پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

احتمال پرداخت یارانه جدید ۱۱۰هزارتومانی در آذرماه

  • کد خبر: ۸۹۶۱۱
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
احتمال پرداخت یارانه جدید ۱۱۰هزارتومانی در آذرماه
اتفاقات مهمی در آذر ماه در راه است، این اتفاقات هم در حوزه بازار ارز و هم در زندگی معیشتی مردم رخ خواهد داد.

به گزارش شهرآرانیوز، به نظر می‌رسد اتفاقات مهمی در آذر ماه در راه است، این اتفاقات هم در حوزه بازار و هم در زندگی معیشتی مردم رخ خواهد داد.

آغاز مذاکرات برجامی

اولین اتفاق مهم در آذر ماه شروع دوباره مذاکرات برجامی است که از هفته آینده آغاز می‌شود. اولین تاثیر آغاز مذاکرات روی بازار ارز است. اگر چه در هفته گذشته روند قیمت دلار نزولی بود، اما روز‌های اخیر با افزایش همراه بوده و دوباره به کانال ۲۷ هزار تومان برگشته است.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار ارز معتقد است که بازار نسبت به تحولات وین سوگیری منفی دارد و خوشبین به نتایج مثبت آن نیست.

کامبیز افسری، دیگر کارشناس بازار ارز نیز می‌گوید: تغییر قیمت دلار در بازار هفته آینده بستگی به نتیجه مذاکرات وین دارد البته سیگنال‌های این موضوع تاثیر خود را در قیمت دلار در روز‌های گذشته گذاشته است؛ بنابراین بازار‌ها و به خصوص بازار ارز به اخبار وین چشم دوخته و احتمالا باید منتظر یکی از نوسان‌های کاهشی یا افزایشی بود.

بودجه‌ریزی سال آینده

دیگر اتفاق مهمی که در آذر ماه برای کشور مهم است، بودجه بندی دولت برای سال آینده است. با توجه به کسری بودجه نحوه بودجه‌ریزی تیم اقتصادی دولت حائز اهمیت است. در هفته‌های اخیر شاید اصلی‌ترین کار دولت تصمیم‌گیری درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وزیر اقتصاد نیز اعلام کرده که لایحه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در مجلس تصویب نشده و این طرح به تعویق خواهد افتاد. اگرچه احسان خاندوزی از تاخیر در حذف این ارز خبر داده، اما دولت باید پایه‌های اصلی بودجه سال آینده را در این ماه به مجلس تقدیم کند.

این که دولت میزان افزایش حقوق کارمندان، هزینه‌های نهادها، میزان درآمد نفتی و نرخ ارز را در بودجه چقدر پیش‌بینی کند، سیگنال‌های مهمی را برای آینده کشور به همراه دارد.

یارانه جدید خانوار

دولت از ماه‌ها قبل وعده واریز یارانه جدید داده است، یارانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های اول تا پنجم.

از یک سو معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفته که در آذر ماه خبر‌های خوبی برای مردم داریم و از سوی دیگر گفته شده که دولت قصد دارد یارانه ۱۱۰ هزار تومانی پرداخت کند؛ بنابراین احتمال پرداخت یارانه جدید وجود دارد.

به غیر از یارانه جدید، دولت باید یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی را در روز‌های دهم و بیستم آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.

جدی‌تر شدن جلسات تعیین دستمزد کارگران

جلسات شورای عالی کار شروع شده و کارگروه‌های کارگری و کارفرمایی در حال بررسی و برآورد سبد هزینه معیشت خانوار هستند. از آنجایی که پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق کارمندان در آذر مشخص می‌شود این موضوع تاثیر خود را روی تصمیم‌های شورای عالی کار می‌گذارد.

احتمال پرداخت یارانه جدید ۱۱۰هزارتومانی به ۶۰میلیون نفر از آذرماه

تسنیم نیز پیش از این نوشت: در پی ارسال لایحه تأمین مطمئن کالا‌های اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر به مجلس شورای اسلامی، پرداخت یارانه جدید ۱۱۰هزارتومانی به ۶۰میلیون نفر از آذرماه قوت گرفت.
سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در مکاتبه‌ای با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی لایحه تأمین مطمئن کالا‌های اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر را که به‌پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه ۱۴۰۰/۸/۵ هیئت وزیران با قید دوفوریت به تصویب رسیده است، برای انجام تشریفات قانونی تقدیم کرد.

در بخشی از این لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود در صورت تغییر نرخ ارز نهاده‌های دامی و کالا‌های اساسی از محل درآمد‌های حاصل از تغییر نرخ کالا‌هایی که با ارز ترجیحی تأمین می‌شود تا مبلغ دویست و هفتاد هزار میلیارد (۲۷۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال به حساب خاص سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. این مبلغ تا پایان سال صرف پرداخت یارانه به افراد مشمول قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی ـ مصوب ۱۳۹۹ ـ خواهد شد.

این لایحه که برای تغییر در نحوه بازتوزیع یارانه دلار ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی است، در صورت تصویب نهایی در مجلس مقدمات کار را برای بازتوزیع یارانه جدید از آذرماه فراهم می‌کند.

بر اساس میزان رقم ۲۷ هزار میلیارد تومانی که دولت برای ۴ ماه آخر سال در این لایحه درخواست مجوز کرده است، حدود ۶۰ میلیون نفر طی چهارماه آخر سال ماهانه ۱۱۰ هزار تومان یارانه جدید دریافت خواهند کرد.

دلار ۴۲۰۰ تومانی که به دلار جهانگیری معروف شده است، از سال ۹۷ به واردات برخی کالا‌های اساسی داده می‌شد که بنا بر نظر بسیاری از فعالان عرصه تولید و بازار و اقتصاددانان، منافع این یارانه ارزی به مردم نمی‌رسید و قیمت کالا‌های اساسی که دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کردند، همچنان در حال افزایش بوده است، بنابراین دولت تصمیم گرفت به‌جای تخصیص این ارز ارزان به واردکنندگان، یارانه ریالی آن را به مردم اختصاص دهد.

این در حالی است که دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گندم و دارو فعلاً حذف نمی‌شود.

منبع: تجارت‌نیوز | تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->