هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند وزیر کشور: آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هستیم شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع)
سرخط خبرها

گام‌های مشترک دولت و مجلس در مسیری انقلابی

  • کد خبر: ۸۹۲۸۱
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
گام‌های مشترک دولت و مجلس در مسیری انقلابی
برخی در روز‌های گذشته در یک ارزیابی شتاب زده از نحوه تعامل دولت و مجلس مطالبی را در فضای مجازی منتشر کردند که گویی اختلافی بین مجلس و دولت ایجاد شده است. این درحالی است که چهره‌های سیاسی در این باره نظر دیگری دارند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این دست افراد بدون توجه به اصل تفکیک قوا و وظایف هر یک از قوا در قانون اساسی، رأی اعتماد ندادن مجلس به ۲ وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت آموزش وپرورش و همچنین پاره‌ای انتقاد‌های برخی نمایندگان مجلس به دولت درباره مسائل اقتصادی را نشانه‌هایی از بروز اختلاف میان دولت و مجلس و تقابل این ۲ نهاد تحلیل و تفسیر کرده اند. تحلیلی که نسبتی با واقعیت‌های موجود ندارد و شاید مهم‌ترین سند در رد این دست تحلیل‌ها را بتوان در اظهارات روز گذشته معاون پارلمانی رئیس جمهور مشاهده کرد.

سیدمحمد حسینی در جلسه معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها و مرکز پژوهش‌های مجلس درباره نحوه تعامل دولت و مجلس گفت: دولت و مجلس در یک مسیر ولایی و انقلابی گام برمی دارند، مردم هم توقع دارند تفاهم و همکاری بیشتری بین دولت و مجلس وجود داشته باشد و البته با این تفاهم و تعامل برای حل مشکلات بهتر هم می‌توان کار کرد. اما تأکید بر تعاملات مطلوب میان دولت و مجلس با رعایت اصل تفکیک و استقلال قوا از یکدیگر، امری است که چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس نیز در روز‌های گذشته بر آن تأکید کرده اند. به نظر می‌رسد مجلس یازدهم با اینکه مجلسی همسو با دولت بوده و تعاملش با دولت را هم نشان داده، مایل است از ابزار‌های قانونی اش در برابر دولت نیز استفاده کند.

همت دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم

امیرابراهیم رسولی، مشاور رئیس مجلس و مدیرکل هیئت رئیسه مجلس، در گفتگو با «فارس» درباره تلاش برخی برای حاشیه سازی در روابط مجلس و دولت گفت: همان طور که رئیس جمهور اختیار معرفی هر فردی را دارد، نمایندگان مجلس نیز اختیار بررسی و رأی را دارند. این مجلس همان مجلسی است که بسیاری از نمایندگانش به اصلح بودن آیت ا..  رئیسی اعتقاد داشتند و دارند.

بنابراین، هرگونه نظری که خلاف برادری مجلس و دولت باشد، مردود است. مجلس انقلابی نشان داد حتی وقتی رابطه برادری اش با دولت واضح است، مصلحت اندیشی نمی‌کند و به تکلیف شرعی اش در سپردن مسئولیت خطیر وزارت عمل می‌کند. همه همت دولت و مجلس حل مشکلات مردم است و روابط حسنه رؤسای قوای مجریه و مقننه گواهی این مهم است.

مجلس و دولت با تعامل یکدیگر می‌توانند اقدامات مفیدی انجام دهند

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز در مجلس، نیز در گفتگو با «برنا» گفت: تفکیکی میان دولت و مجلس قائل نیستم، زیرا دولت آنچه را اجرا می‌کند که مجلس تصویب کرده باشد. مجلس در بودجه می‌تواند هر سیاستی که خواست اعمال کند و هر مدیریتی را تکلیف کند و این در عملکرد دولت تأثیرگذار است.

دولت نقش اجرایی دارد، ولی به هرحال ریل گذاری و تعیین سیاست‌ها و همراهی‌ها به دست مجلس انجام می‌شود؛ بنابراین مجلس و دولت با تعامل یکدیگر می‌توانند اقدامات مفیدی انجام دهند. وی افزود: مجلس بر تعامل با دولت تأکید می‌کند و در کنار این تعامل، باید استقلال و اقتدارش را نیز حفظ کند. تعامل مجلس با دولت به معنای دنباله روی نیست و حفظ استقلال مجلس هم به معنای مخالفت و دشمنی و درگیرشدن نیست. مجلس باتوجه به اختیاراتش جایگاهی مستقل از دولت دارد.

نظارت واقع بینانه مجلس بر عملکرد دولت

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مجلس، در گفتگو با «فردا» درباره نحوه تعامل مجلس و دولت به ویژه در حوزه نظارت گفت: وظایف دولت و مجلس کاملا مشخص است. قانون اساسی چارچوب‌ها را برای هر قوه مشخص کرده است و دولت وظیفه دارد برابر قوانین مجلس عمل کند و مجلس نیز وظیفه دارد که ضمن ریل گذاری، بر کار دولت نظارت کند. وی افزود: باید فرصت دهیم تا دولت کامل روی ریل اجرایی قرار بگیرد و پس از آن قطعا مجلس براساس قوانین و برنامه‌های مصوب امور اجرایی را دنبال و رصد می‌کند و از همه ظرفیت‌ها و اختیارات قانونی اش بهره می‌گیرد تا مشکلات کشور حل شود.

به یقین مجلس مطالبات خودش را از دولت خواهد داشت. جوکار گفت: آماروارقام و شاخص‌ها رصد می‌شود. در همین مدت از وزیران سؤال شده است و آن‌ها برای پاسخگویی به مجلس آمده اند؛ بنابراین مجلس نظارتش را بر دولت انجام می‌دهد. ما محدودیتی در حوزه نظارت بر دولت نداریم و نخواهیم داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->