سرخط خبرها

جهان‌شهر برکت و کرامت به استقبال بهار ۱۴۰۱ می‌رود

  • کد خبر: ۸۶۹۴۹
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
جهان‌شهر برکت و کرامت به استقبال بهار ۱۴۰۱ می‌رود
جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه دیروز برگزار شد. در این جلسه درباره اهمیت «فرهنگ عمومی» و سیاست‌گذاری‌های جشنواره استقبال از بهار ۱۴۰۱ بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش شهرآرانیوز - جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه دیروز برگزار شد. در این جلسه درباره اهمیت «فرهنگ عمومی» و سیاست‌گذاری‌های جشنواره استقبال از بهار ۱۴۰۱ بحث و تبادل نظر شد.
در ادامه سخنان رئیس و نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس و معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و دبیر جشنواره استقبال از بهار ۱۴۰۱‌پیش روی شماست.

جهان‌شهر برکت و کرامت به استقبال بهار ۱۴۰۱ می‌رود«فرهنگ»؛ روحی که باید به همه اقدامات شهرداری دمیده شود

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه گفت: «فرهنگ»، به‌عنوان یک روح و واقعیت شناخته می‌شود و اگر اقدامات مختلف شهرداری با این روح همراه نباشد، اثری در ایجاد حال خوب برای شهر ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، حجت‌الاسلام حسن منصوریان با گرامیداشت ۱۴ آبان، روز فرهنگ عمومی، بیان کرد: این روز، به‌عنوان یکی از رویداد‌های مهم برگرفته از شورایی بالادست، یعنی شورای عالی فرهنگ عمومی است. شورایی که ذیل شورای انقلاب فرهنگی تشکیل شده است.

به گفته او اصل و اساس انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی بوده که با خون مبارک شهدا ماندگاری پیدا کرده و هرروز به عزت انقلاب افزوده شده است.

حجت‌الاسلام منصوریان تأکید کرد: اگر فرهنگ با اعتقاد و ذهن و تخصص، بر کالبد شهر دمیده نشود، شهر بی‌روحی خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از بی‌مهری به حوزه فرهنگ در مدیریت شهری گله و تصریح کرد: سهم بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی، فارغ از اعتبارات جاری، بین ۱.۵ تا ۲ درصد بودجه شهرداری بوده که بسیار ناچیز است.

حجت‌الاسلام منصوریان همچنین یادآور شد: اصل و اساس شهر و پروژه‌ها، «فرهنگ» است و پروژه‌ها هستند که باید پیوست یک فرهنگ باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با تأکید بر ضرورت خارج شدن سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد از رویکرد منفعلانه گفت: در برخی عرصه‌ها باید حق خود را بگیریم. این مطالبه‌گری باید از طریق تعامل پیوسته و چانه‌زنی باشد، چون از این طریق می‌توانیم حق فرهنگ شهر را بگیریم.

حجت‌الاسلام منصوریان خاطرنشان کرد: اگر چنین روحیه‌ای در مسائل فرهنگی ما حاکم شود، بی‌شک سهم این حوزه در اعتبارات شهری نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: سیاست‌گذاری کلان شورای شهر این است که در استقبال از بهار از آثار هنرمندان بومی حمایت شود و از اثر هیچ هنرمند غیربومی استفاده نشود.

به گفته منصوریان در استقبال از بهار ۱۴۰۱؛ نقاشی دیواری و رویداد‌ها باید متنوع و تسری صفات امام رضا (ع) باشد.

جهان‌شهر برکت و کرامت به استقبال بهار ۱۴۰۱ می‌رودورودی مشهد باید یادآور زیارت باشد

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد در این جلسه بر ضرورت توجه به طراحی المان‌های ویژه ورودی شهر مشهد در استقبال از بهار ۱۴۰۱ تأکید کرد و گفت: طراحی‌های ورودی شهر مشهد باید یادآور زیارت و وجود امام رضا (ع) باشد.

فاطمه سلیمی گفت: باید یک نقشه جامع راهبردی در حوزه استقبال از بهار تدوین شود. فضای فرهنگی به وسعت شهر است و در این نقشه فرهنگی باید چارتی درنظر گرفته شود تا بدانیم در چه بخش‌هایی چه اولویت‌هایی وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: خدمات شهری شهرداری مشهد دارای المان‌های بسیاری است که از سال‌های گذشته آن‌ها را بازپیرایی می‌کند و اکنون بین ۴۰ تا ۵۰ المان را در دست طراحی دارد. همکاری بین خدمات شهری و فرهنگی در یادمان‌های‌های نوروزی باید مدنظر قرار بگیرد.

سلیمی تأکید کرد: محتوای فرهنگی تولید شده از سوی حوزه خدمات شهری دارای اهمیت است و باید در بخش داوری جشنواره نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: نقشه راه حوزه خدمات شهری در بخش طراحی المان‌های شهری نیز باید تبیین شود. او تصریح کرد: طراحی‌های ورودی شهر مشهد باید یادآور بحث زیارت و وجود امام رضا (ع) باشد.

جهان‌شهر برکت و کرامت به استقبال بهار ۱۴۰۱ می‌رودفضاآرایی متناسب با جهان شهر برکت و کرامت

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، نیز در این جلسه گفت: نگاه شورا به استقبال از بهار ۱۴۰۱، مشهد فرهنگی است. ما باتوجه به اندک فرصت باقی‌مانده برای استقبال از بهار رسالت خود را بر این می‌دانیم تا به نحو احسن به موضوع استقبال از بهار ورود پیدا کنیم. یوسف اسماعیل‌زاده تأکید کرد: فضاآرایی شهری، بالا بردن روحیه شهری، گل‌کاری، ایجاد فضای مناسب عید برای شهروندان از جمله اقدامات مهمی است که برای استقبال از بهار در نظر گرفته‌ایم.

اسماعیل زاده یادآور شد: تمام فضاآرایی شهری متناسب با جایگاه مشهد به عنوان جهان شهر برکت و کرامت درنظر گرفته خواهد شد. امید داریم با اقدامات خود به مناسبت بهار ۱۴۰۱ روح، امید، زندگی و لبخند را در شهر جاری کنیم و تلاش ما این است که این اقدامات مختص نوروز نباشد.

جهان‌شهر برکت و کرامت به استقبال بهار ۱۴۰۱ می‌رودترویج کرامت و برکت رضوی با استفاده از آثار فاخر هنر شهری

مهدی یک‌پسر، دبیر جشنواره استقبال از بهار ۱۴۰۱ نیز در این جلسه گفت: از ۲۲ مهر که اقدامات خود را برای جشنواره استقبال از بهار آغاز کردیم، جلسات کارشناسی با هنرمندان داشتیم تا بتوانیم کار خود را به بهترین شکل ارائه دهیم. او تأکید کرد: شعار بسیار ارزشمند مشهد «جهان شهر برکت و کرامت» یک زمینه بین‌المللی دارد و باید اقدامات خود را بر اساس این شعار در نظر بگیرد. دبیر جشنواره استقبال از بهار ۱۴۰۱ با اشاره به برگزاری ۱۳ دوره از این رویداد در ادوار مختلف مدیریت شهری یادآور شد: این جشنواره دچار یک نوع تکرار و مسائل درباره آن شده و نیازمند نگاهی برای نشر معارف انسان‌ساز رضوی در مقیاس جهانی است.

او تصریح کرد: نگاه تمدن‌ساز و جهان‌شهری به جایگاه شهر مشهد، ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اجرای برنامه‌های بنیادین و تقویت اقتصاد پویا و کسب درآمد‌های پایدار از اولویت‌های مهم ماست. دبیر جشنواره استقبال از بهار ۱۴۰۱ افزود: ترویج مصادیق کرامت و برکت رضوی با استفاده از آثار فاخر هنر شهری در بستر مشهد الرضا (ع) در قالب رویداد فرهنگی هنری سالانه اصلی‌ترین برنامه ماست.

او یادآور شد برگزاری مسابقه بین‌المللی و اکران آثار هنر شهری دارای نگاه خلاق و معاصر به عناصر و نماد‌های هنر و معماری اسلامی و نشان‌دهنده مفهوم کرامت و برکت و روایت مصداقی از سیره حضرت رضا (ع) با بیانی هنرمندانه و بهره‌مندی از ابزار‌ها و شیوه‌های مختلف تجسمی از برنامه‌های ما در استقبال از بهار ۱۴۰۱ خواهد بود. دبیر جشنواره استقبال از بهار ۱۴۰۱ درباره اکران آثار نیز توضیح داد: اکران آثار پاویونی برگزیده در فراخوان بین‌المللی در حداکثر ۲۶ نقطه ممتاز شهری با فضای پیرامونی بازپیرایی شده از ۲۷ اسفند امسال تا پایان فروردین ۱۴۰۱ از اولویت‌های ما خواهد بود.

یک‌پسر، درباره بخش نوروزگان جشنواره، خاطرنشان کرد: برنامه نشاط هنری در فضای عمومی شهر از ۱۳ اسفند تا پایان فروردین، اکران ۱۴ یادمان نوروزی در ۱۴ نقطه مهم با رویکرد سوژه‌محور همراه با اجرای نمایش‌های فاخر و سرود‌های محلی درباره یادمان‌ها، برگزاری مسابقه طراحی تزئینات برای آذین‌بندی فضا‌های عمومی شهر همراه با مشارکت هنری با تشکل‌ها و مراکز فرهنگی برای محله‌آرایی و در نهایت نقاشی دیواری دیوار‌های مرتفع و اجرای نقش برجسته برای دیگر دیواره‌ها از برنامه‌های مهم ما در بخش مذکور خواهد بود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->