به گزارش شهرآرانیوز، با اعلام صورتهای مالی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد تیراژ آنها در هشت ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اندکی افزایش یافته است. بنابر آمار منتشره در سایت کدال، سه غول خودروساز داخلی (ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو) طی هشت ماه امسال در مجموع ۵۶۷ هزار و ۲۴۲ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رساندهاند تا در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود شش درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند. در این بین، ایرانخودروییها صاحب بیشترین تیراژ هستند، چه آنکه توانستهاند ۲۸۲ هزار و ۶۶۱ دستگاه محصول را تا پایان آبان امسال به تولید برسانند. این آمار حاکی از افزایش دو درصدی تیراژ در مقایسه با هشت ماه سال گذشته در این خودروساز بزرگ است. از سایپا نیز خبر میرسد این شرکت هشت ماه ابتدایی امسال را با روندی افزایشی نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ پشت سر گذاشته است.
طبق صورتهای مالی ارائه شده به بورس، دومین خودروساز بزرگ کشور ۲۰۵ هزار و ۸۹۸ دستگاه محصول را در هشت ماه سال جاری تولید کرده و بنابراین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، هشت درصد افزایش تولید را به خود میبیند. در نهایت، اما پارسخودروییها هم توانستهاند تیراژ هشت ماه امسال خود را در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته رشد دهند. سومین خودروساز بزرگ ایران تا پایان آبان امسال ۷۸ هزار و ۶۸۱ دستگاه محصول را به تولید رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۹ درصد افزایش را نشان میدهد.
غولهای جاده مخصوص، اما در آبان ماه و نسبت به مهر نیز با افزایش تولید مواجه شدهاند. طبق آمار اعلامی، در هشتمین ماه امسال ۷۹ هزار و ۷۲۳ دستگاه محصول توسط سه خودروساز بزرگ کشور به تولید رسیده که در مقایسه با مهر بیش از ۱۳ درصد افزایش را نشان میدهد. در این بین، اما سایپاییها طی آبان امسال ۲۷ هزار و ۳۸۶ دستگاه محصول را به تولید رساندهاند تا در مقایسه با مهر بیش از هشت درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند. از آن سو ایرانخودرو نیز با توجه به تیراژ ۴۰ هزار و ۳۸۷ دستگاهیاش طی آبان ماه، بیش از ۱۱ درصد نسبت به مهر افزایش تیراژ را به خود میبیند. از پارسخودرو نیز خبر میرسد این شرکت در هشتمین ماه امسال ۱۱ هزار و ۹۵۰ دستگاه محصول را به تولید رسانده است. مقایسه این آمار با تیراژ مهر امسال نشان میدهد سومین خودروساز بزرگ ایران بیش از ۳۷ درصد رشد تولید را تجربه کرده است.
با توجه به تیراژ حدودا ۵۶۸ هزار دستگاهی خودروهای سواری در هشت ماهه امسال و با فرض آنکه این رقم با احتساب تولیدات خودروسازان خصوصی و محصولات عمومی و تجاری به حدود ۶۵۰ هزار دستگاه برسد، خودروسازان همچنان از برنامه تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت عقب هستند. طبق برنامه این وزارتخانه، تولید خودرو طی سال جاری باید به حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه برسد، بنابراین خودروسازان برای تحقق این برنامه باید ۴۵۰ هزار دستگاه محصول دیگر را در چهار ماه باقیمانده سال تولید کنند.
رسیدن به این تیراژ، تولید ماهانه بیش از ۱۱۰ هزار دستگاهی را میطلبد، حال آنکه آمار ماهانه خودروسازان طی امسال هیچگاه به ۱۰۰ هزار دستگاه نیز نرسیده است. اگر خودروسازان طبق برنامه پیش رفته بودند، باید تولید آنها (شامل محصولات سواری و تجاری در بخش دولتی و خصوصی) در پایان آبان به حدود ۷۵۰ هزار دستگاه میرسید که نرسیده است. حال باید منتظر ماند و دید آیا آنها موفق به تحقق برنامه وزارت صمت خواهند شد یا نه. البته با توجه تیراژ هشت ماهه و در صورت بهبود روند، تولید خودرو در کشور طی امسال و نسبت به سال گذشته با رشد مواجه خواهد شد، اما شاید میزان آن از آنچه وزارت صمت در نظر گرفته، کمتر باشد.
اینکه چرا خودروسازان با گذشت هشت ماه از سال همچنان از برنامه تولید وزارت صمت عقب هستند، با مسائلی مانند ضعف نقدینگی، کمبود قطعات و بحران جهانی ریزتراشهها در ارتباط است. البته یک مساله دیگر نیز مبنی بر اینکه خودروسازان عمدا تولید را پایین نگه داشتهاند، مطرح است. سه خودروساز بزرگ کشور مدتها است در انتظار اصلاح قیمت به سر میبرند و تاکید میکنند که تولید با قیمتهای فعلی، به زیاندهی آنها دامن میزند. چندی پیش یکی از معاونان وزارت صمت اعلام کرد خودروسازان به دلیل زیاندهی و از آنجاکه قیمت محصولاتشان اصلاح نشده، تولید را به عمد پایین نگه داشتهاند. بدین ترتیب به نظر میرسد که رشد هشت ماهه تولید خودرو و همچنین افزایش تیراژ آبان نسبت به مهر با وعده رشد قیمتها بیارتباط نبوده و خودروسازان با رشد تولید در آبان ماه خود را برای عرضه با قیمتهای جدید آماده کرده بودند.
اواسط آبان قیمتهای جدید خودرو اعلام شد، با این حال با دستور رئیسجمهور، لغو و چندی بعد وزیر صمت اعلام کرد تعیین قیمت خودرو بر عهده ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است. این ستاد هنوز قیمت جدید خودروها را اعلام نکرده، با این حال احتمال میرود فردا تصمیم نهایی در این مورد گرفته شود. در صورت ابلاغ افزایش قیمت خودروها، شرکتهای خودروساز وابسته به دولت، تیراژ را افزاش خواهند داد، هرچند میزان رشد تولید بستگی به این دارد که قیمت تا چه حد بالا برود و چه اندازه زیان آنها را پوشش دهد.
خودروسازان البته فقط با ماجرای قیمت دستوپنجه نرم نمیکنند و این وسط، بحران ریزتراشهها نیز گریبان آنها را گرفته است. این بحران جهانی که احتمالا تا اواسط سال آینده میلادی ادامه خواهد داشت، بیشتر خودروسازان جهان را گرفتار کرده و تولید و فروششان را پایین آورده است. اثرات این بحران در خودروسازی ایران نیز اواسط تابستان بهشدت خود را نشان داد و هنوز هم تبعات آن ادامه دارد. در حال حاضر دهها هزار محصول ناقص در پارکینگ خودروسازان دپو شده که یکی از مشکلات اصلی آنها نبود ریزتراشهها است. در کنار اینها، اما مشکلات مربوط به تحریم نیز کماکان صنعت خودروی ایران را آزار میدهد و نمیگذارد تولید مطابق با ظرفیت اسمی بالا برود. این در حالی است که وزارت صمت برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی خودرو را برای سال آینده در نظر گرفته است. تحقق این تیراژ، علاوه بر اینکه نیاز به لغو تحریم دارد، نیازمند حل چالش قیمتگذاری و رفع بحران ریزتراشهها نیز هست.
نگاهی، اما به جزئیات آمار تولید خودروهای سواری در هشت ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود غولهای جاده مخصوص چه افتوخیزی در این بازه زمانی داشتهاند. طبق آمار استخراجشده از صورتهای مالی ایرانخودرو، گروه پژوی این شرکت (به جز پژو ۲۰۰۸) تیراژی ۱۸۴ هزار و ۶۳۱ دستگاهی را طی هشت ماه امسال از خود به جا گذاشته است. این آمار نشان میدهد تولید محصولات پژو در ایرانخودرو تا پایان آبان و نسبت به هشت ماه سال گذشته، نزدیک به ۱۲ درصد کاهش یافته است. ایرانخودروییها، اما آمار پژو ۲۰۰۸ را خارج از خانواده پژو منتشر میکنند و صورتهای مالی آنها نشان میدهد خودروی موردنظر تنها ۱۰۳ دستگاه تولید طی هشت ماه امسال داشته است.
با توجه به این آمار، تولید پژو ۲۰۰۸ افتی ۶۷ دستگاهی را نسبت به هشت ماه سال گذشته به خود میبیند. ایرانخودروییها در آبان حتی یک دستگاه پژو ۲۰۰۸ نیز مونتاژ نکردهاند و این موضوع نشان از وداع این شرکت با نخستین خودروی پسابرجامی کشور دارد. گفته میشود آبیهای جاده مخصوص برنامههایی برای داخلیسازی پژو ۲۰۰۸ دارند، اما جزئیات خاصی در این مورد منتشر نشده است.
از پژو که بگذریم، ایرانخودرو در تولید سمند با افزایش مواجه شده است. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی هشت ماه امسال، ۳۵ هزار و ۴۹۲ دستگاه سمند را به تولید رسانده و این آمار سبب افزایش حدودا ۵۷ درصدی تولید محصول موردنظر نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ شده است. ایرانخودروییها در هشت ماه امسال، اما ۳۳ هزار و ۳۳۸ دستگاه دنا را به تولید رساندهاند تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدودا چهار درصد افت تولید را به خود ببینند. دنا که در مدلهای مختلف شامل معمولی و پلاس و توربو به تولید میرسد، حالا پس از پژو پرتیراژترین محصول ایرانخودرو به شمار میرود. افزایش تولید، اما شامل دیگر محصول ایرانخودرو یعنی رانا نیز شده است. طبق گزارش ارائه شده به بورس، در هشت ماه امسال ۲۰ هزار و ۸۶۳ دستگاه رانا در ایرانخودرو به تولید رسیده که رشد حدودا ۲۰۸ درصدی را نشان میدهد. اما دیگر محصول ایرانخودرو به نام هایما که چینی است و در سایت خراسان این شرکت مونتاژ میشود، افزایش تولید را در هشت ماه امسال تجربه کرده است. طبق آمار، در مجموع سه هزار و ۶۲۰ دستگاه هایما تا پایان آبان امسال تولید شده که نسبت به هشت ماه سال گذشته افزایش ۱۳ درصدی را نشان میدهد.
ایرانخودروییها، اما در آبان امسال ۳۷۵ دستگاه هایما را مونتاژ کردهاند. در آمار ایرانخودرو تولید چهار هزار و ۶۱۶ دستگاه تارا نیز به ثبت رسیده، خودرویی که جدیدترین محصول این شرکت به شمار میرود و سال گذشته تولید نمیشد. طبق آمار هشت ماهه ایرانخودرو، اما خودروهایی مانند دانگفنگ، سوزوکی و وانت آریسان جایی در سبد تولیدات آبان ماه این شرکت ندارند. در این بین البته تولید وانت آریسان احتمالا از یکی، دو ماه دیگر از سر گرفته خواهد شد، با این حال بازگشت دانگفنگ و سوزوکی کاملا به لغو تحریم بستگی دارد.
به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی هشت ماه امسال به جا گذاشته است. بنابر آمار ارائه شده به بورس، سایپاییها در تولید تیبا تیراژی ۱۹۱ هزار و ۱۹۳ دستگاهی را در هشت ماه امسال از خود به جا گذاشتهاند. این آمار نشان میدهد تولید خودروی موردنظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدودا ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است. تیبا تنها محصول تولید سایپا در آبان نبوده و این شرکت شاهین و آریو را هم به تولید رسانده است. بنابر آمار ارائه شده به بورس، ۱۴ هزار و ۵۷۵ دستگاه شاهین در هشت ماه امسال به تولید رسیده است. این در حالی است که طی هشت ماه مشابه سال گذشته تنها ۳۰ دستگاه شاهین تولید شده بود. همچنین در حالی که طی هشت ماه سال گذشته تولید آریو ۱۳ دستگاه بوده، در بازه زمانی مشابه امسال، تیراژ این خودرو ۱۰ برابر شده است.
از سایپا بگذریم و نگاهی هم به محصولات زیرمجموعه این شرکت یعنی پارسخودرو بیندازیم. بنابر گزارشی که پارسخودرو به بورس ارائه داده، این شرکت در هشت ماه امسال ۴۰ هزار و ۸۷۳ دستگاه از محصولات گروه Q۲۰۰ (کوئیک) را تولید کرده است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید این گروه خودرویی ۵۴ درصد بالا رفته است. پارسخودروییها همچنین ۲۱ هزار و ۶۷۲ دستگاه کوئیک معمولی را در هشت ماه امسال به تولید رساندهاند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷۰ درصد رشد را نشان میدهد.
اما گروه S۲۰۰ یا همان ساینا نیز تیراژی ۱۵ هزار و ۶۳۹ دستگاهی در هشت ماه امسال داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد حدود ۲۸۰ درصدی حکایت میکند. بنابر آمار ارائه شده به بورس، پارسخودروییها در هشت ماه امسال تنها ۴۹۷ دستگاه برلیانس را مونتاژ کردهاند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸۴ درصد افت داشته است. پارسخودرو همچنین در آبان حتی یک دستگاه برلیانس را نیز به تولید نرسانده و مشخص نیست توقف تولید این خودروی چینی، موقتی است یا دائمی.
منبع: دنیای اقتصاد