جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

توسعه اقتصاد دیجیتال و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین بومی در مشهد

  • کد خبر: ۹۱۰۸۴
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
توسعه اقتصاد دیجیتال و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین بومی در مشهد
عضو شورای شهر مشهد گفت: ریل‌گذاری مدیریت این کلانشهر به سوی فناوریهای نوین است و تکلیف شهرداری در این راستا توسعه اقتصاد دیجیتال و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین بومی در این حوزه است.

به گزارش شهرآرانیوز، مجید دبیریان افزود: شهرداری در این زمینه باید تا ۲ ماه آینده طرح‌های عملیاتی خود را تدوین و لایحه اجرایی این مصوبه شورای شهر را ارائه نماید.

وی ادامه داد: طبق این مصوبه تاکید بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرین بومی مستقر در کارخانه نوآوری مشهد است که البته پیشنهاد می‌شود نظرات شرکت‌های فعال در این حوزه نیز جمع‌آوری و کمیته فنی برای این موضوع تشکیل شود تا نقطه نظرات افراد باتجربه هم مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شرکت‌هایی که در این فضا با شهرداری مشهد تعامل کنند وارد یک بازی برد - برد می‌شوند که بر اساس آن علاوه بر شرکتها، مدیریت شهری و شهرداری نیز منتفع خواهند شد، اولویت نیز در این حوزه با پیشنهادات و طرح‌های مرتبط با مناطق محروم و حاشیه شهر است.

وی افزود: اگر با شرکتی پروژه مشارکتی تعریف کنیم هم از شرکت حمایت می‌شود و ارزش افزوده در برندینگ خواهد داشت و شهرداری نیز از این محل می‌تواند به صورت ویژه منتفع شود، همچنین با تعریف پروژه‌های مشارکتی با این شرکت‌ها می‌توان به درآمد پایدار رسید.

دبیریان ادامه داد: خلق ثروت در جهان کنونی از مسیر اقتصاد دیجیتال همراه با نوآفرینی و بهره‌گیری از فعالیت تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد بر این اساس مدیریت شهری مشهد نه تنها نباید از طی مسیر در چنین روندی عقب بماند بلکه باید در آن پیشرو هم باشد.

وی ایجاد آغوش باز در مجموعه مدیریت شهری را از اهداف شورای شهر مشهد دانست.

کارخانه نوآوری طی تفاهمنامه‌ای که در سال ۱۳۹۷ میان شهرداری مشهد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد گردید پایه گذاری شد و در ۱۸ دی ماه پارسال مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که با ۱۵ عضو مدیریت امور شهری این کلانشهر ۳۵۰ کیلومتر مربعی را بر عهده دارد به منظور پیشبرد امور مدیریت عمران و توسعه مشهد سه و نیم میلیون نفری ۱۰ کمیسیون تخصصی دارد که ۶ مورد دائمی آن شامل "کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک"، "کمیسیون شهرسازی و معماری یا امور فنی، عمرانی و طرح‌ریزی شهری"، "کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکتها"، "کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه"، "کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست" و همچنین "کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی" هستند.

این شورا علاوه بر کمیسیون‌های تخصصی دائمی، چهار کمیسیون دیگر شامل "کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادها"، "کمیسیون ویژه ایثارگان"، "کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس" و "کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار" دارد که بر اساس نیاز و اولویت‌ها و برنامه عملیاتی در هریک از این حوزه‌ها فعالیت دارند.

پنج "کمیته نظارتی" نیز در چارچوب تشکیلات عملیاتی شورای شهر مشهد وجود دارند که اعضای هر یک از این کمیته‌ها با ترکیب رییس، نایب رییس و عضو هر یک از آن‌ها بطور مستقیم بر همه فعالیت‌های شهرداران و شهرداری‌های مناطق ۱۳ گانه این کلانشهر نظارت دارند.

همچنین اعضای شورای اسلامی شهر مشهد علاوه بر وظایف و تشکیلات سازمانی خاص خود، وظیفه نظارت بر سازمانها، شرکتها، موسسات وابسته به شهرداری این کلانشهر را داشته و همچنین نمایندگانی در کمیسیون‌ها و کمیته‌های خارج از شورای شهر نیز دارند.

شورای شهر مشهد در همین چارچوب از میان اعضایش "نماینده ناظر" فعال در افزون بر ۵۰ کمیسیون، کمیته، هیات مدیره، شورا و ستاد اجرایی شامل ۱۲ کمیسیون تخصصی شهرداری، ۲۲ هیات مدیره شرکت‌های تابع شهرداری مشهد و شورا‌های تخصصی ذیربط، ۲ هیات امنا، پنج کمیته تخصصی شهرداری این کلانشهر، سه ستاد و پنج شورای برون‌سازمانی مربوط به مدیریت حوزه‌های مختلف شهرستان مشهد دارد.

شهرداری مشهد دارای ۱۳ منطقه و ۴۴ ناحیه افزون بر ۱۰ هزار کارمند دارد که علاوه بر مدیریت و نظارت عالی بر شهرداران مناطق ۱۳ گانه این کلانشهر، هشت معاونت شامل حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی، فنی و عمرانی، شهرسازی و معماری، برنامه‌ریزی و توسعه، مالی و اداری، معاونت اقتصادی به اضافه تشکیلات مشاور و رییس حوزه شهردار را به عنوان زیرمجموعه خود دارد.

سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد زیرمجموعه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری این شهر است.

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز حوزه‌های گروه نظارت بر حمل و نقل، شرکت بهره‌برداری قطار شهری، شرکت قطار شهری، سازمان حمل و نقل و بار درون شهری، سازمان حمل و نقل و ترافیک و سازمان اتوبوسرانی این شهر را مدیریت می‌کند.

معاونت امور اقتصادی شهرداری مشهد هم ناظر بر عملکرد و مسوول مدیریت حوزه سازمان زمین و مسکن، مدیریت سرمایه‌گذاری و مشارکتها، مدیریت بازاریابی و بهره‌برداری، مدیریت اداری مالی و پشتیبانی و مدیریت املاک شهرداری مشهد است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->