژه تأمین مسکن فرهنگیان همچنان ادامه دارد بیانیه تشکل‌های عالی کارگری و بازنشستگی کشور درباره تقدیر از نیرو‌های مسلح و گرامیداشت مقام شهدا چگونه بدون رژیم غذایی وزن خود را کاهش دهیم؟ حذف مدارس سنگی، گام اصلی در مسیر تحقق عدالت آموزشی جزئیات محدودیت ترافیکی مسیر‌های منتهی به مراسم تشییع پیکر شهدای حملات رژیم صهیونیستی در مشهد، فردا (۶ تیر ۱۴۰۴) تمدید مهلت سنجش سلامت کلاس اولی‌ها در خراسان جنوبی بازگشت سرویس‌دهی مترو تهران به روال عادی از روز شنبه (۷ تیر ۱۴۰۴) خدمات درمانی رایگان برای مجروحین حملات رژیم صهیونیستی ویتیلیگو فقط یک بیماری پوستی نیست چرا شنا در کاهش استرس موثر است؟ جزئیات جدید درمورد نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها (۵ تیر ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۵ تیر ۱۴۰۴) | آغاز روند افزایش تدریجی دما از فردا حجاج ایرانی باقی‌مانده در عربستان، از طریق فرودگاه بین‌المللی مشهد جابه‌جا خواهند شد + فیلم شهادت ۱۲ عضو خانواده دانشمند ایرانی در پی حمله رژیم صهیونیستی + عکس مراسم تدفین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شنبه برگزار می‌شود لزوم جلوگیری از فروش دخانیات در مراکز غیرمجاز | قاچاق سیگار‌های الکترونیک به کشور
سرخط خبرها

درباره مشکلات تردد دوچرخه‌سواران در شهر به عنوان حمل‌ونقل پاک

  • کد خبر: ۸۵۸۴۲
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
درباره مشکلات تردد دوچرخه‌سواران در شهر به عنوان حمل‌ونقل پاک
فرشته نجات آلودگی هوا حمل‌ونقل انسان‌محور و ترویج استفاده از دوچرخه به‌ویژه در محلات است.

ملیحه ابراهیمی |شهرآرانیوز؛ آلودگی زیست‌محیطی تهدید خطرناکی است که متأسفانه جدی گرفته نمی‌شود. رشد قارچ‌گونه ورود بی‌رویه خودرو‌ها به شهر‌ها و بار بیش از ۷۰ درصد آلودگی ناشی از دود خودرو‌ها مسئله‌ای است که‌به زودی عواقب زیان‌باری را آشکار می‌کند. در چنین وضعیتی که ترافیک درهم‌تنیده در ساعت‌هایی به اوج خود می‌رسد، آن‌هایی موفق‌اند که مدل حمل‌ونقلی خود را تغییر داده‌اند. فرشته نجات آلودگی هوا حمل‌ونقل انسان‌محور و ترویج استفاده از دوچرخه به‌ویژه در محلات است.

به سراغ احسان منصوریان، مدیر کانون هم‌رکابان شهری مشهد، رفتیم، کانونی که از سال ۹۴ فعالیت خود را با حمل‌ونقل سبز آغاز کرده است و بیش از ۵۰۰ پویش در زمینه ارتقای فرهنگ استفاده از دوچرخه و جایگزین کردن دوچرخه به جای خودرو در رفت‌وآمد‌های درون‌شهری به راه انداخته است. در ادامه این گفتگو پاره‌ای از مشکلات دوچرخه‌سوار‌ها را از زبان او می‌شنویم. ناگفته نماند که نیاز‌های کمی و کیفی‌ای که در ادامه مطرح می‌شود نتیجه آمارسنجی از شهروندان است که چرا به جای خودرو از دوچرخه استفاده نمی‌کنند.

۱. نبود امنیت برای دوچرخه‌سوار در مسیر حرکت که ناشی از بی‌توجهی به ۲ موضوع است:
زیرساخت: ایمن و متصل نبودن مسیر‌های دوچرخه
فرهنگ تعاملی بین دوچرخه‌سوار و ترافیک با دوچرخه‌سوار
۲. نبود پارکینگ هوشمند (دوچرخه‌بند هیچ گاه نمی‌تواند حکم پارکینگ را داشته باشد)
۳. طراح یا مشاور شهرداری درک درستی از نیاز‌های اساسی دوچرخه به عنوان حمل‌ونقل ندارند و صرفا طبق آیین‌نامه پیش می‌رود
۴. مسیر‌های دوچرخه پیوسته نیست
۵. استاندارد نبودن عرض مسیر دوچرخه
۶. جانمایی نادرست مسیر‌های دوچرخه برای نمونه در کنار پیاده‌رو‌ها در حالی که باید بخشی از سواره‌رو باشد که بهترین و ایمن‌ترین فضا کنار یا داخل آیلند‌های وسط است.
۷. پارک کردن پیوسته خودرو‌ها در مسیر‌های دوچرخه
۸. عبور پرسرعت و حادثه‌خیز موتورسیکلت در مسیر دوچرخه
۹. آشکار و پیوسته نبودن در تقاطع‌ها
۱۰. نبود چراغ راهنمایی و رانندگی برای زمان‌بندی تردد دوچرخه یا مشکلات موجود در تقاطع‌هایی که گردش‌به‌راست برای خودرو‌ها آزاد است
۱۱. نداشتن برنامه کارآمد و منسجم پلیس راهور برای برخورد با عابران پیاده و دوچرخه‌سواران متخلف

دوچرخه‌سواران، مظلوم‌ترین کاربر‌های ترافیکی

حمیدرضا دهنوی | رئیس پلیس راهور خراسان رضوی؛ در شرایط کنونی حمل‌ونقل خودرومحور است و اگر این مهم افزایش یابد، شاهد حمل‌ونقل ناپایدار خواهیم بود. باید به دنبال حمل‌ونقل پاک که همان دوچرخه است برویم. عابران پیاده، راکبان موتورسیکلت و دوچرخه‌سواران از کاربران آسیب‌پذیر ترافیکی هستند که در شهر مشهد حدود ۹۲ درصد تصادفات جرحی و فوتی شامل این ۳ می‌شود. سال گذشته ۸ دوچرخه‌سوار در معابر شهری جان باختند. به‌جرئت می‌توان گفت دوچرخه‌سواران مظلوم‌ترین کاربر‌های ترافیکی هستند.

رعایت نکردن حق تقدم، تغییر ناگهانی مسیر یا بی‌توجهی به فاصله عرضی مهم‌ترین علت‌های تصادف دوچرخه‌سواران گزارش شده است که با پاک‌سازی مسیر‌های دوچرخه، راکبان دوچرخه‌سوار از امنیت بیشتری برخوردار خواهند شد. برای افزایش این روش حمل‌ونقلی، باید به دنبال فرهنگ‌سازی و بسترسازی باشیم. برای نمونه، از بیشترین کاربران دوچرخه که دانش‌آموزان مقطع متوسطه هستند نمی‌توان چشم پوشید. این گروه نیازمند آگاهی‌بخشی در حوزه رعایت قوانین و مقررات هستند که به محض بازگشایی مدارس، برنامه‌های مدونی با همکاری آموزش و پرورش برای این عزیران در دستور کار داریم.

ارتقا و ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در سفر‌های درون‌شهری باید طبق برنامه پیش رود. این ترویج باید با گسترش دامنه فعالیت در این حوزه همراه باشد. مثلا در برنامه‌های آینده باید به دنبال ایجاد مسیر سبز زیارت باشیم تا دوچرخه‌سوارانی که از مبادی ورودی شهر وارد می‌شوند بتوانند به‌آسانی به حرم رضوی دسترسی پیدا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->