مدنی‌زاده: سرمایه‌گذاری و سود آن در مناطق آزاد ارزی می‌شود پایان یارانه قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۴| نبرد دلار ۱۰۲ هزار تومانی فردا به کجا می‌رسد؟ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ | سکه امامی به ۹۳ میلیون تومان نزدیک شد بازگشت BMW به چین با خودروی تمام‌برقی انتقاد شدید وزارت صمت از قطع برق صنایع| حرف وزارت نیرو را قبول نداریم (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) سهم ۳ درصدی خراسان رضوی از درآمد شرکت‌های دولتی به کجا رسید؟ (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | افت اندک قیمت‌ها قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | تیگو ۷ پرمیوم بیش از ۲.۵ میلیارد تومان ۱۰۲ خدمت بانکی از مالیات ارزش افزوده معاف شد | هزینه‌های مشتریان صفر می‌شود؟ سکه پیش فروش بخریم؟ بورس مثبت باقی ماند | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) قیمت گوشت گوسفندی و گوساله در مشهد افزایش یافت (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) + جدول سبقت تورم قیمت مرغ در بازار مشهد از دیگر کالا‌های اساسی (۱۵ شهریور۱۴۰۴) صف طولانی متقاضیان وام ازدواج در خراسان رضوی به ۶۰ هزار نفر رسید سقف وام خرد افزایش یافت | سقف وام قرض الحسنه، ۵۰۰ میلیون تومان خراسان رضوی در انتظار ۱۹ هزار تن مرغ گوشتی جدید قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | نرخ دلار رشد کرد ۱۰ درصد نیاز کشور به روغن از تولید داخل تامین می‌شود دلار امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) شروع هفتگی نرخ طلا در مشهد با افزایش قیمت (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) آیا سود سهام عدالت تا پایان شهریورماه ۱۴۰۴ واریز می‌شود؟ ترخیص ۳۰ درصد خودرو‌های خارجی در گمرک خرمشهر آغاز مرحله جدید توزیع کالابرگ از چهارشنبه (۱۹ شهریور ۱۴۰۴) | وزیر رفاه: در اولین گام به سه دهک اول پرداخت خواهد شد قیمت میوه و تره‌بار در مشهد (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | افت قیمت شلیل و هلو قیمت جهانی طلا در بازار امروز (شنبه، ۱۵ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد بانک مرکزی در یکسال گذشته چقدر در کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی موفق بوده است؟ هزینه ساخت نهضت مسکن میلیاردی شد
سرخط خبرها

روغن موتور تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟

  • کد خبر: ۹۰۰۳۹
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
روغن موتور تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟
بنزین پرمصرف‌ترین و حیاتیترین مصرف خودروهاست و پس از روغن موتور به عنوان نیاز اصلی خودور در جایگاه دوم قرار دارد و مانند خون در رگ‌های خودرو در جریان است و ناخالصی و تقلبی بودن این دو نیاز حیاتی و اصلی خودرو‌ها منجر به بروز خسارت‌های سنگینی خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، این روز‌ها استفاده از روغن موتور ناخالص و تقلبی در برخی مراکز تعویض روغنی، نارضایتی‌هایی را در بین مردم ایجاد کرده است، در این شرایط می‌طلبد که با آگاهی بخشی به مردم، علاوه بر جلوگیری از عرضه روغن موتور تقلبی و تخلفاتی که از سوی عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب صورت می‌گیرد، از خساراتی که متوجه وسایل نقلیه می‌شود نیز پیشگیری کرد.

در همین رابطه رئیس اتحادیه تعویض روغنی شهرستان ساوه ، با اشاره به اینکه متاسفانه در برخی موارد مشاهده شده که روغن موتور‌های تقلبی به دلیل سودآوری بالا توسط عده‌ای افراد سودجو و فرصت‌طلب تولید و روانه بازار مصرف می‌شود، اظهار کرد: استفاده از روغن موتور تقلبی خسارت‌های جبران ناپذیری را به موتور خودرو وارد کرده و از عمر مفید آن کاسته خواهد شد. البته باید گفت که گرانی روغن موتور موجب شده است که برخی سوء استفاده کرده و روغن موتور تقلبی را با قیمتی کمتر در بازار عرضه کنند.

رضا جلیلی در خصوص تشخیص روغن موتور اصلی و تقلبی، گفت: نباید فریب روغن موتور با قیمت کمتر از روغن موتور اصلی را خورد و در اولین گام توجه به قیمت محصول مهم است. در برخی مراکز عرضه روغن موتور، محصول تقلبی به قیمتی بسیار پائین‌تر عرضه می‌شود که فاسد و غیر قابل استفاده است.

وی خواستار توجه جدی به ظاهر ظروف حاوی روغن موتور و برچسب‌هایی که بر روی ظروف حک شده و نیز رنگ روغن توسط مصرف کنندگان شد و افزود: کارخانجات معتبر تولیدکننده روغن موتور از برچسب بزرگ و واضح به همراه هولوگرام بر روی ظروف حک می‌کنند در حالیکه برچسب روغن تقلبی نوشته‌های تار و غیرواضحی دارد که بیانگر تقلبی و فاسد بودن آن است و طبیعی است که کیفیت لازم برای مصرف را ندارد.

او بیان کرد: در برخی موارد سودجویان با ترفند‌های خاصی، ظروف خالی شده روغن موتور شرکت‌های معتبر با برند‌های مطرح را جمع آوری کرده و از روغن تقلبی پُر می‌کنند که مصرف کننده باید به خش و ضرب خوردگی ظروف دقت کند و با بررسی دقیق چنانچه تشخیص داد ظروف حاوی این روغن‌ها غیرعادی است، در اصل بودن آن شک کند. توصیه ما به همکاران در صنف آن است که حتما خرید‌های خود را از برند‌های مطرح و معتبر انجام داده و فاکتور‌های مربوطه را نیز دریافت کنند.

جلیلی در ادامه گفت: یکی دیگر از مواردی که می‌توان تقلبی بودن و یا نبودن روغن موتور را متوجه شد بو کردن روغن است. اگر درب ظرف حاوی روغن را باز کردید و بوی تندی مشام شما را آزار داد بیانگر تقلبی بودن آن است و بی‌بو بودن نشانه اصل بودن روغن موتور است. همچنین باید به درپوش ظروف روغن موتور توجه کرد چرا که برخی سودجویان از قوطی برند‌های معتبر استفاده می‌کنند و پس از استفاده از روغن اصلی، داخل آن را با روغن تقلبی پُر می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر مغازه مطمئن و قابل اعتمادی را می‌شناسید، جهت تعویض روغن خودروی خود، به آنجا مراجعه کنید در غیر این صورت روغن اصل را از فروشگاه‌های معتبر (ترجیحا روغن موتور ایرانی) تهیه کرده و در مراکز تعویض روغن از متصدی مغازه بخواهید تا روغنی که تهیه کردید را داخل خودرو بریزد. همچنین با توجه به اینکه برخی از تولیدکنندگان روغن تقلبی، با جمع آوری ظروف و قوطی‌های سالم و خالی از مغازه‌های تعویض روغنی اقدام به پر کردن روغن تقلبی می‌کنند برای جلوگیری از این گونه سوء استفاده‌ها حتی‌الامکان سعی کنید ظروف روغن را بعد از تعویض سوراخ کنید تا این افراد سودجو نتوانند مردم را فریب دهند.

رئیس اتحادیه صنف تعویض روغنی ساوه در خصوص اجرت تعویض روغن نیز گفت: اجرت تعویض روغن بسیار ناچیز است و با افزایشی که صورت گرفته برای خودرو‌های سواری ۷۵۰۰ تومان تعیین شده است، در این شرایط برخی صاحبان خودرو به شاگرد مغازه بابت تعویض روغن ۱۰ هزار تومان انعام می‌دهند در حالیکه صاحب مغازه تنها ۷۵۰۰ تومان دستمزد می‌گیرد. متصدیان تعویض روغنی از قیمت دستوری گلایه دارند و اگر اجرت و نرخ دستمزد توافقی و با نظارت اتحادیه باشد مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت ۱۲۰ واحد صنفی دارای مجوز تعویض روغن موتور در ساوه گفت: بازرسان اتحادیه صنف تعویض روغنی به همراه تیم بازرسی اتاق اصناف ساوه در مناطق مختلف با تشدید نظارت‌ها در این صنف بخش قابل‌توجهی از معضلات را شناسایی و با تخلفات احتمالی برخورد می‌کنند.

جلیلی همچنین به الزام شرکت‌های تولیدی به خرید سبد کامل محصولات به عنوان معضل دیگری اشاره کرد و افزود: واحد‌های صنفی در ازای خرید روغن موتور ناگزیر به خرید دیگر محصولاتی نظیر واسکازین، ضدیخ، گریس و ... می‌کنند که مصرف کمتری نسبت به روغن موتور دارد، ولی فروشندگان مجبورند که همراه روغن موتور سایر محصولات را نیز خرید کنند که کمتر مورد مصرف قرار می‌گیرد و مجبورند در انبار نگهداری کنند که علاوه بر از بین رفتن سرمایه شائبه احتکار نیز بوجود می‌آید.

وی بیان کرد: پرمصرف‌ترین خودرو‌ها در حوزه تعویض روغن، خودرو‌های دیزلی هستند که معمولا تعویض روغن آن‌ها ماهی یکبار انجام می‌شود، اما خودرو‌های سواری معمولا سالی یک یا دو بار و هر هشت هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن موتور می‌کنند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->