هوای اردبیل به بحران نزدیک شد + تصاویر برف نیم متری در شهر (۲۶ دی ۱۴۰۰) تاثیر عجیب کم خوابی در تمایل به شیرینی جات کمک توت فرنگی به آب شدن چربی‌های شکم ویدئو | چند درصد از دانش آموزان دو دُز واکسن کرونا را زدند؟ فیلم زورگیری گروهی به همراه یک زن در بلوار پیروزی مشهد سهیمه واکسن آسترازنکا به مشهد نرسید | سطح رعایت پروتکل‌ها ۵۰ درصد است (۲۶ دی ۱۴۰۰) وزیر آموزش و پرورش: حضور دانش‌آموزان در مدارس هنوز اجباری نیست تجمع اعتراضی بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی مقابل مجلس + تصاویر (۲۶ دی ۱۴۰۰) آخرین آمار کرونا تا ۲۶ دی ۱۴۰۰ | شناسایی ۲۲۹۲ ابتلای جدید کرونا و فوت ۳۱ بیمار دیگر در کشور سرقت وحشیانه موبایل، همزمان از ۲ نفر در حومه تهران + فیلم جزئیات آزمون جدید آموزش و پرورش برای استخدام ۳۴۰۰۰ نفر اعلام شد (۲۶ دی ۱۴۰۰) لیست مراکز تزریق واکسن کرونا در مشهد + واکسن‌های موجود و ساعت کاری (۲۶دی‌ماه ۱۴۰۰) تأمین اجتماعی: بازنشستگی پیش از موعد به سرعت رو به افزایش است شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان بیمه شده‌ی زن جزئیاتی از فوت ۳ بیمار مبتلا به «اومیکرون» در کشور | افزایش چشمگیر مبتلایان در مشهد گزارش‌ها از شنیده شدن صدای مهیب انفجار در غرب کشور درباره مسجد قطب الدین حیدر در شهر تربت حیدریه | «حیدر»‌ی که حیدریه شد جزئیات تلخ از غرق شدن زن و شوهر مریوانی در آب‌های یونان + عکس نگاهی به نقش درخت ارس در اکوسیستم زیست محیطی شرق ایران شرکت هرمی در مشهد فروپاشید

دانشمندان منشأ بیماری آلزایمر را کشف کردند

• ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
دانشمندان منشأ بیماری آلزایمر را کشف کردند

به گزارش شهرآرانیوز، در سال۱۹۰۱ میلادی یک روان پزشک آلمانی به نام «الویس آلزایمر» بیمار ۵۱ساله اش (یعنی خانم آگوست) را که به دلیل اختلالات شناختی، مشکلات تکلمی، توهمات شنوایی و هذیان در بیمارستانی در فرانکفورت بستری شده بود، بررسی کرد.

در یکی از این بررسی‌ها وی چندین شیء مختلف را به این خانم نشان داد و مدتی بعد درباره آن‌ها از او سؤال کرد، اما بیمار نتوانست هیچ کدام از آن‌ها را به خاطر بیاورد. درواقع خانم آگوست اولین فردی است که بیماری آلزایمرش تشخیص داده شده است.

آگوست در آوریل۱۹۰۶ درگذشت و پس از مرگش، دکتر آلزایمر به کمک ۲ پزشک ایتالیایی دیگر به بررسی کالبدشکافی و پاتولوژی سیستم عصبی وی پرداختند. سرانجام در ۳ نوامبر۱۹۰۶ و در سی  و هفتمین گردهمایی روان پزشکان آلمان، دکتر آلزایمر بیماری خانم آگوست را معرفی کرد و نامش را آلزایمر گذاشت. از آن وقت تاکنون دانشمندان زیادی روی این بیماری تحقیق کردند، اما یافته‌های آنان همچنان کمکی به درمان قطعی این بیماری نکرده است. مدتی قبل خبر ساخت واکسن آلزایمر منتشر شد، اما این موضوع به بررسی و آزمایش‌های بیشتری نیاز دارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد کندشدن توانایی سلول‌ها برای تمیزکردن خود، ممکن است به آلزایمر منجر شود.

دانشمندان می‌گویند، این همان چیزی است که احتمالا باعث ایجاد مغز ناسالم می‌شود؛ کندی در افراد حدودا ۶۵سال نیز شروع می‌شود، یعنی زمانی که بسیاری از افراد مبتلا به آلزایمر تشخیص داده می‌شوند.

منشأ بیماری آلزایمر بیش از یک قرن است که دانشمندان را گیج کرده است، اما تحقیقات جدید ادعا می‌کند که عامل آن را پیدا کرده است؛ بروز این بیماری براساس یافته‌ها از جدیدترین مطالعات می‌تواند ناشی از کندشدن توانایی سلول‌ها برای تمیزکردن خود باشد.

بیماری آلزایمر یک بیماری تخریب کننده سیستم عصبی وابسته به سن است که باعث ناتوانی‌های پیش رونده در توانایی‌های شناختی می‌شود. نقش عواملی همچون استرس اکسیداتیو، تجمع پروتئین‌های بدون عملکرد طبیعی و اختلال در فرایند اتوفاژی در نوروپاتولوژی این بیماری به تازگی اثبات شده است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید (UCR) دریافتند کندی در افراد بالای ۶۵سال -سن اولیه تشخیص- دیده می‌شود و احتمالا همان چیزی است که سبب بروز این بیماری تخریب کننده سیستم عصبی می‌شود. کندی به عنوان اتوفاژی شناخته می‌شود.

رایان جولیان، پروفسور شیمی UCR، که این مطالعه را سرپرستی کرد، می‌گوید دارو‌هایی برای بهبود اتوفاژی در حال آزمایش است و اگر این دلیل آلزایمر باشد، می‌توانیم در آینده نزدیک شاهد یک داروی پیشگیرانه بالقوه باشیم.