تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

جمعیت جهان کاهش می‌یابد

  • کد خبر: ۹۱۶۳۵
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۷
جمعیت جهان کاهش می‌یابد
براساس یافته‌های مطالعاتی که در ژورنال علمی لنست منتشر شده است، جمعیت جهان برای اولین بار در قرن آتی کاهش می‌یابد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در حال حاضر جمعیت جهان در حدود ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر برآورد می‌شود.

براساس این مطالعه، جمعیت جهان همچنان تا سال ۲۰۶۴ میلادی صعودی باقی می‌ماند و به حدود ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر می‌رسد. اما پس از آن با شروع روند نزولی و در سال ۲۱۰۰ به ۸ میلیارد و ۷۹۰ میلیون نفر کاهش می‌یابد.

۲۳ کشور از جمله ژاپن، تایلند، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، کره جنوبی و ... به دلیل نرخ پایین زاد و ولد و کهولت سن ممکن است با کاهش جمعیت تا ۵۰ درصد مواجه شوند.

چین در حال حاضر پر جمعیت‌ترین کشور جهان است. اما جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری این کشور براساس سرشماری سال ۲۰۱۷ میلادی در سال ۲۱۰۰ به ۷۳۲ میلیون نفر کاهش می‌یابد.

یافته‌های مطالعاتی نشان می‌دهند که روند جهانی جمعیت نزولی است. اما این روند در همه نقاط کره زمین یکسان نیست و در برخی مناطق انتظار افزایش جمعیت نیز وجود دارد. شمال آفریقا، خاورمیانه و حومه صحرای آفریقا از جمله مناطقی هستند که احتمال افزایش ۳ برابری جمعیت در آن‌ها می‌رود.

براساس داده‌های سرشماری سال ۲۰۱۷ جمعیت در این مناطق در حدود یک میلیارد نفر براورد می‌شود که تا سال ۲۰۱۱ می‌تواند به بیش از ۳ میلیارد نفر برسد. در این گزارش همچنین از هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان در حاضر یاد شده است که تا سال ۲۱۰۰ میلادی نیز جمعیت آن به ۲ میلیارد و یکصد میلیون نفر می‌رسد.

کاهش باروری و کاهش جمعیت جهان

آخرین باری که جمعیت جهان روند نزولی را ثبت کرده است به اواسط قرن چهاردهم میلادی باز می‌گردد که به علت شیوع طاعون سیاه بود. اگر برآورد‌های مطالعات منتشر شده در لنست تحقق پیدا کند، جمعیت کره زمین برای اولین بار نه به دلیل قحطی یا همه‌گیری بیماری بلکه به دلیل کاهش باروری روند نزولی پیدا می‌کند.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که افزایش سطح تحصیلات دختران و سهولت دسترسی به شیوه‌های پیشگیری نیز موجب کاهش نرخ باروری و کندی نرخ رشد جمعیت شده است.

نرخ زاد و ولد عبارت است از میانگین تعداد فرزندانی که یک زن در طول مدت زندگی خود به دنیا می‌آورد. نرخ زاد و ولد در سراسر جهان به صورت مستمر در حال تنزل است و از ۳۷/۲ در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۶۶/۱ در سال ۲۱۰۰ خواهد رسید. این میزان به طور چشمگیری کمتر از حد مینیموم (۱/۲ کودک برای هر زن) است که برای حفظ تناسب جمعیت در مناطق مختلف ضروری می‌باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->