مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

دسترسی آسان معلولان به سامانه اتوبوس‌رانی مشهد

  • کد خبر: ۹۱۰۳۳
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
دسترسی آسان معلولان به سامانه اتوبوس‌رانی مشهد
۲۱ دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی‌شده برای معلولان وارد ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد می‌شود.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ مناسب سازی شهر و ایجاد شهری در دسترس برای همه اقشار، این روز‌ها به صورت عملی رخ نمایی می‌کند. همین چند روز پیش بود که هشت بوستان شهری برای حضور بی دغدغه معلولان به بهره برداری رسید، از چهار کتاب با خط بریل رونمایی و چهار اتوبوس مناسب‌سازی شده به ناوگان اتوبوس رانی مشهد اضافه شد.

اما اتفاقات روز جمعه‌ای که گذشت، بخشی از اقدامات انجام شده برای معلولان است، زیرا قرار است از این پس اتوبوس‌هایی که در بخش اتوبوس رانی مشهد خریده می‌شود، برای همه شهروندان به ویژه معلولان به راحتی امکان استفاده داشته باشد.

دراین راستا، براساس اعلام سرپرست سازمان اتوبوس رانی مشهد، تا یک ماه آینده ۲۱ دستگاه اتوبوس جدید با ویژگی دسترسی بدون دغدغه معلولان به اتوبوس وارد ناوگان اتوبوس رانی مشهد می‌شود.

علی شهسوار در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه براساس تکلیفی که شورای ششم شهر مشهد و مدیریت شهری به سازمان اتوبوس رانی محول کرده است، از این پس هر اتوبوسی که قرار است خریده شود باید کف کوتاه و رمپ ویژه معلولان داشته باشد، اظهار کرد: باتوجه به این موضوع، در همه اتوبوس‌هایی که قرار است خریده شود، موضوع مناسب سازی رعایت خواهد شد و سعی ما نیز بر این است که در موضوع بازسازی ناوگان هم تا حد امکان به مناسب سازی این اتوبوس‌ها پرداخته شود.

سرپرست سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد با بیان اینکه جمعه هفته گذشته چهار دستگاه از اتوبوس‌های خریداری‌شده و مناسب برای استفاده توان یابان هم زمان با روز جهانی معلولان در مشهد رونمایی شد، گفت: این اتوبوس‌ها استاندارد آلایندگی یورو ۵ پلاس دارند و این استاندارد آخرین استاندارد آلایندگی در اروپاست.

وی افزود: در این اتوبوس‌ها سامانه تنظیم ارتفاع ورودی اتوبوس وجود دارد؛ این سامانه کمک می‌کند که اتوبوس ران به صورت الکترونیکی در زمان توقف اتوبوس بتواند ارتفاع را کاهش دهد تا افراد کم توان، مسن و افرادی که با صندلی چرخ دار هستند نیز برای سوارشدن به اتوبوس مشکل نداشته باشند.

شهسوار با بیان اینکه تجهیز اتوبوس‌های جدید به رمپ ویژه معلولان از دیگر ویژگی‌های این اتوبوس‌ها به شمار می‌رود، تصریح کرد: این رمپ‌ها به گونه‌ای است که اتوبوس ران به محض مشاهده فرد توان یاب در ایستگاه، رمپ را باز می‌کند تا حتی ورود یا خروج صندلی چرخ دار نیز با مشکل روبه رو نشود.

وی ادامه داد: این رمپ سامانه پیشرفته الکترونیکی دارد و تا زمانی که رمپ به جای خود بازنگردد، امکان حرکت اتوبوس و تداوم فعالیتش وجود ندارد؛ همچنین داخل اتوبوس‌هایی که به تازگی خریده شده، محلی برای صندلی چرخ دار فراهم شده است که معلولان پس از استقرار در این محل می‌توانند کمربند ایمنی مربوط را به صندلی چرخ دارشان ببندد؛ جانمایی و امکانات این بخش در اتوبوس به گونه‌ای است که معلولان به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

سرپرست سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین در این اتوبوس‌ها امکاناتی برای افراد نابینا و کم بینا مانند دستگاه صوتی اعلام ایستگاه فعلی و اعلام ایستگاه بعدی طراحی شده است؛ بدین صورت که این دستگاه با ورود اتوبوس به ایستگاه، نام ایستگاه را اعلام می‌کند و پس از حرکت نام ایستگاه بعدی را هم به افراد اعلام می‌کند تا افراد نابینا به راحتی بتوانند در مقصدشان از اتوبوس پیاده شوند.

گیربکس اتوماتیک و سامانه تهویه مطبوع از دیگر امکانات اتوبوس‌های جدید است که سرپرست سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد به آن‌ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه قیمت هر دستگاه از این اتوبوس‌ها ۴ میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان است، گفت: اکنون چهار دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد ناوگان اتوبوس رانی شده است و تا یک ماه دیگر ۲۱ دستگاه دیگر نیز وارد ناوگان خواهد شد؛ بدین ترتیب درمجموع برای خرید این ۲۵ دستگاه اتوبوس مبلغ ۱۱۲ میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است؛ همچنین سعی ما بر این است که علاوه بر این تعداد، تا پایان سال نیز ۱۳ دستگاه دیگر به ناوگان وارد کنیم.

شهسوار در ادامه با بیان اینکه در بازسازی ناوگان اتوبوس رانی به موضوع مناسب سازی اتوبوس‌ها نیز توجه می‌شود، تصریح کرد: ناوگان اتوبوس رانی مشهد ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال دارد که از این تعداد تا امروز ۴۱۰ دستگاه اتوبوس یعنی ۷/۲۲ درصد از کل ناوگان برای استفاده توان یابان مناسب سازی شده است.

وی افزود: همچنین بخش عمده‌ای از ایستگاه‌های اتوبوس مناسب سازی شده است و این فرایند همچنان ادامه دارد و همه ۲۰ پایانه متمرکز اتوبوس رانی شهر مشهد نیز برای حضور معلولان مناسب سازی شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->