اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

آیا مشهد واقعا آلوده‌ترین شهر کشور است؟

  • کد خبر: ۸۶۰۷۹
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
آیا مشهد واقعا آلوده‌ترین شهر کشور است؟
واکنش رئیس اداره محیط زیست شهرداری مشهد: به سخنان اخیر رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیمی کشور

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ «هوای شهر مشهد آلوده‌تر از تهران است.» این جمله بخشی از اظهارات اخیر رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم کشور بود که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

از طرفی برخی از شهروندان از حرکت پرشتاب شهر مشهد در رتبه بندی شهر‌های آلوده کشور ابراز نگرانی کردند و از سوی دیگر معیار‌ها و شاخص‌های مدنظر در فهرست اعلامی کلان شهر‌های آلوده موجب تردید کارشناسان این حوزه بود.

به گفته سید محمد مهدی میرزایی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم کشور، با توجه به آلاینده معیار که همان ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است، اصفهان با ثبت عدد ۹۳ بالاترین میزان آلاینده را دارد و بعد از آن کرج، مشهد، اراک، اهواز و تهران در رتبه‌های بعدی این آلوده‌ترین شهر‌های کشور قرار دارند. جایگاه سوم مشهد در کلان شهر‌های آلوده و بالاتر از تهران اتفاق نگران کننده‌ای است که نیازمند پیگیری بیشتر است.

در همین راستا رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه آمار اعلام شده ابهامات زیادی دارد به خبرنگار ما گفت: در مصاحبه منتشر شده آمار و ارقام ذکر شده بدون دوره زمانی است. همین موضوع باعث ابهام شده است؛ برای مثال مشخص نیست که آلایندگی اصفهان با عدد ۹۳ مربوط به چه بازه زمانی‌ای است.

محمد پذیرا افزود: حتی در این آمار مشخص نیست که منبع اطلاعات اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان است یا شرکت کنترل کیفیت هوای اصفهان. همین ابهام درباره آمار آلایندگی تهران نیز صدق می‌کند.

آمار‌های ضد و نقیض

وی با تأکید بر اینکه گزارش و اظهارات دارای نواقص اساسی است، بیان کرد: این در حالی است که آمار و ارقام گزارش‌های سالانه در سایت رسمی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، اصفهان و مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد در سال ۹۹ تناقض بسیاری با صحبت‌های رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم کشور دارد.

وی گفت: در سال گذشته در زمینه تعداد روز‌های هشدار، تهران ۱۲۳ روز، اصفهان ۸۳ روز و مشهد ۷۵ روز را ثبت کرده است در این زمینه کلان شهر مشهد از این دو کلان شهر دیگر روز‌های ناسالم کمتری داشته است.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه مشهد ۴۰ روز هوای پاک و ۲۵۱ روز هوای قابل قبول را در سال ۹۹ داشته است، اظهار کرد: در این زمینه نیز تهران با ۱۷ روز هوای پاک و ۲۲۶ روز هوای قابل قبول و اصفهان با ۲۶ روز هوای پاک و ۱۷۱ روز هوای قابل قبول نسبت به شهر مشهد وضعیت بدتری داشته اند.

پذیرا با بیان اینکه اگر دوره مد نظر رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم کشور شش ماه اول امسال باشد نیز باز هم اعداد و ارقام اعلام شده دارای ابهام است، افزود: مطابق آمار و اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور که از ایستگاه‌های اداره کل محیط زیست دریافت می‌شود متوسط غلظت ذرات شهر مشهد در این دوره ۲۹، تهران ۲۶ و اصفهان ۳۹ میکروگرم بر متر مکعب است که با اعداد ذکرشده برای اصفهان و تهران نیز مطابقت ندارد.

وی ادامه داد: همچنین سایت رسمی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین شاخص AQI شش ماهه اول امسال تهران را ۸۵ و مرکز پایش آلاینده‌های مشهد این شاخص را عدد ۸۰ ثبت کرده است که با آمار ذکرشده در مصاحبه همخوانی ندارد.

وجود تجهیزات پیشرفته سنجش آلودگی هوا در مشهد

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد اظهار کرد: براساس آمار و ارقام اعلامی در زمینه کیفیت هوا در سایت این کلان شهر‌ها شاخص کیفیت هوای ذکر شده در اظهارات رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم کشور با واقعیت‌ها متفاوت است و این ادعا که هوای شهر مشهد از پایتخت آلوده‌تر است درست نیست.

پذیرا با بیان اینکه ایستگاه‌های کنترل و پایش کیفیت هوای مشهد به صورت دقیق هوای شهر را بررسی می‌کند و صحت اطلاعات دریافتی در این ایستگاه‌ها بالای ۸۵ درصد است، گفت: اگر قرار است مقایسه درستی بین کلان شهر‌ها صورت بپذیرد باید صحت اطلاعات اعلام شده از ایستگاه‌های پایش هوا در این شهر‌ها بررسی شود و رتبه بندی آن‌ها به شکل تخصصی انجام شود.

وی تأکید کرد: شهری را که ایستگاه‌های کمی دارد و اطلاعات آن بروز نمی‌شود نمی‌توان با شهر مشهد که در این زمینه ایستگاه‌های پایش به روز و پیشرفته دارد، مقایسه کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->