سرخط خبرها

فراخوان جشنواره بین‌المللی «هنر‌های شهری مشهد» منتشر شد

  • کد خبر: ۸۹۲۸۷
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
فراخوان جشنواره بین‌المللی «هنر‌های شهری مشهد» منتشر شد
در چهاردهمین سال برگزاری «جشنواره هنر‌های شهری مشهد»، قرار است میزبانی از آثار هنری در تراز بین‌المللی نیز به تجربه‌های گذشته افزوده شود و فصلی جدید از جلوه‌های هنر شهری در «جهان‌شهر برکت و کرامت» آغاز شود.

شهرآرانیوز -  سلسله «جشنواره هنر‌های شهری مشهد» از نوروز سال ۱۳۸۷ فضای شهر را به نمایشگاهی بزرگ از آثار هنرمندان ایرانی بدیل کرده است، اکنون در چهاردهمین سال برگزاری جشنواره، قرار است میزبانی از آثار هنری در تراز بین‌المللی نیز به تجربه‌های گذشته افزوده شود و فصلی جدید از جلوه‌های هنر شهری در «جهان‌شهر برکت و کرامت» آغاز شود. جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد، میزبان آثاری خواهد بود که به مفاهیم «برکت» و «کرامت» در قالب فضای مفهومی (پاویون)، برای جانمایی در فضا‌های عمومی شهر پرداخته باشند و روایتگر مصداقی از موضوعات اصلی باشند و مخاطبان را با داستانی از یک سوژه مشخص روبه‌رو کنند.

توجه به نمادها، عناصر و نشانه‌های هنر اسلامی و ایرانی، جلوه مناسب در میان اغتشاشات بصری شهر و وجود طرح مناسب برای نورپردازی در شب، از جمله ویژگی‌های ظاهری است که در فراخوان درج گردیده است. در این دوره از جشنواره برای اجرای آثار برگزیده، براساس آنالیز مصالح و ساخت اعلام‌شده در اسناد مسابقه و ارزش‌گذاری کارشناسی با قیمت روز، توافقی میان برگزارکننده و صاحب اثر یا مجری معرفی‌شده از سوی او امضا خواهد شد.

سقف پرداخت تمام هزینه‌های اجرایی شامل خرید مصالح، دستمزد‌های ساخت و اجرا، تولید آثار محتوایی هنری یا نمایشی، تأمین فضای کارگاهی، حمل و نقل، پذیرایی و اسکان عوامل، بیمه و دیگر امور اجرایی، مبلغ چهارمیلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است و همچنین علاوه بر هزینه ساخت و اجرا، مبالغ ۵۰۰، ۴۰۰ و ۳۰۰ میلیون ریال به عنوان حقوق معنوی استفاده از اثر و براساس امتیاز مورد نظر داوران به همه آثار برگزیده پرداخت خواهد شد. جوایز نفرات اول تا سوم به ترتیب ۱۰ هزاردلار، ۶‌هزاردلار، ۴ هزاردلار و جایزه مردمی ۵‌هزار دلار به همراه تندیس جشنواره و لوح تقدیر شهردار مشهد خواهد بود. هنرمندان می‌توانند آثار خود را از ۶ آذر تا پایان روز جمعه ۳ دی ۱۴۰۰ در پایگاه اینترنتی جشنواره به آدرس www.artmashhadevent.ir بارگذاری کنند، اعلام آثار برگزیده تا ۱۰ دی از سوی هیئت داوران اعلام خواهد شد و آثار ۲۷ اسفند ۱۴۰۰‌رونمایی می‌شوند.

رویداد نوروزگان

جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری، در بخشی دیگر از اقدامات خود با عنوان رویداد نوروزگان، در چهار بخش میزبان آثار هنرمندان خواهد بود. بخش یادمان‌های نوروزی که در آن ۱۴ یادمان تعاملی موقت در ۱۴ نقطه مهم شهری، اکران خواهد شد و برای طراحی و ساخت این یادمان‌ها، رقابتی محدود میان پذیرفته‌شدگانی بیش از ظرفیت اصلی صورت می‌پذیرد، هنرمندان تا ۸ آذربا بارگذاری اطلاعات خود در پایگاه اینترنتی جشنواره مهلت شرکت در این بخش را خواهند داشت. در بخش آذین‌بندی، هنرمندان تا ۲۰ آذر برای بارگذاری آثار خود در پایگاه اینترنتی جشنواره مهلت دارند.

آثار بخش دیوارنگاری، با نگاهی نو و خلاقانه و استفاده از ابزار و مصالح مختلف، در دو قسمت بر دیوار‌های شهر، نمایان خواهند شد، طراحی و اجرای نقاشی دیواری بر دیوار‌های مرتفع با رقابت محدود میان حداکثر ۳۰ هنرمند پذیرفته‌شده که تا ۸ آذر سوابق خود را در سایت جشنواره ثبت کنند انجام می‌شود و طراحی و اجرای نقاشی دیواری و نقوش برجسته با الهام از عناصر تزیینی اصیل و برگرفته از حرم امام رضا (ع) برای زیباسازی دیوار‌های کوچک انجام می‌شود و هنرمندان می‌توانند آثار خود در این قسمت را تا ۵ دی در سایت جشنواره بارگذاری نمایند. در بخش هنر‌های نمایشی نیز اجرای ۱۴ اثر نمایشی، در ۱۴ نقطه برگزیده شهری برگزار می‌شود. گرو‌ه‌های علاقه‌مند باید طرح اولیه خود را براساس یک سوژه مربوط با مفاهیم «برکت» یا «کرامت» همراه با سوابق خود تا ۲۰ آذر به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->