بخش اول فاز یک بوستان جهانشهر مشهد چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید؟ ۹۰ میلیون تومان خسارت در پاساژ قائم مشهد در پی آتش‌سوزی | پیگیری‌ها برای جبران خسارت ادامه دارد شاخص کیفی هوای شهر مشهد، ناسالم برای گروه‌های حساس (امروز، ۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | افزایش دما تا ۳۴ درجه مشهد در هفته وحدت، غرق در نور و همبستگی | اکران گسترده پیام‌های اتحاد و فضاآرایی ویژه شهر آتش، بازاری در ولایت تخار افغانستان را تبدیل به خاکستر کرد + فیلم گذری بر سرگذشت یخدان روستای «چهاربرج» به مناسبت سالروز ثبت‌ملی شدنش | موقوفه «نجدالسلطنه» در دیار شاهنامه شهردار مشهد مقدس خبر داد: تسهیلات ۴۰۰ میلیونی با سود ۸ درصد برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده مشهد در میدان‌بار نوغان مشهد، یکی از سنتی‌ترین دادوستدها، همچنان زنده است | بازار تاریخی بارفروش‌ها آغاز نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی مشهد امضای تفاهم‌نامه مشترک سازمان بازآفرینی و دبیرخانه شهر ترمیمی مشهد برای کاهش تخلفات شهری اکران گسترده پیام‌های اتحاد و فضاآرایی شهر مشهد به مناسبت هفته وحدت هوای کلانشهر مشهد در وضعیت «ناسالم» برای همه گروه‌ها (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) آلودگی هوای مشهد، معادل مصرف ۶ نخ سیگار در روز | شناسایی روزانه ۱۷ هزار خودروی دودزا در مشهد شرایط نظافت معابر مشهد در دوره بعد از مشروطه | روزگاری نظافت شهر با نظمیه بود مشهد به رنگ سبز درآمد + تصاویر معاینه فنی ۶۲۵۰ خودروی خدماتی، هر سه ماه یک‌بار | گشت آلایندگی در سطح شهر، ابتکار ملی شهرداری مشهد است زوال تدریجی درختان چنار‌ خیابان کوهسنگی مشهد مدیرعامل شرکت بهره‌بردار قطار‌شهری مشهد: تحریممان کردند، قطعات را خودمان ساختیم بلاتکلیفی ۱۱ هزار مترمربع زمین در چراغچی ۳۶ مشهد | کمبود اعتبار مانع احداث فضای سبز آزادسازی ۱۸ هکتار زمین در اراضی خطیب مشهد | ۳۰ سال انتظار به لبخند رسید
سرخط خبرها

چند بار سراغ مردم رفته ایم؟

  • کد خبر: ۸۷۸۶۴
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
چند بار سراغ مردم رفته ایم؟
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

چندبار سراغ شهروندان رفته و از آن‌ها پرسیده ایم که نیاز شما چیست؟ چه چیزی برایتان اهمیت بیشتری دارد؟ به نظر شما چه خدماتی باید در اولویت فعالیت‌های شهرداری قرار گیرد؟ واقعیت این است که بعد از شکل گیری شورا‌های اسلامی و نقش آفرینی شان در اداره شهر، باتوجه به اینکه مدیران شهری مستقیم یا غیرمستقیم براساس رأی مردم بر سر کار آمده اند، شاید سعی کرده باشند کمابیش به مردم مراجعه کنند و در نشست‌ها و محافل عمومی از شهروندان سخن بگویند، ولی واقعیت آن است که در عمل، دیدگاه‌های مردم کمتر در اداره شهر نقش داشته است.

این امر به دلیل دو مسئله مهم ایجاد می‌شود؛ اول اینکه در برخی مواقع این باور یا ذهنیت به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه وجود دارد که ما به عنوان متولیان شهر، نیاز و اولویت مردم را بهتر از خود آن‌ها تشخیص می‌دهیم و دوم اینکه یک مکانیسم یا سیستم عملیاتی کارا برای مراجعه به مردم و جلب دیدگاه‌های آن‌ها وجود نداشته است.

در این راستا چند راهکار وجود دارد که می‌تواند نقش آفرینی شهروندان به عنوان «شهروند پویا» را بیشتر کند و همان رویکردی را که از دیرباز به نام «شهر ما، خانه ما» وجود داشته است، دوباره رونق بخشد:

۱- روابط عمومی‌ها باید غیر از اقدامات مربوط به اطلاع رسانی، تبلیغات شهری و تشریفات سازمانی برای اموری همچون «افکارسنجی و نظرسنجی علمی، هدفمند، دقیق و مستمر» نیز برنامه و طرح داشته باشند و رویکرد تعاملی شهرداری را تقویت کنند.

۲- مرکز پژوهش‌های شورا می‌تواند با به کارگیری رویکرد «اداره تعاملی شهر» در فرایند‌های پژوهشی و اقدامات تصمیم ساز خود، زمینه قانون گذاری در توسعه مشارکت‌های اجتماعی، اقتصادی و سرمایه گذاری مردم را فراهم کند.

۳- سامانه مردمی ۱۳۷ علاوه بر دریافت، پیگیری و رسیدگی به شکایت‌های مردمی باید برای دریافت نظر‌های آن‌ها به منظور تشخیص اولویت‌ها و خواسته هایشان، برنامه‌ای عملیاتی طراحی کند.

۴- باید ضمن طراحی مجدد وظایف و نحوه ارتباط شورایاری‌ها و شورا‌های اجتماعی محلات یا هرگونه اجتماع مردم نهاد دیگری که در مدیریت شهر نقش دارد، زمینه اثرگذاری مردم در اداره شهر را گسترش داد.

سخن پایانی اینکه مدیریت شهری همواره باید خودش را مخاطب این سوال قرار دهد که «چندبار سراغ مردم رفته ایم و دیدگاه‌های آن‌ها را در تصمیم‌های خود اعمال کرده ایم؟» پاسخ عملی و منطقی به این پرسش، هم می‌تواند میزان مشارکت و نقش آفرینی شهروندان را نشان دهد و هم می‌تواند عامل مهمی برای اندازه گیری میزان رضایت آن‌ها محسوب شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->