تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است
سرخط خبرها

استقبال کشور‌های حاشیه خلیج فارس از سیاست خارجی دولت سیزدهم

  • کد خبر: ۹۰۷۸۳
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
استقبال کشور‌های حاشیه خلیج فارس از سیاست خارجی دولت سیزدهم
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید سید ابراهیم رئیسی بر ارتباط ایران با همسایه‌ها حالا تهران میزبان هیأتی اماراتی خواهد بود، اتفاقی که تحلیل‌گران آن را مثبت ارزیابی می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات متحده عربی، هفته گذشته از سفر قریب الوقوع یک هیئت اماراتی به ایران خبر داد و در این باره به «رویترز» گفت: ایرانی‌ها بهبود روابط با کشور‌های جنوب خلیج فارس را به رسمیت شناخته اند و ما نیز این موضوع را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

وی پیش از این نیز درباره روابط امارات و ایران گفته بود که ابوظبی، گام‌هایی برای کاهش تنش با ایران برداشته است.

«وام»، خبرگزاری رسمی امارات، نیز به تازگی از گفت و گوی تلفنی حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، با عبدا... بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی او، خبر داده است.

مطابق این خبر، در این گفت و گوی تلفنی، دو طرف درباره روابط دوجانبه، زمینه‌های همکاری مشترک و راه‌های توسعه آن در راستای منافع مشترک سخن گفته اند.

حال «نورنیوز»، خبرگزاری نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، در گزارشی تحلیلی درباره سفر هیئت اماراتی به ایران، مدعی شده است که سفر این هیئت عالی رتبه با اختیارات کامل برای بررسی و بازسازی روابط دو کشور و تلاش برای تغییر شرایط موجود است و احتمالا طی روز‌های آینده انجام خواهد شد.

به طور قطع، اصل انجام این سفر می‌تواند به عنوان گامی مثبت از سوی امارات برای کاهش موانع موجود در توسعه همکاری میان تهران و ابوظبی واجد ارزش و اهمیت باشد، اما شکل گیری این رخداد در میانه مذاکرات ایران با ۱+۴‌ می‌تواند پیام‌های فرامتنی نیز داشته باشد.

اگرچه دستیابی به به توافق در مذاکرات وین بیشتر از نظر اقتصادی تحلیل می‌شود، بسیار روشن است که دستاورد‌های امنیتی توافق احتمالی نیز اگر بیش از منافع اقتصادی ارزش نداشته باشد، حداقل می‌تواند معادل گزاره‌های اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.

امارات متحده عربی به دلیل آنکه در سال‌های گذشته، با صرف هزینه‌های هنگفت مالی و امنیتی تلاش کرده است خود را در جایگاه یکی از بازیگران مهم منطقه‌ای قرار دهد، اکنون در تلاش است که از چرخه منافع اقتصادی و سیاسی توافق احتمالی جا نماند و در این مسیر پیشگام باشد.

توجه به داشتن روابط دوستانه و گرم با ایران، به عنوان یکی از اصلی‌ترین قدرت‌های منطقه‌ای و ستون محکم تحولات سیاسی، امنیتی و اقتصادی در منطقه، نشان دهنده هوشمندی راهبردی حاکمان امارات است و می‌تواند تأمین کننده منافع متقابل دو کشور باشد. انجام این سفر و گفتگو درباره موضوعات مهم، می‌تواند گام اول در مسیر پایه گذاری روابط جدید و همه جانبه میان دو کشور باشد.

امارات، تسهیلگر مذاکره با عربستان؟

کامل جمیل، تحلیلگر مسائل منطقه ای، در یادداشتی تحلیلی درباره اهداف احتمالی سفر هیئت اماراتی به تهران نوشت: «حسن هم جواری تنها مسئله موجود در روابط بین ایران و امارات نیست و اخبار رسیده از پایتخت‌های دو کشور، از هموار شدن راه برای همکاری‌های بزرگ‌تر و روابط عمیق‌تر میان تهران و ابوظبی، پس از چند سال اختلافات و تهدیدات بین دو طرف، حکایت دارد. امارات فعالیت‌ها و همکاری‌های تجاری گسترده‌ای در منطقه دارد و توانسته سرمایه‌های جهانی را به سمت خود جذب کند.

همین امر، می‌تواند امارات را به دروازه‌ای برای خروج تهران از شرایط اقتصادی فعلی اش تحت تأثیر تحریم‌های بین المللی تبدیل کند، علاوه بر اینکه بهبود همکاری‌ها میان ایران و امارات، به بازگشت گرمی به روابط تهران و ریاض هم کمک می‌کند.

به این ترتیب، از نظر تحلیلگران، امارات باب گسترده‌ای برای استقرار روابط ایران با همسایگانش خواهد بود و همین عامل، موجب تقویت جایگاه سیاسی ایران در منطقه و بازگشت فعالیت‌های تجاری و اقتصادی وسیع آن با دولت‌های حاشیه خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی می‌شود.»

بسترسازی و تسهیل استمرار مذاکرات میان ایران و عربستان با واسطه گری امارات، از آن نظر حائز اهمیت است که به نظر می‌رسد گفتگو‌ها میان این دو کشور در دور چهارم متوقف شده و علت آن هم اختلاف نظر در مسئله یمن بوده است.

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه کشورمان، با بیان این موضوع به «ایلنا» گفت: مجموعه‌ای از اختلافات بین ایران و عربستان وجود دارد که مهم‌ترین و حساس‌ترین آن‌ها برای طرف عربستانی، موضوع یمن است.

طرف ایرانی علاقه‌مند نیست که به صورت مستقل درباره مسئله یمن صحبت کند و آن را به مذاکرات عربستان با یمنی‌ها و همچنین حزب ا... لبنان ارجاع داده و از عربستان خواسته است که برای حل وفصل آن مشکل به آن‌ها مراجعه کنند؛ این در حالی است که طبیعتا عربستانی‌ها علاقه‌مند نیستند که با حزب ا... مستقیم وارد گفتگو شوند. در نتیجه طبیعی است که از ادامه مذاکرات امساک خواهند کرد تا زمانی که ایران بپذیرد وارد گفتگو شود و به حل این مسئله کمک کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->