سود ۱۵۰ برابری قاچاقچیان سوخت در آب‌های بین المللی وزیر راه: توسعه کشور از مسیر دریا می‌گذرد سازمان مدیریت صنعتی بیست و ششمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی را در مشهد مقدس برگزار می کند کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پی احیای پدیده ۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

روغن موتور تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟

  • کد خبر: ۹۰۰۳۹
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
روغن موتور تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟
بنزین پرمصرف‌ترین و حیاتیترین مصرف خودروهاست و پس از روغن موتور به عنوان نیاز اصلی خودور در جایگاه دوم قرار دارد و مانند خون در رگ‌های خودرو در جریان است و ناخالصی و تقلبی بودن این دو نیاز حیاتی و اصلی خودرو‌ها منجر به بروز خسارت‌های سنگینی خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، این روز‌ها استفاده از روغن موتور ناخالص و تقلبی در برخی مراکز تعویض روغنی، نارضایتی‌هایی را در بین مردم ایجاد کرده است، در این شرایط می‌طلبد که با آگاهی بخشی به مردم، علاوه بر جلوگیری از عرضه روغن موتور تقلبی و تخلفاتی که از سوی عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب صورت می‌گیرد، از خساراتی که متوجه وسایل نقلیه می‌شود نیز پیشگیری کرد.

در همین رابطه رئیس اتحادیه تعویض روغنی شهرستان ساوه ، با اشاره به اینکه متاسفانه در برخی موارد مشاهده شده که روغن موتور‌های تقلبی به دلیل سودآوری بالا توسط عده‌ای افراد سودجو و فرصت‌طلب تولید و روانه بازار مصرف می‌شود، اظهار کرد: استفاده از روغن موتور تقلبی خسارت‌های جبران ناپذیری را به موتور خودرو وارد کرده و از عمر مفید آن کاسته خواهد شد. البته باید گفت که گرانی روغن موتور موجب شده است که برخی سوء استفاده کرده و روغن موتور تقلبی را با قیمتی کمتر در بازار عرضه کنند.

رضا جلیلی در خصوص تشخیص روغن موتور اصلی و تقلبی، گفت: نباید فریب روغن موتور با قیمت کمتر از روغن موتور اصلی را خورد و در اولین گام توجه به قیمت محصول مهم است. در برخی مراکز عرضه روغن موتور، محصول تقلبی به قیمتی بسیار پائین‌تر عرضه می‌شود که فاسد و غیر قابل استفاده است.

وی خواستار توجه جدی به ظاهر ظروف حاوی روغن موتور و برچسب‌هایی که بر روی ظروف حک شده و نیز رنگ روغن توسط مصرف کنندگان شد و افزود: کارخانجات معتبر تولیدکننده روغن موتور از برچسب بزرگ و واضح به همراه هولوگرام بر روی ظروف حک می‌کنند در حالیکه برچسب روغن تقلبی نوشته‌های تار و غیرواضحی دارد که بیانگر تقلبی و فاسد بودن آن است و طبیعی است که کیفیت لازم برای مصرف را ندارد.

او بیان کرد: در برخی موارد سودجویان با ترفند‌های خاصی، ظروف خالی شده روغن موتور شرکت‌های معتبر با برند‌های مطرح را جمع آوری کرده و از روغن تقلبی پُر می‌کنند که مصرف کننده باید به خش و ضرب خوردگی ظروف دقت کند و با بررسی دقیق چنانچه تشخیص داد ظروف حاوی این روغن‌ها غیرعادی است، در اصل بودن آن شک کند. توصیه ما به همکاران در صنف آن است که حتما خرید‌های خود را از برند‌های مطرح و معتبر انجام داده و فاکتور‌های مربوطه را نیز دریافت کنند.

جلیلی در ادامه گفت: یکی دیگر از مواردی که می‌توان تقلبی بودن و یا نبودن روغن موتور را متوجه شد بو کردن روغن است. اگر درب ظرف حاوی روغن را باز کردید و بوی تندی مشام شما را آزار داد بیانگر تقلبی بودن آن است و بی‌بو بودن نشانه اصل بودن روغن موتور است. همچنین باید به درپوش ظروف روغن موتور توجه کرد چرا که برخی سودجویان از قوطی برند‌های معتبر استفاده می‌کنند و پس از استفاده از روغن اصلی، داخل آن را با روغن تقلبی پُر می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر مغازه مطمئن و قابل اعتمادی را می‌شناسید، جهت تعویض روغن خودروی خود، به آنجا مراجعه کنید در غیر این صورت روغن اصل را از فروشگاه‌های معتبر (ترجیحا روغن موتور ایرانی) تهیه کرده و در مراکز تعویض روغن از متصدی مغازه بخواهید تا روغنی که تهیه کردید را داخل خودرو بریزد. همچنین با توجه به اینکه برخی از تولیدکنندگان روغن تقلبی، با جمع آوری ظروف و قوطی‌های سالم و خالی از مغازه‌های تعویض روغنی اقدام به پر کردن روغن تقلبی می‌کنند برای جلوگیری از این گونه سوء استفاده‌ها حتی‌الامکان سعی کنید ظروف روغن را بعد از تعویض سوراخ کنید تا این افراد سودجو نتوانند مردم را فریب دهند.

رئیس اتحادیه صنف تعویض روغنی ساوه در خصوص اجرت تعویض روغن نیز گفت: اجرت تعویض روغن بسیار ناچیز است و با افزایشی که صورت گرفته برای خودرو‌های سواری ۷۵۰۰ تومان تعیین شده است، در این شرایط برخی صاحبان خودرو به شاگرد مغازه بابت تعویض روغن ۱۰ هزار تومان انعام می‌دهند در حالیکه صاحب مغازه تنها ۷۵۰۰ تومان دستمزد می‌گیرد. متصدیان تعویض روغنی از قیمت دستوری گلایه دارند و اگر اجرت و نرخ دستمزد توافقی و با نظارت اتحادیه باشد مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت ۱۲۰ واحد صنفی دارای مجوز تعویض روغن موتور در ساوه گفت: بازرسان اتحادیه صنف تعویض روغنی به همراه تیم بازرسی اتاق اصناف ساوه در مناطق مختلف با تشدید نظارت‌ها در این صنف بخش قابل‌توجهی از معضلات را شناسایی و با تخلفات احتمالی برخورد می‌کنند.

جلیلی همچنین به الزام شرکت‌های تولیدی به خرید سبد کامل محصولات به عنوان معضل دیگری اشاره کرد و افزود: واحد‌های صنفی در ازای خرید روغن موتور ناگزیر به خرید دیگر محصولاتی نظیر واسکازین، ضدیخ، گریس و ... می‌کنند که مصرف کمتری نسبت به روغن موتور دارد، ولی فروشندگان مجبورند که همراه روغن موتور سایر محصولات را نیز خرید کنند که کمتر مورد مصرف قرار می‌گیرد و مجبورند در انبار نگهداری کنند که علاوه بر از بین رفتن سرمایه شائبه احتکار نیز بوجود می‌آید.

وی بیان کرد: پرمصرف‌ترین خودرو‌ها در حوزه تعویض روغن، خودرو‌های دیزلی هستند که معمولا تعویض روغن آن‌ها ماهی یکبار انجام می‌شود، اما خودرو‌های سواری معمولا سالی یک یا دو بار و هر هشت هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن موتور می‌کنند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->