احتیاط! مشغول شهرتکانی هستیم روایت دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی از مشهد سال ۱۳۴۹: مشهد شهر درخت‌هاست سردرگمی مراجعان در پیداکردن محل دفن اموات در آرامستان بهشت رضا (ع) تمرکز بودجه‌ ۱۴۰۴ مشهد بر توسعه پایدار و عدالت‌محوری تولید بیش از ۲۲۰ هزار تن آسفالت طی ۱۱ ماه | پخش بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع آسفالت از ابتدای سال ۱۴۰۳ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خبر داد: اضافه‌شدن ۲۱۹ المان جدید استقبال از بهار ۱۴۰۴ در حوزه فرهنگی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد: المان‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ هویت رضوی و فرهنگ ایثار و شهادت را به نمایش می‌گذارند شرح آخرین وضعیت راه‌اندازی فاز یک خط ۳ متروی مشهد از زبان مدیرعامل مدیرعامل سازمان مپ شهرداری مشهد: بازیافت، راهکار رفع ناترازی انرژی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: ۴ ایستگاه میانی خط سه مترو تا پایان سال ۱۴۰۴ در مدار قرار خواهد گرفت مشهد مقدس، رکورددار گل‌کاری بهاری در کشور رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد: ۲۵ اسفندماه تست اولیه فاز یک خط سه مترو مشهد انجام خواهد شد ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (۱۶ اسفند ۱۴۰۳) فراخوان مرکز نوآوری پارک دانش شهرداری مشهد اعلام شد+جزئیات ثبت نام مشهد باید سبز بماند | ضرورت حفظ و توسعه فضای سبز در شهر و چالش‌ها و راهکارهایش هوای مشهد در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (چهارشنبه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۳) | اواسط روز و بعدازظهر از غلظت آلاینده‌ها کاسته می‌شود آتش سوزی کارخانه قند آبکوه مشهد در ۷۸ سال پیش | بوی قند سوخته شهر را فراگرفت ایجاد بیش از ۳۰۰۰ جای‌پارک موقت نوروزی توسط شهرداری مشهد با همکاری ادارات دولتی ماجرای حمله به اتوبوس شهرداری در بولوار طبرسی مشهد چه بود؟ + ویدئو
سرخط خبرها

خط ۴ مترو مشهد در ردیف اعتباری دولت

  • کد خبر: ۸۹۸۷۶
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
خط ۴ مترو مشهد در ردیف اعتباری دولت
به‌تازگی شهرداری مشهد توانسته است به‌عنوان اولین شهر ایران مجوز تبصره ۷۷۷ را از سازمان برنامه‌وبودجه کشور و وزارت کشور دریافت کند. با گرفتن این مجوز امکان استفاده از منابع دولتی برای ساخت خط ۴ قطارشهری فراهم می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به‌تازگی شهرداری مشهد توانسته است به‌عنوان اولین شهر ایران مجوز تبصره ۷۷۷ را از سازمان برنامه‌وبودجه کشور و وزارت کشور دریافت کند. با گرفتن این مجوز امکان استفاده از منابع دولتی برای ساخت خط ۴ قطارشهری فراهم می‌شود.

پیش از این برای آغاز ساخت خطوط قطارشهری در شهر‌ها و استفاده از منابع دولتی برای ساخت آن نیازی به گرفتن چنین مجوزی نبود، اما براساس مصوبه سال ۱۳۹۹ سازمان برنامه‌وبودجه کشور، شهرداری‌ها برای ساخت خطوط جدید قطارشهری باید خط ریلی مدنظر را با طرح‌های جامع و تفصیلی شهر منطبق کنند تا بتوانند با گرفتن مجوز تبصره ۷۷۷ از مزایای دولتی بهره‌مند شوند.

در همین زمینه، مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در گفتگو با شهرآرا بیان کرد: اوایل سال ۱۳۹۹ سازمان برنامه‌و‌بودجه و وزارت کشور بخشنامه‌ای را تصویب کردند که یکی از تبصره‌های این بخشنامه با عنوان تبصره ۷۷۷ درباره قطارشهری مهم است. براساس تبصره ۷۷۷، شهرداری‌های کشور مقید شده‌اند برای بهره‌مندی از کمک‌های دولتی در طرح‌های ریلی جدیدشان مجوز مربوط به این تبصره را دریافت کنند. در غیر این صورت اعتباری با عنوان سهم دولت به شهر‌ها تعلق نمی‌گیرد.

کیانوش کیامرز افزود: تبصره ۷۷۷ متشکل از موارد گوناگونی است. بدین صورت که اجرای عملیات ساخت یک خط ریلی با طرح‌های جامع و تفصیلی به‌روزشده شهر‌ها منطبق باشد تا مشخص شود آیا خط‌های ریلی که برای شهر طراحی شده است، تأیید شده و برای شهر لازم‌اند یا نه.

وی در ادامه بیان کرد: استفاده از منابع دولتی برای خطوطی که عملیات اجرایشان پیش از تصویب این تبصره آغاز شده بود، مانند خط ۳ قطارشهری مشهد با مشکلی روبه‌رو نمی‌شود، اما برای اجرای خطوط جدید مانند خط ۴ قطارشهری مشهد، گرفتن مجوز این تبصره لازم است.

خوشبختانه باتوجه‌به اینکه در مشهد اتفاقات خوبی رخ داده بود و پس از بیش از ۱۰ جلسه کارشناسی با وزارت کشور و برگزاری نشست‌های تخصصی بین شهرداری مشهد، شورای همتای استان و استانداری و گرفتن مشاور، چهارشنبه هفته گذشته در نشستی با حضور معاون عمرانی استانداری خراسان‌رضوی، معاون عمران، حمل‌و نقل و ترافیک شهردار مشهد، رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد و مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با معاونان سازمان برنامه‌وبودجه کشور و وزارت کشور، شهرداری مشهد توانست به‌عنوان اولین شهر در کشور مجوز تبصره ۷۷۷ را برای خط ۴ قطارشهری مشهد دریافت کند.

اختصاص اوراق مشارکت مجزا برای خط ۴

وی افزود: باتوجه‌به گرفتن این مجوز، شهرداری مشهد می‌تواند در بودجه سال ۱۴۰۱ کشور از ظرفیت اوراق مشارکت برای خط ۴ قطارشهری، اوراقی جداگانه منتشر کند. بنابراین، سهم اوراق شهر مشهد برای ساخت خطوط ریلی شهری در مشهد افزایش خواهد یافت.

پیشنهاد بودجه ۴ هزار میلیاردی قطارشهری در سال ۱۴۰۱

کیامرز ادامه داد: ما برای ساخت خطوط ریلی مشهد پیشنهاد ۴ هزارمیلیارد تومانی بودجه را برای بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد ارائه داده‌ایم که از این میزان و در صورت تخصیص اوراق، هزارمیلیارد سهم دولت است و ۳ هزار میلیارد دیگر را شهرداری باید از تسهیلات بانکی یا به‌صورت غیرنقد تأمین کند.

آخرین وضعیت حفاری در خطوط ۳ و ۴ قطارشهری

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت حفاری خطوط ۳ و ۴ قطارشهری مشهد گفت: اکنون دستگاه حفار خط ۳ در جبهه شرقی، حوالی میدان صباست و تا پایان این قسمت از خط فقط یک کیلومتر دیگر باقی مانده است.

وی افزود: این دستگاه روزانه بین ۶ تا ۱۰ متر حفاری می‌کند و سرعتش کمی کاسته شده است. دلیل کاهش سرعت دستگاه حفار هم به نوع خاک منطقه سیدی مربوط است، اما برنامه ما این است که تا پایان سال حفاری این بخش از کار تمام شود.

کیامرز افزود: دستگاه حفار مستقر در خط ۴ نیز حدود ۴۴۰ متر حفاری کرده و از منطقه مهر مادر به‌سمت خواجه‌ربیع درحال حرکت است.

وی درباره آخرین وضعیت ساخت ۶ کیلومتر مرحله اول خط ۳ قطارشهری مشهد نیز گفت: ساخت این قسمت خط ۳ از میدان شهدا تا پایانه امام‌رضا (ع) نیز به‌خوبی پیش می‌رود و اکنون بیشتر اقدامات برای تکمیل ایستگاه‌های اصلی میدان شهدا، باب‌الجواد (ع) و پایانه امام‌رضا (ع) است، اما عملیات ساخت ایستگاه‌های گذری این ۶ کیلومتر یعنی ایستگاه‌های شارستان، ۱۵ خرداد، بسیج و دانش هم درحال انجام است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد تأکید کرد: درمجموع پیشرفت فیزیکی ۶ کیلومتر از خط ۳ قطارشهری مشهد در بخش سازه‌ای بیش از ۶۲ درصد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->