اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها

پیگیری برای افزایش اعتبارات قطار شهری در لایحه ۱۴۰۱

  • کد خبر: ۹۰۲۴۴
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
پیگیری برای افزایش اعتبارات قطار شهری در لایحه ۱۴۰۱
با توجه به افزایش روز‌های آلوده شهر مشهد و حضور سالانه تعداد زیادی از زائران در این شهر، نگرانی‌ها برای آلودگی بیشتر هوا در این کلان شهر روز به روز افزایش می‌یابد؛ موضوعی که باعث شده است تا نمایندگان مجلس نیز به دنبال راه حلی برای این معضل باشند.

به گزارش شهرآرانیوز، با توجه به افزایش روز‌های آلوده شهر مشهد و حضور سالانه تعداد زیادی از زائران در این شهر، نگرانی‌ها برای آلودگی بیشتر هوا در این کلان شهر روز به روز افزایش می‌یابد؛ موضوعی که باعث شده است تا نمایندگان مجلس نیز به دنبال راه حلی برای این معضل باشند؛ درحال حاضر نخستین راه حل برون رفت احتمالی و کاهش روز‌های آلوده هوا گسترش حمل و نقل عمومی است که نیاز به پشتیبانی دولت دارد، به همین جهت پیگیر‌هایی برای افزایش اعتبارات قطار شهری مشهد هم زمان با نگارش بودجه ۱۴۰۱ در جریان است.
حمل‌ونقل همگانی یکی از الگو‌های توسعه شهری است و امروزه این رویکرد در بسیاری از شهر‌ها و در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی با محوریت قطار شهری نمونه‌های مناسب از چنین توسعه‌ای است. سهم سیستم حمل ونقل عمومی در جذب سفرهاى درون شهرى ۵۲ درصد است، در صورتى که این سیستم هشت درصد کل آلودگى سالانه ناشى از منابع متحرک در کلان شهر‌ها را تولید مى‌کند. توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومى با قطار شهری در کلان‌شهر‌ها موجب کاهش آلودگى هوا، مصرف سوخت و ترافیک می‌شود. یکی از مهم‌ترین اهمیت‌های قطار شهری تولید سفر است. به این معنا که می‌توان به‌واسطه برخی از عوامل حتی سفر و گردشگری را تولید کرد.

سیستم حمل‌ونقل شهری ساختاری گسترده و پیوسته است که در آن مسافر، تجهیزات و عوامل تامین رضایت در سفر در کنار هم قرار می‌گیرند. امروزه به‌دلیل این که پیشرفت‌های متعددی در سطح جهان رخ داده است، افراد با سرعت بیشتری امورات زندگی خود را سپری می‌کنند و مدیریت بسیاری از تحولات نیازمند آن است که سیستم حمل‌ونقل شهری به‌نحو مناسبی کنترل شده و طراحی شود. با توجه به ساخت‌وساز‌های حاشیه شهر مشهد، افراد مجبور هستند تا از بیرون شهر به مرکز شهر سفر کنند یا به سر کار بروند.

آلودگی هوا و حمل‌ونقل انبو‌ه‌بر شهری دو روی یک سکه هستند. مترو در راس حمل‌ونقل عمومی در مشهد و دیگر کلان‌شهر‌های کشور است. توسعه قطارشهری همواره و در تمامی ادوار مدیریت شهری کانون توجه بوده، اما همواره به دلیل کمبود اعتبار و عدم تخصیص اعتبار از سمت دولت برای توسعه آن با رشد کمی در قیاس با جمعیت شهر مشهد و ورود سالانه ۴۰ میلیون زائر به این شهر، مواجه بوده است. بودجه‌های سالانه در مجلس شورای اسلامی یکی پس از دیگری نوشته شدند و دولت‌ها یکی پس از دیگری نتوانسته‌اند، به‌طور ۱۰۰ درصد به تعهدات مالی خود نسبت به شهرداری‌ها جامه عمل بپوشانند. در چندسال اخیر و با رشد جمعیت و گسترش شهر، روز پاک و هوای سالم در شهر مشهد کم‌یاب شده است. در بند د تبصره سه لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده که دولت مجاز است، در صورت تامین ۱۵ درصد سهم دستگاه‌ها توسط شهرداری‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط و تعهد به بازپرداخت اصل و سود توسط همان دستگاه، حداقل دو میلیارد دلار از تسهیلات مالی خارجی برای ساخت و بهره‌برداری از خطوط قطار شهری و طرح‌های کاهش آلودگی هوا، اختصاص دهد و همچنین دولت موظف است با رعایت قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری و حومه نسبت به تضمین اصل و سود این تسهیلات اقدام کند.

همچنین در بند ب تبصره چهار، لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۰ کشور آمده است که به بانک‌های تجاری و تخصصی اجازه داده می‌شود، در سال ۱۴۰۰ از محل منابع در اختیار نسبت به اعطای تسهیلات ارزی ریالی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و شهرداری‌ها برای طرح‌های توسعه‌ای و انواع مختلف حمل‌ونقل درون و برون شهری با معرفی وزارت کشور با تضمین سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در قبال اخذ حق دسترسی یا فروش خدمات به استفاده کنندگان یا استهلاک اصل سرمایه یا سود آن اقدام کنند. این درحالی است که کیفیت هوای تنفسی شهروندان مشهدی در روز‌های اخیر کاهش پیدا کرده و تداوم شرایط آلودگی هوا آموزش حضوری تمام مدارس مقطع ابتدایی، مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌های مشهد تعطیل شد. روزانه افزون بر یک میلیون دستگاه خودرو در کلان‌شهر، سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در شهر مشهد رفت‌وآمد می‌کنند.

در روز‌های اخیر و باتوجه به افزایش روزافزون آلاینده‌ها و ترافیک شدید معابرسطح مشهد، حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژ‌مان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در نامه‌هایی به رئیس مجلس و رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار افزایش اعتبارات قطار‌های شهری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ شد.

حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژ‌مان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری افزایش اعتبارات قطارشهری، گفت: مشهد دومین کلان‌شهر و پایتخت مذهبی ایران است. همچنین بیشترین جمعیت شهرنشینی بعد تهران مختص به مشهد است. بیشترین جمیعت حاشیه‌نشین در کشور نیز در مشهد سکونت می‌کنند. به همین‌خاطر در شهر مشهد مشکل جدی در خصوص حمل‌ونقل عمومی وجود دارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر موضوع آلودگی هوا در مشهد یکی از مهم‌ترین مشکلات شهر بوده که گریبان‌گیر مردم شده است. آلودگی هوا در مشهد به‌نحوی است که در برخی روز‌ها مراکز فرهنگی، آموزشی و اداری در شهر تعطیل می‌شود. همچنین به دلیل ترافیک شدید در سطح معابر مشهد، راهی به‌جزء توسعه حمل‌ونقل ریلی وجود ندارد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: حجم جمعیت مردم مشهد روز‌به‌روز درحال افزایش است و سالانه میلیون‌ها زائر به مشهد سفر می‌کنند. به همین خاطر بنده موضوع افزایش اعتبارات قطارشهری را در مجلس مطرح و به رئیس مجلس و رئیس سازمان برنامه و بودجه نامه نوشتم. تلاش ما بر این است که مجلس در کنار شهرداری قرار بگیرد تا با کمک یک‌دیگر بخشی از مشکلات شهری حل شود.

پژمان‌فر در خصوص افزایش اعتبار قطارشهری مشهد، عنوان کرد: ما در تلاش هستیم که اعتبارات قطارشهری مشهد نسبت به دیگر کلان‌شهر‌ها افزایش بیشتری داشته باشد. باتوجه به اینکه دولت درحال نگارش بودجه ۱۴۰۱ است، ما نیز در تلاشیم که سهم اعتبارات قطارشهری مشهد را نسبت به دیگر کلان‌شهر‌ها افزایش دهیم. ان‌شاء‌الله کمک خواهیم کرد که این اعتبارات در وضعیت مناسب و در شان و جایگاه شهر مشهد باشد.

وی در خصوص درصد تحقق این درخواست، بیان کرد: ما در تلاش هستیم که این درخواست عملی شود و امیدواریم به نتیجه خوبی در این زمینه برسیم.

با این وجود باید دید که دولت چه‌میزان اعتبارات قطارشهری کلان‌شهر‌ها و به خصوص شهر مشهد، باتوجه به روزانه رفت‌وآمد سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این شهر و حضور سالانه ۴۰ میلیون نفر، را افزایش خواهد داد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->