سرخط خبرها

گزارشی از آیین پایانی سی‌ویکمین دوره جشنواره تئاتر خراسان رضوی

  • کد خبر: ۹۰۷۸۷
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
گزارشی از آیین پایانی سی‌ویکمین دوره جشنواره تئاتر خراسان رضوی
سی‌و‌یکمین دوره جشنواره تئاتر خراسان‌ رضوی شب گذشته با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد و نمایش‌های «خون‌مردگی» از سبزوار و «درخشش صبحگاهی سیاره ناهید» و «هملتک» از مشهد به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

به گزارش شهرآرانیوز - سی‌و‌یکمین دوره جشنواره تئاتر خراسان‌رضوی شب گذشته با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد و نمایش‌های «خون‌مردگی» از سبزوار و «درخشش صبحگاهی سیاره ناهید» و «هملتک» از مشهد به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند. امسال از میان ۳۵ گروه متقاضی ۱۵‌گروه از شهرستان‌های مشهد، سبزوار، نیشابور، قوچان، تربت‌حیدریه و خوشاب به مرحله پایانی راه پیدا کردند که مشهد با ۷ نماینده و سبزوار و نیشابور به ترتیب با ۳ و ۲ نماینده بیشترین تعداد شرکت‌کننده را داشتند.

یکی از تفاوت‌های سی‌و‌یکمین دوره جشنواره تئاتر استان با دوره‌های پیشین نیز برگزاری آن به صورت غیرمتمرکز بود. به این ترتیب که هیئت داوران شامل علی عابدی، افشین خورشید باختری و مهدی نصیری برای دیدن نمایش هر شهرستان در آنجا حاضر می‌شدند و گروه‌ها در شهر خودشان به اجرای برنامه می‌پرداختند. سی‌و‌یکمین دوره جشنواره تئاتر خراسان‌رضوی از دوشنبه ۸ آذر در قوچان آغاز به کار کرد و شب گذشته ۱۳ آذر در تربت حیدریه با برگزاری آیین پایانی و با حضور قادر آشنا مدیرکل هنر‌های نمایشی کشور، محمد حسین‌زاده، مدیرکل ارشاد استان و جمعی از مدیران شهرستان تربت حیدریه به پایان رسید.

در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد نخستین شهید خبرنگار خراسان‌رضوی شهید مجید حجتی، از فرشید تمری، حسین ابراهیمی، جواد رادمرد، حسین رستمیان، حسین لطف‌آبادی و حسین کارگری از پیشکسوتان تئاتر استان تجلیل شد و از کتاب جشنواره که به سردبیری علیرضا اسدی تهیه شده‌ بود نیز رونمایی شد. همچنین از روزنامه شهرآرا به‌عنوان یکی از حامیان این رویداد فرهنگی تجلیل شد.

لزوم حمایت از اقتصاد هنر

محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در مراسم پایانی این رویداد گفت: به نظر من یکی از مشکلات و معضلات هنر و به‌خصوص تئاتر، اقتصاد تئاتر است که باید به آن توجه کنیم. در کشور‌های توسعه‌یافته هنری مانند تئاتر هیچ‌گاه نیازی به دولت ندارد، چون دولت‌ها شرایط پایداری را برای تئاتر فراهم کرده‌اند. او از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دیگر مدیران و متولیان تئاتر استان درخواست کرد به رونق اقتصاد تئاتر توجه بیشتری کنند.

بازیگرانی در صحنه کره خاکی

محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی نیز در این مراسم گفت: ما همه بازیگریم در صحنه‌ای به وسعت این کره خاکی. کارگردانی داریم مهربان و آگاه، توانمند، مسلط؛ برای نقش‌هایمان طرح داده، میزانسن چیده، ولی نمایشنامه را به خودمان واگذار کرده است، به کسی نقش بد نداده است و همه را به نقش خوب دعوت کرده‌است. در مقابل آن‌ها که نقش بد را انتخاب کرده‌اند گفته است سکوت نکنیم بی‌تحرک نباشیم، محکم بایستیم و گفته‌است من همراه شما هستم. اگر فرعونی بود شما با موسی باشید و اگر نمرودی با ابراهیم. اگر یزیدی در صحنه اجرای زندگی شما وارد شد، شما با امام حسین (ع) باشید.

کارگردان هستی قواعد بازی را به ما گفته است و ما را مخیر کرده است به انتخاب. در این صحنه بزرگ تئاتر هستی، ما، هم بازیگر نقش خود هستیم و هم تماشاگر نقش‌های دیگران؛ و کارگردانی که جای داور هم نشسته است در این جشنواره بزرگ هستی. چه مردان مردی که پروانه شدند شمع هستی را و در طواف عشق سوختند و خاکستر شدند و زودتر از دیگران جایزه نقش اول را گرفتند و افلاکی شدند و شاهد شدند زندگی ما زمینیان گرفتار در نقش‌های خوب و بدمان را. ما کجای این جشنواره هستیم؟ اگر زمینی ماندیم و گرفتار شده‌ایم، چون کارگردان این صحنه را فراموش کردیم؛ چون داور دل‌سوز و دل‌نگرانمان را گم کرده‌ایم. خدا ما را گم نمی‌کند ما خدا را گم می‌کنیم. سعی کنیم خدا گمشده جشنواره هایمان نباشد. حسین‌زاده سخنان خود را با شعر «من مسلمانم» اثر سهراب سپهری پایان داد.

یادی از هنرمندان درگذشته

رضا افشاری دبیر جشنواره گفت: از ویژگی‌های خوب این رویداد حضور ۱۵‌گروه نمایشی در جشنواره بود که می‌توانیم سهمیه مناسب را برای ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر داشته باشیم، شرکت ۸ اثر از شهرستان‌های خراسان رضوی و ۷ اثر از مشهد، پررنگ بودن حضور جوانان که آینده‌سازان فرهنگ و هنر هستند، تنوع موضوع نمایش‌ها از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تا نمایش‌های آیینی و موضوعات اجتماعی، حضور و همراهی پیشکسوتان در کنار جوانان، از دیگر امتیازات ویژه جشنواره امسال بود.

او همچنین بیان کرد: سعی کرده‌ایم در میان برگزاری جشنواره از هنرمندانی که در دوران شیوع کرونا از میان ما رفتند هم یاد کنیم. افشین خورشید باختری، از اعضای هیئت داوران سی‌و‌یکمین دوره جشنواره تئاتر استان نیز در اختتامیه این رویداد گفت: دو سال در اپیدمی کرونا گذشت، تئاتری‌ها که به شکل معمول هم از شرایط و امکانات شایسته‌ای برخوردار نبودند در طول این دو سال فشار‌های زیادی را تحمل کردند.

او تصریح کرد: به نظر من آنچه باعث شده امروز همه ما اینجا باشیم عشق و ایمان و مهری است که تمامی گروه‌ها و افراد در هر سطحی که هستند در دلشان دارند.

برگزیدگان جشنواره

جایزه مقام نخست بازیگری مرد سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استانی خراسان‌رضوی به تارخ اردشیری، بازیگر نمایش «سرور برازنده الکتراست»، رسید. مهدی احمدی برای بازی در نمایش «هملتک» و احسان افچنگی و بازیگر نمایش «خون‌مردگی» نیز مشترک جایزه مقام دوم و مسعود حیدریان بازیگر نمایش «عبدا...» و مسعود میرنیکزاد بازیگر نمایش «درخشش صبحگاهی سیاره ناهید» مشترک رتبه سوم بازیگری مرد این دوره جشنواره را کسب کردند. هیئت‌داوران همچنین در این بخش علی‌اصغر آقاحسینی و سیدمحسن هاشمی بازیگران مرد نمایش «ارمون» را شایسته تقدیر دانست.

در بخش بهترین بازیگری زن، مهسا غفوریان برای بازی در نمایش «درخشش صبحگاهی سیاره ناهید» مقام اول، شیدا شهیدی بازیگر نمایش «خون‌مردگی» رتبه دوم و پریا هروی برای بازی در نمایش «سرور برازنده الکتراست» و سارا قلعه‌نویی بازیگر نمایش «ماخولوژی» مشترک جایزه مقام سوم را از آن خود کردند. هیئت‌داوران در بخش بهترین بازیگری زن عاطفه پوربهرام بازیگر نمایش «درخشش صبحگاهی سیاره ناهید» و ریحانه علیزاده بازیگر نمایش «خون‌مردگی» را شایسته تقدیر دانست.

در بخش بهترین نمایشنامه‌نویسی نیز مصطفی نصیری نویسنده نمایش «سرور برازنده الکتراست» و مهدی احمدی نویسنده نمایشنامه «هملتک» مشترک رتبه سوم، مهسا غفوریان و مسعود عقلی برای نمایش «درخشش صبحگاهی سیاره ناهید» رتبه دوم و «محسن سفیدسنگی» برای نگارش نمایشنامه «خون‌مردگی» مقام اول را به‌دست آوردند. در این بخش از فرید قادری و سپهر ملاحسینی برای نمایش «عبدا...» نیز تقدیر شد.

هیئت‌داوران سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استانی خراسان‌رضوی از مصطفی نصیری کارگردان نمایش «سرور برازنده الکتراست» تقدیر کرد. همچنین رتبه اول برای کارگردانی نمایش «خون‌مردگی» به مهدی جلینی، رتبه دوم به مسعود عقلی برای کارگردانی نمایش «درخشش صبحگاهی سیاره ناهید» و رتبه سوم به مهدی احمدی کارگردان نمایش «هملتک» رسید.

جایزه نقدی، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره برای طراحی پوستر و بروشور نمایش «سرور برازنده الکتراست» به سروش حیدری رسید. جایزه نقدی، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره برای طراحی صدای نمایش «سرور برازنده الکتراست» از آن روح‌ا... محجوب شد. امید علیزاده نیز در ۲ بخش طراحی لباس و چهره‌پردازی برای نمایش «هملتک» جایزه نقدی، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره را از آن خود کرد.

جایزه نقدی، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره نورپردازی به «سامان جمشیدی» برای نمایش «تاریخ مردم کوچه‌بازار فرانسه در قرن ۱۸» رسید. هیئت‌داوران سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استانی خراسان‌رضوی از محمد طاهونی آهنگ‌ساز نمایش «گره» تقدیر کرد و «مهدی حسنی» آهنگ‌ساز نمایش «ارمون» رتبه برگزیده آهنگ‌سازی سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استانی خراسان‌رضوی را کسب کرد. هیئت‌داوران سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استانی همچنین در بخش طراحی صحنه از علی رستمی برای نمایش «تاریخ مردم کوچه‌بازار فرانسه در قرن ۱۸» تقدیر کرد. جایزه نقدی، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره این بخش هم به طراح صحنه نمایش «هملتک»، «مهدی شریفی» رسید.


گفتگو با داوران سی‌و‌یکمین دوره جشنواره تئاتر خراسان‌رضوی

تصاویر  و یکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->