سرخط خبرها

مراسم یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۸۸۹۶۱
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
مراسم یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در مشهد برگزار شد
روز گذشته یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و مراسم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «تنها گریه کن» به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی هم‌زمان در سراسر کشور برگزار شد.

شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - روز گذشته یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و مراسم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «تنها گریه کن» به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی هم‌زمان در سراسر کشور برگزار شد. در مراسمی که در تالار شهر مشهد با حضور جمعی از مسئولان شهری و استانی تدارک دیده شده بود ضمن پوشش تصویری این مراسم، آیین تجلیل از خانواده شهدا نیز برگزار شد.

ضرورت صیانت از میراث شهدا

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رویداد که در تالار وحدت تهران برگزار و به‌صورت همزمان در مشهد نیز پخش شد با اشاره به جایگاه والای مقام شهدا گفت: این کشور به برکت خون شهدا حفظ شده و ما باید خود را در قبال خون شهدا مسئول و مدیون بدانیم و تمام تلاشمان را برای ادامه دادن راه آن‌ها همراه با آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی به کار بگیریم.

او همچنین تأکید کرد: من به عنوانی کسی که خدمتگزار مردم در حوزه فرهنگ و هنر هستم و نیز دیگر مسئولان، باید از مرز‌های ایمانی جامعه حراست و صیانت کنیم و اجازه ندهیم این مرز‌ها جابه جا شود. همچنین ما وظیفه داریم، از وصیت‌نامه‌های شهدا که آکنده از پیام‌های فرهنگی است به عنوان میراث به‌جامانده صیانت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آسمانی شدن حدود ۸۰ درصد از پدران و مادران شهدا یادآور شد: دعای پدران و مادران شهدا حتما گره‌گشا خواهد بود و فضای پیشرفت و تعالی را برای جامعه دینی ما فراهم می‌کند. ما هم باید با تمام وجود در خدمت این پدران و مادران عزیز و رنج‌کشیده باشیم و همواره آن‌ها را مورد تکریم و احترام قرار دهیم.

اسماعیلی، با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب در تقریظ کتاب «تنها گریه کن» و همچنین بیانات ایشان در جمع کنگره شهدای زنجان گفت: تأکید رهبر معظم انقلاب بر این است که یاد و نام شهدا و مادران و پدران آن‌ها را همواره زنده نگه داریم.

به گفته او، رهبر معظم انقلاب با تفریظ در کتب مربوط به شهدا در عین حالی که احساسات و نگاه ژرف خودشان را به جامعه منتقل می‌کنند این پیام را نیز به ما متذکر می‌شوند که همه ما در سطوح مختلف باید خودمان را موظف به پاسداری از مکتب شهادت و پیاده کردن منویات شهدا بدانیم.

استقبال از کتاب‌هایی که تقریظ رهبر معظم انقلاب را دارند

ایمان عطارزاده، معاون هماهنگی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، نیز در این برنامه تصریح کرد: انتشار توصیه، تحسین و تقریظ رهبر انقلاب بر آثار دفاع مقدس استقبال جامعه کتاب‌خوان و مردم را به همراه داشته است و درباره کتاب «تنها گریه کن» هم صدق می‌کند. اتفاق دیگری که پس از انتشار تقریظ بر کتاب‌ها رخ می‌دهد، تولید آثار متنوع فرهنگی در قالب مستند، سرود، فیلم و... است. برای کتاب «تنها گریه کن» هم این اتفاق رخ داده و یادداشت رهبر معظم انقلاب بر شعری که برای این کتاب سروده شده منتشر می‌شود.

او یادآور شد: در تلاش هستیم چنین آثاری در جامعه دیده و به مردم معرفی شود تا جهاد و مقاومت بین نسل جدید زنده و پربار بماند.

متن تقدیر و تحسین رهبر معظم انقلاب بر شعر «نغمه مستشار نظامی» و توجه این بانوی شاعر به مادران شهدا نیز به این شرح است: «بسیار کار درست و بجایی کرده‌اند؛ آن بانوی شهیدپرور و آن حماسه، درخور چنین ستایشی است.‌ای کاش برای دیگر مادران ارجمند شهیدان در قم مانند مادر شهیدان زین‌الدین و در سراسر کشور نیز زلال قریحه شاعران آثاری بیافریند. من هم آن کتاب را خوانده‌ام و چند کلمه تقریظ بر آن نوشته‌ام.»

پرورش نسلی با صلابت در انقلاب اسلامی

مراسم یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در مشهد برگزار شد

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره کتاب «تنها گریه کن» گفت: زندگی خانم اشرف‌السادات منتظری را می‌توان تاریخ مستند حیات زن مؤمنه انقلابی در قرن کنونی دانست.

او درباره نویسنده کتاب «تنها گریه کن» نیز متذکر شد: خانم منتظری مادر شهید معماریان حدودا ۶۷ ساله و خانم اسلامی نویسنده ۳۳ ساله است. مروری بر این تاریخ‌ها نشان می‌دهد، انقلاب اسلامی امروز این افتخار را دارد که نسلی در آن پرورش یافته که با قوت و صلابت و صداقت پرچم آزادگی و افتخار انقلاب اسلامی را دوش به دوش به نسل‌های بعدی خواهد سپرد.

اکرم اسلامی، نویسنده کتاب «تنها گریه کن» که به روایت زندگی اشرف‌السادات منتظری مادر شهید محمد معماریان می‌پردازد نیز در این مراسم گفت: اول و آخر کلام و دلواپسی برای من همین است که از حضرت حسین‌بن‌علی (ع) آموختم. من از مادری هیچ نمی‌دانستم و باید ندیده و نشناخته می‌نوشتمش. کار آسانی بود، بله! من با قهرمان قصه‌ام، رنج کشیدم، فرزند بزرگ کردم و جلو رفتم. در جهان اشرف‌السادات همه چیز آرام بود و گاه گمان می‌کردم او شاید در میان ما نیست که آن‌قدر روح بلندی دارد.

او درباره مادران شهدا نیز بیان کرد: ساده بگویم این‌ها مخلوقات عجیبی هستند. عالم هستند و حکیم، تکلیف محورند و انقلاب برایشان موضوعیت دارد و به‌سادگی از مستحبات نمی‌گذرند و حق‌الناس برایشان عین گوی گداخته است. در توصیف این‌ها باید گفت هَل جزا الاحسان الا الاحسان؟

استفاده از ابزار مؤثر هنر برای معرفی شهدا

محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌رضوی، نیز در مراسم تالار شهر مشهد گفت: ما برای اینکه خانواده، محله و جامعه سالمی داشته باشیم و حرکت آینده خودمان و کشورمان را تضمین کنیم، نیاز به یک الگو و مدل سالم داریم.

او با اشاره به امتحان شدن مدل‌های مختلف اداره کشور در این سال‌ها بیان کرد: خیلی از التهاباتی که امروز در جامعه شاهدش هستیم، به واسطه استفاده از مدل‌های کپی‌برداری شده و نسخه‌های آن‌طرف آبی است. کسانی هم که به این نسخه‌ها اعتماد کردند و امضای آن طرف آبی‌ها را حجت دانستند سال‌ها مسیر رشد و پیشرفت کشور را متوقف کردند.

حسین‌زاده یادآور شد: اگر قرار بود شهدای ما در ۸ سال دفاع مقدس منتظر کمک کشور‌های دیگر باشند، معلوم نبود چقدر از کشور ما باقی می‌ماند و اگر مدافعان حرم منتظر سازمان‌های بین‌المللی می‌بودند امروزه نه تنها کشور‌های محور مقاومت بلکه همدان و کرمانشاه و مشهد هم زیر چکمه‌های تکفیری‌ها قرار می‌گرفت. شهدا ثابت کردند برای عمل به تکلیف منتظر نمی‌مانند. مدل مدیریتی آن‌ها در زندگی شخصی، اجتماعی و سیاسی‌شان می‌تواند برای آینده کشور ما یک مدل امیدبخش، نتیجه‌بخش و جریان‌ساز باشد.

به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان‌رضوی، اگر می‌خواهیم آینده کشورمان درخشان باشد باید همه توانمان را بگذاریم تا شهدا و مسیر درخشانشان را به عموم مردم معرفی کنیم و در این راه ابزار هنر و رسانه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

او با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر ترویج نام و یاد شهدا گفت: تضمین آینده این کشور در گرو ترویج و تبیین راه و مسیری است که شهدای گران‌قدر ما در آن گام برداشته‌اند. خانواده شهدا هم چشم و چراغ محله‌های ما هستند تا ما راه را گم نکنیم.

رونمایی از کتاب و ۸ مستند

بخشی از مراسم مشهد به رونمایی از کتاب «پایکوب» به قلم یاسر محمدی‌نژاد اختصاص داشت. این کتاب روایتی از زندگی شهید مدافع حرم، شیخ محمد رضایی است که انتشارات ستاره‌ها آن را منتشر کرده است. رونمایی از ۸ قسمت از مجموعه مستند «راوی» که از سوی گروه پویش سراج به مدیریت مهدی قرآنی روزنامه‌نگار شهرآرا تهیه شده، دیگر بخش این برنامه بود. مستند شفاهی «راوی»، روایتگر قهرمانان گمنام مشهد و دارای ۱۵ قسمت است.

تقریظ رهبری بر کتاب «تنها گریه کن»

تقریظ رهبر معظم انقلاب، بر کتاب «تنها گریه کن» در تالار وحدت تهران رونمایی شد. این کتاب شامل روایت زندگی اشرف‌السادات منتظری مادر شهید محمد معماریان در دوران مبارزات انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و پس از آن است که به قلم اکرم اسلامی تدوین و از سوی انتشارات حماسه یاران منتشر شده است.
مشروح متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «تنها گریه کن» به این ترتیب است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم

با شوق و عطش، این کتاب شگفتی‌ساز را خواندم و چشم و دل را شستشو دادم. همه چیز در این کتاب، عالی است؛ روایت، عالی؛ راوی، عالی؛ نگارش، عالی؛ سلیقه تدوین و گردآوری، عالی، و شهید و نگاه مرحمت سالار شهیدان به او و مادرش در نهایت علو و رفعت. هیچ سرمایه معنوی برای کشور و ملت و انقلاب برتر از این‌ها نیست. سرمایه باارزش دیگر، قدرت نگارش لطیف و گویایی است که این ماجرای عاشقانه مادرانه به آن نیاز داشت. از نویسنده جدا باید تشکر شود.»

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->