سید محمد عطائی| شهرآرانیوز؛ خودرو که داشته باشید به احتمال زیاد سر و کارتان به مغازه روکش صندلی و تزیینات خودرو میافتد. در نگاه اول این شغل خاص، زیاد به چشم نمیآید و به ظاهر ضروری هم تلقی نمیشود، اما به سبب اهمیت دادن بیشتر خودروسواران به روپا بودن وتر و تمیزی و آراستگی خودرویشان، در گذر زمان بر تعداد صاحبان این شغل افزوده شده است. با فروشنده و نصاب روکش صندلی و تزیینات خودرو در محله جلالیه گپ و گفتی داشته ایم تا از جزئیات حرفهاش بشنویم.
اصغر محمودی متولد ۱۳۶۳ است. ۶ سال میشود که در محله جلالیه مغازه روکش صندلی و تزیینات خودرو دارد. اصالتا اهوازی است. خانواده او ۱۷ سال پیش از اهواز به مشهد میآیند و در همین محله جلالیه ساکن میشوند. ۲دربند مغازهاش کلی جنس رنگ و وارنگ دارد. از کوچکترین وسایل مثل خارها و گیرههای پلاستیکی بگیرید تا باربند و کف پوشهای بزرگ یک تکه. ویترین کوچک جای انواع چراغ جلو، چراغ خطر و دیگر چراغهای خودروهاست. انواع بوق (۱۰-۱۱، شیپوری و زنگی)، قابهای آینه، انواع چسب، دستمالها و ابرهای نانو، انواع رو داشبوردی، قفل فرمان، نوعهای مختلف شیشههای بالابر، روکش صندلی و اسپریهای مختلف مثل اسپری برای انژکتور، پولیش، واکسهای داشبورد و لاستیک، انواع جرم گیر و... در مغازه اش پیدا میشود. به اینها میتوان انواع وسایل تزیینی بدنه خودرو نظیر آینه، رکاب، سپر و شیشه دودی را نیز اضافه کرد.
بخش دیگر مغازه هم انواع روکش صندلی، دور فرمان، باربند، کفپوشهای خودرو و قفل پدال و فرمان است. البته که اصغر آقا برای رفاه حال تعمیرگاههای اطراف و مشتریانشان چند قلم جنس کاربردی دیگر هم آورده است، مثلا کلیدهای بالابر، ضد یخ و روغن ترمز و غیره. اما درمجموع میگوید این حرفه در اصل به تعمیر صندلی و نصب انواع باربند، تعویض فنرهای کف صندلی و داخل ابرها مرتبط است.
درباره کارآموزی و شاگردی این شغل میگوید: این مشاغل نیاز به تجربه و شاگردی دارد. برای من که هیچ تجربهای در این رابطه نداشتم روزها و ماههای اول بسیار سخت گذشت. من در اهواز کارمند بودم و تجربه کار آزاد را نداشتم. همین مسئله کار را برایم سختتر کرد. وقتی خودرو میآمد تا روکش آن را عوض کنیم به سراغ دیگران میرفتم و از آنها درباره نحوه بازکردن و بستن روکشها میپرسیدم. به مرور کار دستم آمد از پراید شروع کردم و حالا روکش همه نوع خودرو را تعویض میکنم. نصب روکش، دودی کردن شیشهها همه آموزشهای مرتبط و خاص خود را دارد. اصغرآقا میگوید: یک شاگرد بعد از ۶ماه یا یک سال کار میتواند مغازه خودش را داشته باشد.
این شغل در گذشته زیر نظر اتحادیه چادردوزهای مسافرتی بوده و حال زیر نظر اتحادیه لوازم یدکی خودرو است. اصغر آقا میگوید: زیرمجموعه اتحادیه چادردوزها بودیم. ولی به مرور این حرفه با آمدن کفپوش، روکش دنده، فرمان، چراغهای تزیینی و اسپریهای مختلف تمیزکننده و معطر تحت نظر اتحادیه لوازم یدکی خودرو قرار گرفت. این شغل در حال حاضر رو به پیشرفت است و هر روز به لوازم آن اضافه میشود.
نظر اصغر آقا این است که حداقل سرمایه مورد نیاز برای این حرفه ۵۰ میلیون بدون اجاره مغازه است و میتواند به بیش از ۵۰۰ میلیون تومان نیز برسد. او میگوید: مغازههای محلی مثل ما هم به سرمایهای حدود همان ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نیاز دارند. معمولا مغازههای محلی در حوزه خودرو یکدیگر را پوشش میدهند. مثلا برای رادیاتور ضدیخ میآوریم یا برای قفل سازها انواع قفل و بالابر شیشه را میآوریم.
از نظر او این حرفه حداقل به ۲۰ متر فضا نیاز دارد. وسایل تزیینی خودرو حجم زیادی دارد. میگوید: فقط کفپوش خودرو نصف فضا را اشغال میکند و حتما باید داخل مغازه قفسه باشد تا بتوان از فضا استفاده بهینه کرد. از سختیهای این کار ماندن لوازم قدیمی بر روی دست کاسب است.
اصغر آقا میگوید: یک کاسب حرفهای به مرور متوجه میشود که باید از هرجنس چه تعداد و در چند مدل بیاورد که کار روی دستش نماند. برخی لوازم هم به مد روز ربطی ندارد. مثلا انواع اسپری از این دسته است. به روز بودن و داشتن مدلهای جدید در حرفه آنها اهمیت زیادی دارد. اصغرآقا میگوید: معمولا از روی نیاز و تقاضای مشتری لوازم جدید را تهیه میکنم. علاوه بر این باید به طور مرتب در کانالهای مجازی عضو باشی و جنسهای جدید را بشناسی.
اصغر آقا بازاریابی و استفاده از فضای مجازی را برای این کار بسیار مهم میداند و میگوید: بااستفاده از فضای مجازی کار خود را گسترش میدهیم. از نحوه کار و لوازمی که داریم نماهنگی تهیه کرده و در فضای مجازی قرار میدهیم. همین باعث افزایش مشتری میشود.
خودش وارد این فضا نشده است، ولی آن را مهم میداند و میگوید: یک کاسب خوب نباید درجا بزند و باید از تکنولوژی و امکانات روز برای گسترش کار استفاده کند. میتوان از صندلیهای خراب فیلم گرفت و بعد از بارگیری آن یعنی گذاشتن ابرهای جدید نیز فیلم تهیه کرد و به عنوان نمونه کار در فضای مجازی قرار داد. فضای مجازی باعث شده تا برخی از کسبه کار را نیز در خانه مشتری انجام دهند. اصغر آقا میگوید: خیلی از همکاران ما اجناس خود را در فضای مجازی به فروش میرسانند و به عنوان خدمات بیشتر به خانه مشتری رفته و تعویض یا نصب را همان جا انجام میدهند.
قیمت روکشهای معمولی از ۲۰۰ هزار تومان شروع میشود و تا چند میلیون تومان میرسد. اصغر آقا میگوید: مردم دیگر مثل قدیم روکشها را برای شستوشو باز نمیکنند و بسته به توانایی مالی هر چند وقت یک بار آن را تعویض میکنند. از زمان شیوع ویروس کرونا، تعویض روکش خودرو بیشتر شده است. از نظر اصغر آقا خلاقیت در کار آنها اهمیت زیادی دارد. افرادی هستند که به دنبال طرح جدید برای روکش صندلی هستند و آن را در فضای مجازی قرار میدهند. نیروی بدنی و سلامت جسم برای این حرفه مهم است.
از طرفی بخشهایی از این حرفه فوت کوزه گری دارد اصغرآقا میگوید: دودی کردن شیشه، دوخت فرمان و نصب روکش مهارتی میخواهد که هر کسی از عهده آن برنمیآید. او در ادامه برخورد با مشتری را بسیار مهم میداند و معتقد است؛ خودرو خانه دوم خیلی هاست و برای آن خرج میکنند. این حرفه برخلاف ظاهرش که چندان به چشم نمیآید هر روز مشتریهای بیشتری دارد.