حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، معاون اول قوه قضاییه شد امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست شورای امنیت وارد نیویورک شد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد حملات فسفری اسرائیل به جنوب لبنان + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) شنیده شدن صدای چند انفجار در شمال فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ۸ شهید از جمله ۵ کودک در حمله به آوارگان غزه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) حزب الله فیلم حمله به «عرب العرامشه» اسرائیل را منتشر کرد اردوغان شنبه با هنیه دیدار می‌کند وزیر خارجه راهی نیویورک شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کردند کامرون خطاب به رژیم صهیونیستی: درگیری را تشدید نکنید مقام حماس: نتانیاهو رژیم صهیونیستی را به سمت نابودی می‌کشاند وزیر کشور در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان + فیلم (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ترکیه: نتانیاهو در صدد کشاندن منطقه به جنگ است علت شنیده‌شدن صدای انفجار در آسمان کرمانشاه چه بود؟ (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) هشدار ایران به گروه ۷: تصمیمات غیرسازنده باعث افزایش تنش خواهد شد واکنش ایران به حکم صادره از سوی دادگاه آرژانتینی حمله هوایی ترکیه به مناطقی از استان دهوک در شمال عراق عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به رای گذاشته می‌شود حمله حزب‌الله لبنان به ۲ مرکز نظامی صهیونیستی دیگر (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) سردار سلیمانی:‌ حمله به اسرائیل فقط با ذره‌ای از قدرتمان بود
سرخط خبرها

ادامه چالش آفرینی اف‌ ای تی اف برای ایران

  • کد خبر: ۸۵۹۴۰
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
ادامه چالش آفرینی اف‌ ای تی اف برای ایران
چالش اف‌ای تی اف با ایران همچنان حل نشده است. هفته گذشته، گروه ویژه اقدام مالی، یا همان اف‌ای تی اف، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نام ایران همچنان در لیست سیاه این کارگروه باقی مانده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ همین امر سبب شد بار دیگر، مجموعه گفتگو‌هایی میان کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی در داخل کشور شکل بگیرد تا تأثیرات استمرار حضور ایران در لیست سیاه اف‌ای تی اف را در شرایط کنونی کشور بررسی کنند.

در یک اظهار نظر، حسین ا...  کرم، دبیر شورای حزب ا... و عضو مرکزی شورای وحدت، درباره حفظ ایران در لیست سیاه اف‌ای تی اف و تأثیرات این موضوع در شرایط فعلی کشورمان، به «اعتمادآنلاین» گفت: اساسا قدرت‌های بزرگ، سازمان ها، نهاد‌ها و گروه‌های موجود در ساختار بین المللی را در راستای کنترل کشور‌های دیگر به وجود می‌آورند، تقویت می‌کنند یا به کار می‌گیرند.

وی افزود: یکی از این ها، اف‌ای تی اف است. اگرچه ممکن است در ظاهر گفته شود که اف‌ای تی اف، موضوعاتی به ظاهر خوب از جمله جلوگیری از هرگونه پول شویی، مبارزه با تروریسم و مبارزه با جرایم سازمان یافته مثل قاچاق انسان یا قاچاق سلاح، قاچاق مهاجران و ... را دنبال می‌کند، باید مطلع باشیم که این موضوعات تعاریف خاصی در چارچوب خواست قدرت‌های بزرگ دارند؛ مثلا آن‌ها حزب ا... لبنان، سپاه قدس ایران و امثالهم را در گروه‌های تروریستی قرار داده اند.

الله کرم ادامه داد: در این وضع اعضای اف‌ای تی اف باید از طریق بانک‌های داخلی خود جلو مبادلات را بگیرند، آن‌ها را کنترل یا متوقف و مسدود کنند. از سوی دیگر، بانک‌ها و صرافی‌ها باید اطلاعات مالی کشور از جمله تراکنش افراد عادی، سازمان‌های دولتی و حتی چگونگی برخورد با تحریم‌ها را در چارچوب وظایف و دستورات به اف‌ای تی اف واگذار کنند تا از مراودات جهانی برخوردار شوند.

دبیر شورای حزب ا... خاطرنشان کرد: این در حالی است که ایران نه تنها از هر گونه مراودات بین المللی به دلیل تحریم بی بهره است، بلکه امکان جابه جایی سپرده‌های خود را ندارد، به طوری که امکان خرید دارو و غذا نیز از ایران سلب شده است.

ا...  کرم گفت: حال تصور کنید که ما همه لوایح اف‌ای تی اف را هم بپذیریم. در این وضعیت، حالتی بدتر برای ما پیش می‌آید؛ زیرا ایران در صورت پذیرش آن، از یک طرف به دلیل تحریم‌ها امکان بهره برداری از منافع آن را ندارد، بلکه باید سپاه قدس، حزب ا... و امثالهم را در چارچوب گروه‌های تروریستی بپذیرد و آن‌ها را محدود و حساب‌های مالی آن‌ها را بلوکه کند و از طرف دیگر، با ارائه اطلاعات بانکی و مالی خود به گروه اقدام مالی، فرصت جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها را از دست بدهد. برخی معتقدند دولت روحانی با اجرای حدود ۴۰ دستور العمل گروه اقدام مالی نه تنها نتیجه مثبتی نگرفت، بلکه مانعی در دور زدن تحریم‌ها نصیب ایران شد.

همچنین غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفتگو با «برنا» درباره تأثیر استمرار حضور ایران در لیست سیاه اف‌ای تی اف، بر اقتصاد کشورمان، گفت: این اتفاق تازه‌ای نیست. دولت‌ها و شرکت‌هایی که با ما کار می‌کردند، باز هم کار خواهند کرد؛ چون احتیاط‌های خود را دارند و می‌دانند کشور ما پول شویی و تأمین مالی تروریست ندارد و امنیت در کشور ما برقرار است و وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه بر اوضاع امنیتی مسلط هستند. ایران با وجود لیست سیاه هم با کشور‌ها دادوستد خود را ادامه می‌دهد و روابط مالی خود را حفظ می‌کند و وضعیت ما نسبت به گذشته فرق نمی‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->