تکمیل خط انتقال متمرکز آب از شوریجه به مشهد تا پایان تابستان سال ۱۴۰۴ جشنواره «طعم و رنگ پاییزی مشهد» با استقبال گرم شهروندان در حال برگزاری است + فیلم اضافه‌شدن ۱۲ هکتار فضای سبز به سرانه شهری با انتقال زندان مرکزی مشهد شهردار مشهدمقدس: پروژه کلیدی پارکینگ میدان شهدا (توحید) به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۵ آبان ۱۴۰۳) طرح «طاهرین»، الگویی برای سبک زندگی معنوی و اصلاح نگرش شهروندان مشهدی | فعالیت ۲۰۰ داوطلب در این طرح توضیحات شهردار مشهد درباره پروژه مشترک آستان قدس رضوی و مدیریت شهری (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از فاز اول پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی (ره) به بولوار نماز مشهد در دهه فجر ۱۴۰۳ شهروندخبرنگار | درخواست ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در بولوار هدایت مشهد + پاسخ برپایی بازار سیار صنایع دستی بانوان کارآفرین در مشهد (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از هفت طرح عمرانی در محدوده حرم مطهر رضوی در آینده‌ای نزدیک خدمات‌رسانی فرودگاه مشهد به حدود ۵ میلیون زائر رضوی در نیمه‌ نخست سال ۱۴۰۳ هوای کلانشهر مشهد برای دومین روز پیاپی «آلوده» است (۱۴ آبان ۱۴۰۳) درباره کوچه «مسجد رانندگان» در خیابان امام‌رضا(ع) مشهد | حکایت «رانندگان» و کوچه‌ای پشت چهنو اجرای ۶۱۷ پروژه طی سه سال در منطقه پنج شهرداری مشهد شهردار مشهد: برای تمام حوزه‌های کلان مشهد پروژه داریم اختصاص زمین صدهکتاری برای زندان جدید مشهد | شهردار مشهد از انتقال زندان به خارج شهر خبر داد هشدار زرد مدیریت بحران استان خراسان رضوی | بارش های رگباری و کاهش محسوس دما تا آخر هفته
سرخط خبرها

آنچه برای شهروندان مهم است

  • کد خبر: ۸۷۵۳۶
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
آنچه برای شهروندان مهم است
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

شاید برای شهروندان خیلی فرق نکند چه گروه یا جریان سیاسی سر کار هستند و به اصطلاح قدرت را دراختیار دارند. برای آن‌ها مهم است که کارشان اصولی، منطبق بر قانون، در اسرع وقت، به بهترین شکل و با کمترین هزینه انجام گیرد.

اکنون انجام امور اداری شهروندان در شهرداری‌ها به خصوص در کلان شهر‌ها بدون دغدغه و به تعبیر عامیانه‌تر بدون مصیبت‌های فرسایشی بروکراسی ادارات از نگاه خیلی از آن ها، تقریبا بعید به نظر می‌رسد و از همین نظر، میزان نارضایتی دریافت کنندگان خدمات شهرداری‌ها نسبت به سایر سازمان‌های دولتی و عمومی در کشور بیشتر است؛

البته این فراوانی گاه به دلیل تنوع و تکثر خدمات شهرداری هاست یا اینکه سروکار مردم با این نهاد، بیشتر از سازمان‌های دیگر است و به همین دلیل مشکلات و کاستی‌های آن بیشتر به چشم می‌آید، ولی این واقعیت هم انکارنا پذیر است که هنوز کیفیت بخش درخورتوجهی از روند اداری و فرایند‌های جاری در سیستم مدیریت شهری تا رسیدن به نقطه استاندارد و مطلوب، فاصله زیادی دارد.

در چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت ویژگی‌های «یکپارچه، روان، دسترس پذیر و کرامت محور» در بند کالبد شهری بیان شده است. اگر قرار است این مهم در عمل تحقق یابد، هوشمندسازی فرایند‌ها و روند رفع نیاز مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون قوانین دست وپاگیر ضرورت دارد. هرشهروندی که احساس نارضایتی داشته باشد، حتی اگر این احساس از لحاظ جنبه بیرونی بجا و منطقی

هم نباشد، در فرایند اداره شهر اهمیت دارد و باید بدان پرداخته شود؛ چون اصولا فلسفه شکل گیری سازمان‌های عمومی چیزی جز خدمت حداکثری به مردم و ایجاد رفاه و آرامش برای آن‌ها نیست، پس موضوع رضایتمندی آن‌ها فارغ از سایر مسائل نیز اصالت و اهمیت دارد.

علاوه بر نکاتی که از نظر اصلاح و بهبود «تقنین، رویکرد، ساختار، راهبرد و اجرا» در سیستم مدیریت شهری برای روان سازی و کرامت محوری خدمات دهی به شهروندان باید به آن توجه شود، مقوله فرهنگ سازمانی و نگرش آحاد کارکنان در این مقوله نیز مهم است.

گاهی به دلیل سختی کار و ماهیت شبانه روزی بودند خدمات شهری، امور فرسایشی می‌شود و ناخودآگاه خدمات دهنده، این امر را به دریافت کننده خدمات انتقال می‌دهد و نتیجه آن سبب ایجاد خلل در روند خدمت رسانی و به دنبال آن بروز نارضایتی می‌شود. تازه گردانی روحی و جسمی کارکنان ابرسازمان شهرداری از طریق به کارگیری اصول علمی، آموزشی و رفاهی به صورت مستقیم در کیفیت خدمت رسانی اثرگذار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->