وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟
سرخط خبرها

خواجه احمد تونی و وقف ۲۳۲ جلد نسخه خطی

  • کد خبر: ۹۱۵۳۰
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
خواجه احمد تونی و وقف ۲۳۲ جلد نسخه خطی
یکی از واقفان عمده نسخه‌های خطی آستان قدس، خواجه‌شیر‌احمد تونی است. بر نسخه‌ای از کتاب انوار‌البدریه که در سال‌۱۰۱۲ق کتابت شده، وقف‌نامه او آمده است و این نشان می‌دهد واقف تا این تاریخ در قید حیات بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز - کتابخانه آستان قدس رضوی، گنجینه‌ای ارزشمند است که گفته می‌شود بیش از ۱۲۰هزار نسخه خطی دارد. بخش شایان‌توجهی از این مجموعه ارزشمند، شامل کتب وقف شده است که در قرون گذشته توسط شاهان، دولتمردان، عالمان و اصناف مختلف مردم وقف شده است. بخشی از آنان مستقیم بر روضه‌رضویه وقف شده و بخشی دیگر وقف عام بر عالمان شیعه یا مدرسه‌ای و‌... بوده که به‌تدریج به کتابخانه آستان قدس انتقال داده شده است.

یکی از واقفان عمده نسخه‌های خطی آستان قدس، خواجه‌ شیر‌احمد تونی است. بر نسخه‌ای از کتاب انوار‌البدریه که در سال‌۱۰۱۲ق کتابت شده، وقف‌نامه او آمده است و این نشان می‌دهد واقف تا این تاریخ در قید حیات بوده است. روی نسخه‌ای از کتاب قرابادین، یادداشتی از شیر احمد‌بن‌عمیدالملک تونی به تاریخ ۲۸ربیع الاول‌۱۰۰۹قمری آمده که آن را در دارالسلطنه لاهور نوشته است. وی در این یادداشت اشاره کرده که قندهار محل سکونت او بوده و در سال ۹۸۶قمری به زیارت امام‌رضا (ع) رفته بوده است.

طبق وقف‌نامه او تعداد ۲۳۲‌جلد کتاب را وقف کرده است. در چند نسخه از واقف از «خواجه شیراحمد بن عمیدالملک بن شیراحمد تونی البیدسکانی» نام برده شده که ظاهرا همین فرد مد‌نظر است.

بر تعدادی از نسخه‌های کتابخانه آستان قدس این متن وقف‌نامه آمده است: «وقف نمود این کتاب را با دویست‌و‌سی و‌یک جلد کتاب دیگر رفعت پناه مرحوم خواجه‌شیر احمد تونی به روضه مقدسه منوره متبرکه مطهره عرش درجه سلطان الاولیاء و برهان الاتقیاء ثامن من الائمه‌الهدی سلطان علی بن‌موسی‌الرضا علیه‌التحیه‌و‌الثناء که زائران و ساکنان مشهد مقدس مستفید شوند به‌شرط آنکه از شهر بند مشهد مقدس بیرون نبرند و به‌رهن ارزنده به کس ندهند و زیاده از سه ماه نگاه ندارند و هرکس به‌خلاف این شرایط عمل نمایند، خواه گیرند و خواه دهند، به‌لعنت الهی و سخط ملائکه مقربین و انبیاء مرسلین گرفتار شود و حشرش با معاندان دین مبین باشد.»

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->