٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

همه‌چیز از یک عکس شروع شد

  • کد خبر: ۸۶۷۶۹
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
همه‌چیز از یک عکس شروع شد
ملیحه ابراهیمی، روزنامه نگار

خیلی وقت‌ها اثری که یک عکس می‌تواند بگذارد بیش از یک کتاب پانصدصفحه‌ای است. ا‌حساساتی که در عکس‌ها نهفته است گویای داستان‌هایی است که هریک روایتی از ماجرایی ساده، اما مهم در پی دارد. کمتر از یک هفته پیش، وقتی پیامی تلگرامی را باز کردم، با تصویر گروهی از زنان و مردان روبه‌رو شدم که زیر باران، در صف دور و درازی پشت سر هم ایستاده بودند تا یکی‌یکی تست بدهند، ببینند سلول‌های بنیادی‌شان آیا به کمک کودک پنج‌ساله سرطانی می‌آید؟

مشابه چنین رفتار‌هایی را از نزدیک مشاهده کرده یا از اطرافیانمان شنیده‌ایم. چندان باورنکردنی نیست زمانی که خودمان هم در کشوری زندگی می‌کنیم که فداکاری و همیاری در خون تک‌تک افراد آن است. کمک به زلزله‌زده‌ها یا سیل زده‌ها، کودکان کار، حاشیه‌نشینان، کمک‌هزینه به بیماران صعب‌العلاج، و همیاری و همراهی با بیماران کرونایی نمونه‌هایی است که به آسانی نمی‌توان از کنار آن‌ها گذشت.

ریشه این رفتار‌ها را باید در محیطی جست‌وجو کرد که فرزندان در آن، مراحل رشد و تکامل را پشت سر می‌گذارند. بر کسی پوشیده نیست که خانواده، پایه گذار فرهنگ است. بسیاری از پژوهش‌های تربیتی در ایران و خارج از کشور بر این مهم تأکید دارند که آموزش فرهنگ باید از سنین پایه و در خانواده شکل بگیرد، خانواده‌ای که پدر و مادر مهم‌ترین افراد اثرگذار آن هستند و باید به دنبال نقش‌آفرینی هر‌چه بهتر باشند.

از این مهم نیز غافل نشویم که تحکیم روابط بین همسران، نقشی کلیدی در تربیت فرزندان دارد. شاخصه داشتن یک جامعه پویا و توسعه‌یافته، تحکیم روابط در اجتماع کوچک خانواده است. پدر و مادر باید با اخلاق‌مداری، آگاهی به مسائل روز و دنبال کردن سبک زندگی‌ای به دور از بحران، از فروپاشی ارکان خانوادگی پیش‌گیری کنند. فراموش نکنیم فرزندان، ادبیات ابتدایی فرهنگ را نخست در خانواده آموزش می‌بینند و با همان ادبیات در اجتماع حضور می‌یابند.

درست است که خانواده اولین محیط آموزشی فرزندان به شمار می‌آید، اما بر وظیفه نظام آموزشی که مهم‌ترین مکمل خانواده در فرهنگ‌سازی است، نمی‌توان چشم پوشید. این نگاه فرهنگی باید از خردسالی که فرزند وارد مهد کودک و دبستان می‌شود با او همراه شود تا در بزرگ‌سالی به بهترین شکل خود را نشان دهد.

کلام آخر اینکه فرزندان، آینه تمام‌نمای پدران و مادران هستند. بروز هر رفتار امروز آن‌ها برگرفته از کردار و گفتاری است که من وشما دیروز به نمایش گذاشته‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->