ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم
سرخط خبرها

ابتلای ۵ درصد از سالمندان کشور به بیماری دمانس

  • کد خبر: ۱۵۳۳۸۱
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
ابتلای ۵ درصد از سالمندان کشور به بیماری دمانس
معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه از میان جامعه افراد بیش از ۶۵ سال حدود ۵درصد مبتلا به دمانس متوسط و شدید هستند، از تدوین طرح غربالگری اختلالات شناختی (دمانس و آلزایمر) در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ساله خبر داد.

افروز صفاری‌فرد با بیان اینکه سرعت رشد جمعیت سالمندی در ایران به‌گونه‌ای است که طی ۴۳ سال (از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۹۸) جمعیت سالمندی از ۵ به ۱۰درصد رسیده و دو برابر شده است، به خبرنگار شهرآرانیوز اظهار کرد: قاعدتا این افزایش دو برابری باید طی ۱۰۰ سال اتفاق بیفتد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۲۰ این جمعیت به ۲۰درصد هم برسد. این روند جمعیتی حاکی از آن است که باید برای آن برنامه‌ریزی‌ کنیم، در غیر این صورت سالمندی جمعیت که یکی از موفقیت‌های زندگی بشری است، به چالشی بزرگ تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی دبیرخانه سالمندی کشور است و سند ملی سالمندی را نیز تدوین کرده است، ادامه داد: یکی از اهداف این سند حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان است. با استناد به این بند باید علل افت عملکرد سالمندان بررسی شود.

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، یکی از علل افت عملکرد میان سالمندان زیر پوشش، اختلالات شناختی است که به کاهش حافظه منجر خواهد شد. در این میان دمانس و آلزایمر از اختلالاتی است که موجب تخریب شدید حافظه، جهت‌یابی و شناخت در فرد می‌شود و در نهایت عملکرد خانوادگی و اجتماعی او نیز مختل و فرد نیازمند مراقبت‌های طولانی‌مدت می‌شود.

صفاری‌فرد با اشاره به اینکه از میان جامعه افراد بیش از ۶۵ سال حدود ۵درصد مبتلا به دمانس متوسط و شدید هستند، معتقد است که تشخیص بموقع دمانس و آلزایمر می‌تواند از افت عملکرد فرد جلوگیری کند. هر یک سالی که این بیماری زودتر شناسایی شود، می‌توان افت عملکرد فرد را پنج سال به تعویق انداخت. در همین راستا پس از نشست‌های متعدد با کارشناسان و متخصصان این حوزه، طرح غربالگری اختلالات شناختی (دمانس و آلزایمر) در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ساله در تابستان سال جاری تدوین شد.

وی با بیان اینکه این طرح دارای چهار مرحله آگاه‌سازی، غربالگری، تشخیص و درمان و توانبخشی است، گفت: غربالگران آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند و تست‌های غربالگری برایشان تعریف شده است. در این میان به‌واسطه تعامل موجود میان این مؤسسات و اداراتی مثل سازمان بازنشستگی و شهرداری‌ها که سالمندان مراجعه می‌کنند، غربال به‌صورت رایگان برای آن‌ها انجام خواهد شد. پس از انجام غربالگری افراد مشکوک به دمانس و آلزایمر به پزشکان متخصص ارجاع داده می‌شوند و در صورت نیاز به انجام اقدامات پاراکلینیکی، ارجاعات صورت می‌گیرد. در صورتی که تشخیص ابتلا به دمانس یا آلزایمر برای افراد داده شود، به واحدهای درمانی ارجاع داده می‌شوند.

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، هزینه درمان دمانس و آلزایمر برعهده افراد است. البته افرادی که دمانس برای آن‌ها تشخیص قطعی داده شده است، می‌توانند از طرف صندوق حمایت از بیماران خاص نیز کمک‌هزینه‌های مربوط به درمان و توانبخشی را دریافت کنند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اجرای این طرح از اوایل بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در دو استان یزد و قزوین کلید خورد و همه مراحل اجرای طرح به‌صورت رایگان با همکاری انجمن آلزایمر ایران و مؤسسات فعال مجری در این دو استان انجام می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->