وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکرم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم ابراز نگرانی عراق از حمله به برخی مواضع در اصفهان حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) سی ان ان: هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است + عکس زمان تصمیم‌گیری برای تعطیلی پنجشنبه‌ها مشخص شد
سرخط خبرها

منبع آزادسازی ۳.۵میلیارد دلار آزاد شده ایران کجاست؟

  • کد خبر: ۸۸۰۱۷
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
منبع آزادسازی ۳.۵میلیارد دلار آزاد شده ایران کجاست؟
منابع نزدیک به حکومت درحالی از آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار از منابع بلوکه شدن ایران خبر می‌دهند که هنوز معلوم نیست، پول‌های آزاد شده مربوط به کدامیک از دارایی‌های ایران است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در نخستین روز‌های آغاز به کار دولت سیزدهم، رئیس جمهور اعلام کرد که اقتصاد و سرنوشت کشور را به برجام گره نمی‌زند، اما تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه را در دستور کار دولت قرار خواهد داد.

با این حال، به موازات پیشبرد گفتگو‌ها با طرف اروپایی برجام برای رفع تحریم‌های ظالمانه، دولت سیزدهم با الگوی حکمرانی منهای برجام، در راستای بی اثرسازی تحریم‌ها و رفع مشکلات کشور حرکت خود را آغاز کرد.

آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار

اکنون به نظر می‌رسد که تلاش‌های دولت سیزدهم در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگرداندن منابع مالی مسدودشده کشورمان به داخل کشور نتیجه بخش بوده است. چنان که علی نادری، مدیرعامل ایرنا و از نزدیکان رسانه‌ای دولت، در توئیتی مدعی شد در ۱۰۰ روز گذشته، ۳.۵ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ارزی آزاد شده است.

وی در این باره نوشت: «کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیرا بیش از ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشور‌ها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است.»

اعلام این خبر در حالی بود که روز شنبه، ۲۲ آبان، نیز مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، اعلام کرد که بانک مرکزی حدود یک میلیارد دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی اختصاص داده است.

وی افزود: روند تأمین ارز تجاری به صورت روان در جریان است و بخشی از این یک میلیارد دلار تخصیص یافته به واردات کالا‌های اساسی، از محل منابعی است که به تازگی در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است.

با این حال هنوز مشخص نیست که منبع آزادسازی این بخش از پول‌های کشورمان، کدام کشور بوده است.

در همین رابطه، یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، درباره آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران به «ایلنا» گفت: آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلاری که از آن صحبت شده، مربوط به عراق نیست و احتمالا مربوط به کره جنوبی باشد.

اظهارات آل اسحاق در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته، حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی، آزادسازی این پول از محل دارایی‌هایی ایران در کره جنوبی را رد و تصریح کرده بود که دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی حدود ۷ میلیارد دلار است. در نتیجه، حدس و گمان درباره منبع ۳.۵ میلیارد دلار آزادشده ایران همچنان ادامه دارد.

آزادسازی منابع مالی، نشانه‌ای به ایران برای بازگشت به مذاکرات؟

مقامات رژیم صهیونیستی در روز‌های گذشته به طور فزاینده‌ای نگران هستند که آمریکا و غرب تلاش کنند به توافقی جزئی با ایران دست یابند که حتی محدودتر از برجام باشد.

وب سایت «اسرائیل هیوم» در این باره با انتشار گزارشی به نگرانی این رژیم از نشانه‌هایی اشاره کرده که حاکی از آن است ایالات متحده آمریکا و کشور‌های اروپایی طرف برجام، ممکن است راضی به امضای توافقی حتی محدودتر از برجام برای لغو تحریم‌های ایران در ازای توقف فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم در ایران شوند.

در ادامه این گزارش، به یکی از این نشانه‌ها اشاره شده که همانا آزادسازی بخشی از منابع مالی بلوکه شده ایران است.

یادآور می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اخیرا گفته بود که ایران، خواستار آزادی ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود پیش از شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای است. در ادامه گزارش این رسانه رژیم صهیونیستی آمده است کارشناسان در غرب بر این باورند که لغو مسدود کردن وجوه، تصمیم ایران برای از سرگیری مذاکرات با قدرت‌های جهانی را تسریع کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->