جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند گزارشی از شکل گیری و عملکرد کانون «شهیدالقدس» در  مشهد با محوریت فلسطین اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران عادی‌انگاری در موضوع حجاب فضا را برای ارتکاب جرائم بازتر می‌کند دائمی شدن قرارداد شاغلین دارای کار مستمر بالای پنج سال در لایحه پیشنهادی دولت | نمایندگان کارگران مخالف واگذاری تعیین مزد به مجلس هستند قاتلی که  با ۱۰میلیارد تومان رضایت گرفته بود، دستگیر شد بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت مشهد بازگشایی و آماده خدمت رسانی شد ایرانی‌ها سوءتغذیه ندارند، اما ۵۰ درصد حقوق‌شان را خوراکی می‌خرند | چرا لبنیات در شاخص کاهش مصرف محاسبه نمی‌شود؟ چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می‌شود؟ این آجیل، دیابت را کنترل، کم‌خونی را درمان و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند ضرر‌های حمام طولانی | زمان استاندارد زیر دوش ماندن چقدر است؟ تداوم بارش باران در برخی استان‌ها تا اوایل هفته آینده (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باور‌های اشتباه مردم درباره آبلیمو‌های سنتی تأثیر عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
سرخط خبرها

حرف بزن، سبک می‌شوی

  • کد خبر: ۸۷۷۱۴
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
حرف بزن، سبک می‌شوی
حجت‌الاسلام حسن روحانی متین - استاد حوزه و دانشگاه و مشاور خانواده

گفتگو در میان انسان‌ها هنری با ارزش و پایه‌ای مهم در زندگی است، زیرا انسان موجودی اجتماعی است که در پرتو ارتباط با افراد به آرزو‌های خود می‌رسد. یکی از بهترین و عالی‌ترین دستاورد‌های بشر ارتباط با همنوع خود است که برای حفظ حیات به این ابزار نیاز دارد. به همین دلیل، بسیاری از ما آرزو می‌کنیم با دیگران ارتباط صحیح و سالم داشته باشیم، برای زنده ماندن و حیات!

فرهنگ دینی ما هم به جایگاه گفتگو و حرف زدن میان انسان‌ها توجه دارد و بر آن تأکید کرده است. امضای قرارداد‌های بلندمدت میان پیامبر (ص) و کافران بیانگر اهمیت این موضوع است که خواستار رفتار شایسته بین همگان بودند. این امر نشان‌دهنده گفتگو و قدرت منطق به جای مناقشه و جدال است.

همین منطق مهم در سیره رضوی به عنوان گفتگو میان دین‌ها و مذاهب مختلف دیده می‌شود. در واقع، امام رضا (ع) با این شیوه به ما یاد دادند که مشکلات را باید با گفتگو، تعامل و ارتباط حل و جایگزین جنگ و جدال و قهر و دشمنی کرد.

قرآن کریم بر آموختن روش و ادب گفتگو تأکید می‌کند و به ما یاد می‌دهد اولین گام عملی در اصلاح مناسبات اجتماعی، تحمل صادقانه نظر‌ها و دیدگاه‌های متفاوت و حتی مخالف طرف مقابل است. یعنی درباره ارتباط مؤثر با مخاطب، توجه و احترام به ارزش‌های افراد و رفتار صادقانه بدون تکلف، ۲ مؤلفه اصلی و اساسی است.

البته برخورد اولیه در ارتباطات میان افراد بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است، زیرا نگاه نخستی که مخاطب به شما پیدا می‌کند تا آخر همان دید را خواهد داشت. علت آن هم این است که وضع ظاهر و برخورد این قضاوت اولیه را شکل می‌دهد.

نکته‌هایی چون: ویژگی ظاهری، هم‌دردی، همدلی، ابراز عواطف مثبت، طرح مطالب مورد علاقه افراد، بیان متناسب و مطلوب، توجه به چهارچوب‌های ذهنی و صفات شخصیتی افراد و خوب گوش دادن به حرف‌های مخاطب در برقراری ارتباط موثر است.

این رفتار‌ها در همه دوران بشریت به عنوان چهارچوب اصلی گفتگو و ارتباط مطرح شده است و پیامبر گرامی (ص) که الگوی عملی زندگی ما هستند، به تعبیر قرآن، همین‌گونه بوده‌اند. با نگاه به فرمایش و رفتار معصومان که راهنمای زندگی ما هستند و با بهره بردن از نور خورشید رضوی، دوری از برخی رفتار‌ها مثل خودنمایی، تعریف و تمجید، تحقیرو تمسخر، عیب جویی، تندی و سرزنش و ناسزا، نصیحت آمرانه، جر و بحث و لج بازی لازم است.

بنابراین، با توجه به تأکید‌های فراوان آموزه‌ها و فرهنگ دینی ما، این سؤال را از خودمان بپرسیم که آیا وقت آن نرسیده است آداب گفتگو و حرف زدن را بیاموزیم و به همدیگر -صرف‌نظر از اختلاف سلایق و نظر‌ها بلکه به حکم انسان بودن- احترامی درخور و شایسته بگذاریم تا مشکلات فردی و اجتماعی با هنر گفتگو و صحبت خیرخواهانه حل و فصل شود؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->