فرماندار مهران: ۱۵ هزار زائر از مرز خارج شده‌اند | کندی حرکت مربوط به تعداد کم گیت‌های عراقی است آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت
سرخط خبرها

اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی معلمان برای کاهش ضریب جینی

  • کد خبر: ۹۰۹۴۶
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی معلمان برای کاهش ضریب جینی
یک فعال صنفی بازنشستگان: تا قبل از هدفمندسازی یارانه‌ها، ضریب جینی، ۳۶ صدم بود و امروز برای اینکه به همان عدد یا حتی کمتر بازگردیم، لازم است حقوق حداقل بگیران رشد خوبی داشته باشد، شمار نجومی بگیران کاهش یابد.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین سوری (فعال صنفی بازنشستگان و کارشناس مسائل بودجه) در ارتباط با عدالت اجتماعی و حقوق‌های نجومی در بخش‌های مختلف اقتصاد گفت: در مطالعات اقتصادی، برای اندازه گیری موارد مختلف، سنجه‌هایی وجود دارد و برای اینکه بدانیم در جامعه‌ای تبعیض وجود دارد یا خیر، از شاخصی علمی به نام ضریب جینی کمک می‌گیریم. عدد ضریب جینی بین صفر تا یک است.

او توضیح می‌دهد: اگر ضریب جینی ۱ باشد، یعنی همه ثروت جامعه در دست یک نفر است و بقیه آحاد جامعه جیره‌خوار آن یک نفر و اگر این ضریب ۷۰ صدم و بیشتر باشد، یعنی تبعیض و نابرابری بیداد می‌کند و این اعداد در کشور‌های آمریکای لاتین سابقه دارد. بهترین ضریب جینی که نشان دهنده عدالت کامل در جامعه است، رقم ۱۵ صدم است. کشور‌های اسکاندیناوی، مانند سوئد، سوییس، دانمارک، نروژ و بقیه، برای چند سال متوالی، عدد ۱۵ صدم را تجربه کردند و به جهانیان نشان دادند که عدالت کامل، امری نایافتنی نیست. اینک در تمامی کشور‌های اسکاندیناوی، رقم ضریب جینی ۲۵ صدم است که در جهان کنونی، عددی مطلوب تلقی می‌شود.

سوری افزود: در کشور ما، در دولت قبلی، رقم ضریب جینی از ۴۱ صدم عبور کرد که این عدد نشان می‌دهد نجومی بگیران زیادند و در عین حال، افرادی هم که حقوق‌های اندک می‌گیرند، بسیارند. یعنی فاصله طبقاتی نمود زیادی دارد. اگر دولت حقوق اندک بگیران را افزایش چشمگیر بدهد و از حقوق نجومی بگیران بکاهد، ضریب جینی کاهش چشمگیر خواهد داشت، اما اگر این فاصله حفظ یا حتی بیشتر شود، نرخ ضریب جینی نیز افزایش خواهد داشت.

به گفته وی، تا قبل از هدفمندسازی یارانه‌ها، ضریب جینی، ۳۶ صدم بود و امروز برای اینکه به همان عدد یا حتی کمتر بازگردیم، لازم است حقوق حداقل بگیران رشد خوبی داشته باشد، شمار نجومی بگیران کاهش یابد و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی معلمان اجرایی شود.

سوری اضافه می‌کند: اگر دولت مجری عدالت باشد و در جهت کاهش تبعیض‌ها گام بردارد، حتی به نرخ‌های پایین‌تر ضریب جینی نیز خواهیم رسید. خلاصه اینکه ضریب جینی فاصله طبقاتی یا تبعیض را نشان می‌دهد. اگر حقوق حداقل بگیران بالا رود، فاصله طبقاتی کم می‌شود. اگر حقوق نجومی بگیران هم کاهش یابد، باز فاصله طبقاتی کم می‌شود.

منبع: ایلنا


اخبار ویژه بازنشسته‌ها در لینک زیر:

instagram.com/bazneshasteh.news

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->