حضور پینگ‌پنگ باز مشهدی در مسابقات انتخابی المپیک تیم ملی تنیس روی میز بانوان تاریخ و زمان بازی‌های تیم ملی ایران در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ عادل فردوسی‌پور بازنشسته شد! یک روایت بیش‌ از حد وفادارانه استقلال و پرسپولیس نقره داغ شدند تیم‌داری، مشکلی که معضل شده است طبیعت؛ مشتری جدید پرسپولیس پیشکسوت پرسپولیس، مدیرعامل سایپا شد استوری احساسی هادی چوپان با خانواده + عکس جریمه ۱۰۰۰ دلاری برای مدافع مشهدی سپاهان جشن آخر سال استقلالی‌ها در اکباتان ابلاغیه کمیته انضباطی برای پرسپولیس و استقلال فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی منحل شد! یک دروازه‌بان بدون بازی ملی‌پوش شد! قلعه نویی دیگر نوراللهی را نمی‌خواهد حذف غول‌های سپاهان از تیم ملی| چرا اسدی و مغانلو نیستند؟ تغییرات پرسپولیس بعد از واگذاری طباطبایی به پرسپولیس نمی‌آید بادیگارد مسی در راه لیگ عربستان تمرین استقلال تعطیل شد اوسمار: امیدوارم سال آینده به صدر جدول برگردیم
سرخط خبرها

ماجرای تفاهم‌نامه فدراسیون فوتبال قطر و ایران چه بود؟

  • کد خبر: ۹۰۹۹۲
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
ماجرای تفاهم‌نامه فدراسیون فوتبال قطر و ایران چه بود؟
با اینکه مسئولان فدراسیون از امضای تفاهم‌نامه میان فدراسیون فوتبال ایران و قطر خشنود هستند، اما هواداران فوتبال ایران همچنان با سوظن به این ماجرا می‌نگرند.

به گزارش شهرآرانیوز، فدراسیون‌های فوتبال ایران و قطر روز پنج‌شنبه قرارداد همکاری مشترکی را در حاشیه مسابقات جام اعراب فیفا امضا کردند که اجرای کامل این تفاهم نامه، می‌تواند پیامد‌های مثبتی در بلند مدت برای فوتبال ایران داشته باشد.

اگر چه چهار سال قبل هم مشابه چنین قراردادی میان فدراسیون فوتبال مهدی تاج و قطری‌ها امضا شده بود، اما با توجه به نزدیکی زمانی این تفاهم نامه با جام جهانی قطر، تیم ملی فوتبال ایران می‌تواند بیشترین بهره را از این تفاهم نامه ببرد.

در کنار اقدامات بعضا تعجب برانگیز فدراسیون فوتبال طی ماه‌های گذشته، این تفاهم نامه به شرط اجرای کامل، در فاصله یک سال تا آغاز جام جهانی، می‌تواند به تیم ملی فوتبال ایران کمک کند.

در کنار فراهم شدن فرصت لازم برای برگزاری اردو و بازی‌های تدارکاتی برای تیم‌های ملی بزرگسالان و امید، تیم ملی زنان و همینطور فوتسال، می‌توان به کمک‌های آموزشی، اداری و فنی طرفین به همدیگر و همینطور تاسیس یک شعبه از آکادمی اسپایر (Aspire) با حمایت مالی و اداری قطر اشاره کرد.

در این گزارش قصد داریم به برخی از مفاد مهم این توافق نامه اشاره کنیم:

رقابت‌های ملی

شاید برای هر ملی‌پوشی که در رده‌های سنی مختلف کمبود‌های سخت افزاری و نرم فزاری در حوزه برگزاری بازی‌های دوستانه و اردو‌های تدارکاتی را حس کرده، این بخش حائز اهمیت باشد.

طبق توافق نامه تیم ملی فوتبال بزرگسالان زنان و مردان، تیم ملی امید، تیم ملی جوانان زنان و مردان و تیم‌های ملی فوتسال دو طرف طبق این توافق‌نامه دیدار‌های دوستانه‌ای را انجام خواهند داد که مخارج برگزاری، اقامت و بازی‌های دوستانه برعهده قطر خواهد بود.

این توافق نامه در مقطع کنونی از این جهت حائز اهمیت است که تیم ملی ایران در یک سال آینده باید دیدار‌های تدارکاتی مناسبی را بعد از مسجل کردن صعود خود به جام جهانی به میزبانی قطر داشته باشد.

حضور مداوم در قطر در یک سال آینده برای برگزاری اردو و بازی تدارکاتی فرصت خوبی را در اختیار کادرفنی ایران قرار خواهد داد تا بتواند دیدار‌هایی با قطر و همچنین با سایر رقبای خود در این کشور داشته باشد و بیشتر با شرایط آب و هوایی و موقعیت این کشور آشنا شود.

مطمئنا برای تیم ملی ایران برگزاری دیدار‌های دوستانه با سایر تیم‌های جهان هم در کشور قطر به جهت وجود کمپ‌های تمرینی پیشرفته، خطوط هوایی گسترده و همینطور به جهت میزبانی جام جهانی، راحت‌تر خواهد بود.

سایر تیم‌های ملی ایران از جمله تیم ملی امید و تیم ملی فوتبال زنان هم در حال آماده سازی برای حضور در مسابقات آسیایی هستند که می‌توانند از این فرصت بهره لازم را ببرند.

حدودا چهار سال قبل و پیش از جام ملت‌ها فوتبال آسیا ۲۰۱۹ هم تیم ملی فوتبال ایران با کارلوس کی‌روش یک اردوی رایگان بلندمدت را در کمپ اسپایر برپا کرد، تیم ملی امید بار‌ها رایگان به قطر رفت و در این کشور اردو زد. سایر تیم‌های ملی ایران از تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان گرفته تا فوتبال ساحلی و فوتسال نیز در دوران ریاست مهدی تاج بار‌ها بر اساس همین پیمان به دوحه سفر کردند و از زیرساخت‌های فدراسیون فوتبال قطر به صورت رایگان بهره بردند.

تاسیس شعبه آکادمی اسپایر

مهم‌ترین عامل ترقی قطری‌ها در سال‌های گذشته، تاسیس آکادمی اسپایر بود که توانستند در این مجموعه کاملا پیشرفته که در سالیان گذشته میزبان تیم‌ها و کشور‌های قدرتمند جهان بوده، بازیکنان جوان و با استعدادی را پرورش دهند.

طبق این تفاهم‌نامه قطر متعهد شده از نظر مالی و اداری برای تاسیس شعبه آکادمی Aspire در ایران حمایت‌های لازم را انجام دهد که می‌تواند باعث بهبود روند استعدادیابی و همینطور افزایش کیفیت آماده‌سازی تیم‌های ملی در ایران شود.

کمک متقابل قطر و ایران به همدیگر

اگر چه فوتبال ایران از نظر فنی همچنان در موقعیت بهتری نسبت به فوتبال قطر است، اما این کشور به علت بهره مندی از مدیران و کارشناسان خارجی، مسیر حرفه‌ای‌تری را در پیش گرفته و روز به روز به استاندارد‌های فوتبال دنیا نزدیک می‌شود.

از دیگر مفاد مهم این توافق نامه باید به تبادل تجربه و تخصص در حوزه‌های ساخت و ساز و مدیریت مواد و مصالح، تاسیسات و تجهیزات ورزشی و علمی اشاره کرد که فوتبال ایران در این بخش رنج می‌برد.

تبادل در زمینه آموزش پرسنل فنی و رویه‌های سازمانی، در حوزه‌های علمی ورزشی و پزشکی ورزشی و ... به همدیگر کمک خواهند کرد که به نظر می‌رسد در این زمینه ایران بهره بیشتر را در صورت اجرای این تفاهم نامه ببرد.

چهار سال قبل هم مشابه این قرارداد منعقد شده بود، اما فقط تیم‌های ملی توانستند اردو‌های رایگانی را در این کشور داشته باشند، اما از تخصص و توان علمی و اجرایی قطری‌ها که هیچ شباهتی به دهه‌های گذشته ندارد، استفاده نشد. در صورتی که چنین تفاهم نامه‌ای به درستی اجرا شود، مطمئنا دو طرف به خصوص ایران سود خوبی را خواهند برد.


منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->