کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند
سرخط خبرها

پشت پرده حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها چه یود؟

  • کد خبر: ۸۶۱۰۳
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
پشت پرده حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها چه یود؟
تحلیل داده‌های اطلاعاتی در رابطه با حمله سایبری به سیستم سوخت رسانی در کشور از اقدام مخرب دولت‌های خارجی با هدف آشوب آفرینی در کشورمان حکایت دارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ چهارشنبه ۵ آبان، قریب به ۴۳۰۰ جایگاه سوخت و پمپ بنزین در کشور به دنبال یک حمله سایبری گسترده به مدت چند ساعت از کار افتاد. البته با تلاش مسئولان ذی ربط و هوشمندی آنان، در ساعات اولیه، سوخت گیری به صورت دستی یا آفلاین انجام شد و در مدت اندکی نیز از سامانه هوشمند سوخت رسانی کشور رفع اخلال شد و به تدریج جایگاه‌های سوخت در کشور یکی پس از دیگری همانند گذشته به چرخه خدمت رسانی بازگشتند.

گمانه زنی‌های نخستین درباره چرایی این حمله سایبری، حاکی از مداخله دولت‌های خارجی متخاصم با هدف مختل کردن زندگی مردم، آشوب آفرینی و در نتیجه ایجاد بی ثباتی و ناامنی در کشور بود. حال پس از گذشت چندین روز از این حمله سایبری و بررسی و تحلیل اطلاعات، نمایندگان مجلس و مسئولان ذی ربط، گمانه زنی‌های اخیر را تأیید کرده اند.

رد پای آمریکا و رژیم صهیونیستی در حمله سایبری اخیر

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، طی سخنانی در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» در تشریح حمله سایبری اخیر به شبکه توزیع سوخت کشور گفت: ما دو حادثه را تحلیل کردیم. یکی حمله به بندر شهید رجایی و یکی هم حادثه راه آهن که به لحاظ مدل حمله به یکدیگر شباهت داشتند و مانند هم بودند. طبق جمع بندی اطلاعات و تحلیل آن ها، از نظر ما طراحان این حملات قطعا دشمنان ما هستند، یعنی آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی. معمولا کشور‌هایی که به این سطح دسترسی دارند، کشور‌های سازنده همان سیستم‌ها هستند که می‌توانند در این لایه باشند یا کسانی که بتوانند این سیستم‌ها را به صورت فیزیکی ساخته باشند.

وی با اشاره به دلایل شکست اهداف حمله سایبری به شبکه توزیع سوخت کشور افزود: اول اینکه حضور هوشمندانه و تغییر روش صداوسیما در پرداختن به این مسائل که بسیار دقیق هم بود و اطلاع رسانی به مردم را انجام داد. دوم اینکه مردم شناخت مؤثری از این حادثه داشتند و به سرعت حواسشان جمع شد که بالاخره حادثه‌ای بوده و تهاجمی از بیرون انجام شده است و چند ساعت صبر می‌کنیم تا درست شود. سوم اینکه عوامل فنی، یعنی هم تیم‌های ما و هم تیم‌های وزارت نفت که داشتند کار اپراتوری انجام می‌دادند، به سرعت توانستند خدمت سوخت رسانی به مردم را حتی به صورت آفلاین و موقت برقرار کنند و ما جز در سه تا چهار ساعت اولیه، دیگر شاهد صف و تجمع ماشین‌ها در پمپ‌های بنزین نبودیم.

فضاسازی رسانه‌ای دشمنان

هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به برخی حواشی بی پایه به دنبال حمله سایبری اخیر، گفت: ما اصلا کمبود بنزین در کشور نداریم، اما شاهدیم که به دروغ در حال القا به جامعه هستند که ما با کمبود بنزین مواجه ایم و به دنبال افزایش قیمت هستیم که پشت این ماجرا نیز رژیم صهیونیستی است. دشمنان در حال گسترش تفکر کمبود بنزین در کشور به دلیل صادرات بنزین به حزب ا... و حماس هستند، در حالی که این مسئله دروغ محض است. این عقلانی است که کشور محصول مازاد خود را صادر کند.

حمله سایبری با هدف ایجاد ناامنی

علی کریمی فیروزجایی، دبیر هیئت رئیسه مجلس، نیز با اشاره به واقعه اختلال در سامانه کارت سوخت کشور گفت: موقعیت حساس کشورمان در منطقه و جهان می‌طلبد که برای صیانت از منافع ملی در برابر هجوم سایبری دشمنان همیشه در حالت آماده باش باشیم. این واقعه برای ایجاد آشوب و حوادث ضدامنیتی در کشور تدارک دیده شد و مقابله با حوادث ضدامنیتی نیاز به پیشگیری و برنامه ریزی مستمر دارد. وی در ادامه با تأکید بر لزوم تقویت پدافند غیرعامل گفت: دولت و مجلس باید در این زمینه گام‌های جدی‌تر بردارند. مراقبت از سرمایه‌های ملی در برابر تهدیدات، وظیفه همگانی و مطالبه جدی است.

تحکیم زیرساخت‌ها در شرایط پیچیده کنونی، ضامن توسعه کشور است و سرمایه گذاری در زمینه مراقبت از سامانه‌های ملی در برابر هجوم سایبری و جنگ الکترونیک، سطح ایمنی کشور و جایگاه آن را ارتقا می‌بخشد. مجلس برای حمایت از تلاش‌های دولت در تقویت پدافند غیرعامل کشور، عزم راسخ دارد. دفاع ملی از ساختار‌ها و زیربنا‌های کشور، فصل مشترک همه ارگان ها، دستگاه‌ها و مسئولان است و در زمینه صیانت از منافع ملی، هیچ اختلافی بین مسئولان پذیرفتنی نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->