تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری
سرخط خبرها

چرا دچار فراموشی می‌شویم؟ + راهکار‌های بهبود آن

  • کد خبر: ۸۹۶۶۱
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
چرا دچار فراموشی می‌شویم؟ + راهکار‌های بهبود آن
فراموشی، از خاطر بردن و یا به یاد نداشتن مطلبی که گاهی آنقدر آزار دهنده می‌شود که غیرقابل تحمل است. اما چه می‌شود که فردی فراموشی می‌گیرد و یا از طرفی آیا راهکاری برای درمان فراموشی وجود دارد یا خیر؟

به گزارش شهرآرانیوز، برای همه ما اتفاق می‌افتد دچار مشکلات حافظه گردیم مثلاً بار‌ها پیش‌آمده که کلید ماشین خود را پیدا نمی‌کنید. در یک مهمانی با شخصی آشنا می‌شوید و پنج دقیقه بعد نام او را فراموش می‌کنید. خواربارفروشی را ترک می‌کنید و نمی‌دانید ماشینتان را کجا پارک کرده‌اید.
 
هیچ‌کس حافظه کاملی ندارد و اشکالی ندارد اگر با اینکه هنوز جوان هستید گاهی دچار فراموشی می‌شوید. چیز‌هایی که اخیراً یاد گرفته‌اید مانند نام فردی در یک مهمانی، ازجمله مواردی هستند که به خاطر سپردن آن‌ها بسیار سخت است، زیرا هنوز در ذهن شما جا نیفتاده‌اند.

 اینکه فراموش می‌کنید وسیله‌ای را کجا گذاشته‌اید یا قرار ملاقاتی در برنامه‌تان بوده مسئله‌ای رایج است. این اتفاقات اغلب به این دلیل می‌افتند که از ابتدا توجه کافی به آن‌ها نمی‌کنید. شاید به‌جای یادگرفتن نام آن شخص جدید، روی نریختن نوشیدنی خود تمرکز کرده‌اید یا ممکن است به‌جای اینکه به فکر محل پارک ماشین خود باشید، به لیست خریدهایتان فکر می‌کردید. همچنین وقتی خسته یا مریض هستید یا استرس دارید، احتمال بیشتری دارد مسائل را فراموش کنید.

کار‌هایی وجود دارد که می‌توانید به‌طور متناوب برای بهبودی حافظه خود انجام دهید. شاید مجبور شوید زندگی خود راکمی سازمان‌دهی کنید یا نظم دوباره‌ای به آن دهید.

وسایلی را که اغلب گم می‌کنید در یک مکان مشخص بگذارید؛ در این صورت احتمال گم‌شدن آن‌ها در آینده کمتر خواهد بود. یکجا کلیدی و قاب مشخصی برای شارژ تلفن همراه خود بر روی دیوار نصب کنید تا مکان‌های اختصاصی خود را داشته باشند.

در خصوص پیگیری برنامه‌ها، شماره تلفن‌ها و تاریخ‌های تولد لازم است که آن‌ها را در یک دفتر یادداشت ثبت کنید. حتی اگر به یادداشت‌های خود نگاه نکنید، نوشتن آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا حدودی آن‌ها را به خاطر بیاورید.

یک سالنامه یا تقویم دیواری تهیه کنید و جلسات، قرار ملاقات، گردش‌های خانوادگی و هر چیز دیگری را ممکن است فراموش کنید در آن بنویسید. قبل از رفتن به رختخواب به برنامه روز بعد نگاه کنید تا رویداد‌ها را در ذهن خود نگه‌دارید.

یکی از راه‌های تقویت حافظه انجام انواع بازی با کلمات است. با استفاده از نام اختصاری یک رمز عبور آنلاین ایجاد کنید که هرگز فراموش نمی‌کنید. یک جمله یا عبارتی که به‌سادگی به یاد می‌آورید بکار ببرید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید از سالی که تیم ورزشی موردعلاقه‌تان برنده شد یا مخفف سال‌ها و اسامی که برایتان مهم است استفاده کنید. این مخفف‌ها برای شما معنایی دارد بنابراین آن را به خاطرخواهید آورد، اما درعین‌حال تشخیص آن برای یک هکر آسان نیست.

از نام شخصی که به‌تازگی ملاقات کرده‌اید تا آدرسی که باید به آن مراجعه کنید را بار‌ها با خود تکرار کنید. ذکر چندباره هر چیزی می‌تواند به شما کمک کند آن را در حافظه‌تان حفظ کنید. به‌علاوه کاری انجام دهید که مغزتان را به چالش بکشد. یک‌زبان جدید یاد بگیرید، با دوستان خود درباره کتاب‌ها بحث کنید، یا با جدول کلمات متقاطع سرگرم شوید.

همچنین می‌توانید فعالیت‌های اجتماعی خود را افزایش دهید. احتمال بیشتری وجود دارد افرادی که برای انجام امور اجتماعی داوطلب یا با دوستان و خانواده همراه می‌شوند، هوشیار بمانند.

رابطه سبک زندگی و حافظه

سبک زندگی بر حافظه تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال رژیم غذایی شما نیز در این میان نقش دارد. اگر کلسترول، فشارخون و قند خون بیش‌ازحد بالا باشد، رگ‌های خونی داخل و اطراف مغز ممکن است مسدود شده یا آسیب ببینند. یک مطالعه در هاروارد نشان داده است افرادی که چربی اشباع‌شده بیشتری (که در گوشت و لبنیات موجود است) مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که کمتر غذا می‌خورند در تست‌های حافظه ضعیف‌تر عمل می‌کنند. اگر می‌خواهید انتخاب‌های غذایی بهتری داشته باشید رژیم مدیترانه‌ای را در نظر بگیرید. این شیوه غذا خوردن که دارای ماهی غنی از امگا ۳، روغن‌زیتون سالم برای قلب و مقدار زیادی محصولات تازه است به محافظت از تفکر و حافظه کمک می‌کند.

حدس بزنید چه چیز دیگری به همان اندازه که برای حافظه مفید است در سلامتی کلی بدن نقش دارد؟ ورزش منظم. ورزش کردن باعث افزایش جریان خون به مغز می‌شود. باید هرروز ۳۰ دقیقه به فعالیت‌های ورزش اختصاص دهید. علاوه بر آن شما به خواب منظم نیاز دارید چراکه به مغز کمک می‌کند خاطرات را ذخیره نماید تا بتوانید بعداً به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

اگر سیگار می‌کشید، آن را متوقف کنید. سیگار کشیدن به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند. اگر زیاد الکل مصرف می‌کنید، میزان مصرف خود را کم کنید. تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن زیاد الکل باعث اختلال در حافظه می‌گردد. بااین‌حال نوشیدن میزان متوسط آن ​​ (حداکثر یک نوشیدنی در روز برای زنان یا دو نوشیدنی برای مردان) ممکن است درواقع از آن محافظت کند.

علاوه بر موارد عنوان‌شده به نظر می‌رسد لغزش‌های حافظه در طول سال‌ها بدتر می‌شود. شما به‌تدریج شروع به از دست دادن سلول‌های مغزی در دهه ۲۰ زندگی خود می‌کنید و برخی از مواد شیمیایی که این سلول‌ها به آن‌ها نیاز دارند نیز کاهش می‌یابد. منطقی است که حافظه شما در ۲۵ سالگی قوی‌تر از ۵۵ یا ۷۵ سالگی باشد.

تغییرات عمده حافظه همیشه نشانه بیماری آلزایمر نیست. این تغییرات می‌توانند ناشی از سکته مغزی، آسیب‌های واردشده به سر، کمبود ویتامین در رژیم غذایی یا مشکلات خواب باشند. حتی ممکن است از عوارض جانبی یکی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنید به وجود آیند.

علامت‌های هشداردهنده‌ای وجود دارد که ممکن است حاکی از وجود مشکل جدی‌تری باشد. اگر اغلب دچار مشکلاتی مربوط به حافظه‌تان می‌گردید (فراموش می‌کنید هرروز کجا پارک کرده‌اید) یا در زندگی روزمره‌تان اختلال به وجود می‌آید (نمی‌توانید دسته‌چک خود را مدیریت کنید یا محل زندگی‌تان را به خاطر نمی‌آورید) به پزشک مراجعه کنید. اگر باکسی زندگی می‌کنید که شخصیتش تغییر کرده یا گیج به نظر می‌رسد مثلاً مطمئن نیست که کجاست یا در چه سالی به سر می‌برد او را نزد پزشک ببرید.

منبع: فرارو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->