ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم
سرخط خبرها

واکسیناسیون ۹۰ درصدی مشهدی‌ها

  • کد خبر: ۹۱۶۸۸
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
واکسیناسیون ۹۰ درصدی مشهدی‌ها
براساس آخرین آمار‌ها بیش از ۹۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال خراسان رضوی دز اول واکسن را دریافت کرده اند.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ واکسیناسیون کرونا در ایران بعد از رکود و توقفی طولانی از شهریورماه و با واردات گسترده واکسن روی دور افتاد و سرعت گرفت و فقط بعد از سه ماه نه تنها بیش از ۶۰ درصد از گروه‌های سنی هدف در مقابل کرونا واکسینه شدند، بلکه در یکی دو هفته گذشته آمار تزریق واکسن از مرز ۱۰۰ میلیون نفر هم گذشت و حالا آن طور که کارشناسان می‌گویند اگر واکسیناسیون با همین سرعت ادامه پیدا کند تا اواسط بهمن ماه بیش از ۷۰ درصد مردم دو دز واکسن دریافت خواهند کرد و ایمنی جمعی مدنظر وزارت بهداشت حاصل می‌شود.

براساس آخرین آمار‌ها بیش از ۹۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال خراسان رضوی دز اول واکسن را دریافت کرده اند و ۷۴ درصد از همین گروه جمعیتی هر دو دز واکسن کرونا را زده اند تا آمار واکسینه‌های استان ۳ درصد از میانگین کشوری جلوتر باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری واکسیناسیون کرونا در استان با تأکید بر اینکه مشارکت مردمی در واکسیناسیون باعث شد که تا این حد موفق باشیم، درباره آخرین آمار واکسیناسیون در استان گفت: ۹۰/۳۷ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال تا امروز یک دز واکسن زده اند و ۷۲/۸۶ درصد هم برای دریافت هر دو نوبت واکسن کرونا مراجعه کرده اند.

از زمانی هم که تزریق دز سوم آغاز شده است، حدود ۸۰ هزارنفر برای دریافت این دز از واکسن به مراکز ما مراجعه کرده اند که آمار‌ها در مشهد از این نظر بسیار مناسب است.

۹۳/۲ درصد از مادران باردار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم یک دز واکسن و ۶۳/۶ هم هر دو دز را دریافت کرده اند. بیش از ۸۰ درصد از دانش آموزان هم دز اول و ۶۲ درصد هم نوبت دوم واکسن را زده اند.

روند کرونا در استان سینوسی است

سید جواد حسینی با اشاره به روند سینوسی نمودار‌های مربوط به کرونا مثبت‌ها و مراجعه‌های سرپایی به مراکز منتخب ۱۶ ساعته علوم پزشکی نیز افزود: تقریبا کمتر از ۳۰۰ نفر در زیر مجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری داریم که باید از این هم کمتر شود.

تعداد مراجعه کننده‌های سرپایی به بیمارستان‌ها ۵۰۳ نفر بوده است و ۴۸۰ نفر هم با علائم ابتلا به کرونا به مراکز ۱۶ ساعته دانشگاه علوم پزشکی رفته اند.

با این همه، اما از ۱۵ مهرماه که آمار‌ها کمی افزایش داشت، تا امروز این روند سینوسی بوده است. یعنی بعضی روز‌ها شاهد افزایش تعداد سرپایی و کرونا مثبت‌ها هستیم و در روز‌های دیگر این اعداد و ارقام کاهش پیدا می‌کند.

ما در همین مدت در برخی روز‌ها حدود ۱۴۰۰ مراجعه کننده به مراکز ۱۶ ساعته هم داشته‌ایم.

کاهش فرار از تزریق دز دوم

وی با بیان اینکه میزان ترس و فرار از دز دوم واکسن در استان کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: اکنون حدود ۷۴ درصد از افرادی که باید دز دوم واکسن را دریافت می‌کردند، به مراکز ما مراجعه کرده اند و تعدادی هم بنابه دلایلی نیامده اند.

ما در بازه‌های زمانی متفاوت برای کسانی که باید دز دوم را بزنند پیامک ارسال می‌کنیم که تقریبا هربار بین ۶۰ تا ۷۰ هزار پیامک ارسال می‌شود. اما برای رفع کامل این معضل، ۵۰ محله را که آمار پایینی در دریافت دز دوم واکسن داشتند شناسایی کردیم و بسیج جامعه پزشکی هم اکنون در این محله‌ها مشغول تکمیل واکسیناسیون است.

قدم دیگری که برداشته ایم توجیه ائمه‌جماعات صاحب نفوذ برخی از مساجد در حاشیه شهر برای این کار بود که آن‌ها هم کمک خوبی در زمینه افزایش آمار تزریق دز دوم به دانشگاه علوم پزشکی کردند.

۱۰ اتوبوس ویژه واکسیناسیون سیار هم در مکان‌هایی که آمار دز دوم پایین بود و هرجای دیگری که امکان واکسیناسیون وجود داشت مستقر شدند. پیش از همه این اقدامات آمار دز دوم در استان از میانگین کشوری پایین‌تر بود، اما امروز حدود ۳ درصد از کشور هم بالاتر هستیم.

فوتی‌ها تک رقمی شده است

حسینی از تک رقمی شدن مرگ ومیر‌های ناشی از کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد و گفت: از نیمه مهرماه تا امروز در بیشتر روز‌ها فوتی‌های کرونایی تک رقمی بوده و حتی در بعضی روز‌ها این عدد به یک یا دو نفر هم رسیده است. روز گذشته هم فقط ۳ نفر فوتی قطعی ناشی از کرونا داشتیم. این درحالی است که در اوج موج پنجم مشهد و استان مرگ ومیر‌های سه رقمی را هم تجربه کردیم.

در طرح هوشمند، دریافت خدمات منوط به تزریق واکسن است

با وجود اینکه هنوز ابلاغیه ستاد ملی کرونا و وزارت کشور برای طرح هوشمند محدودیت‌های کرونایی در کشور به استان‌ها نرسیده است، با اعلام مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد این طرح از امروز در ادارات دولتی آغاز خواهد شد.

علی اصغر حسنی با اشاره به جزئیات طرح هوشمند محدودیت‌ها گفت: این طرح مرحله به مرحله اجرا و فاز اول آن قرار است در ادارات دولتی اجرا شود و براساس آن همه کارمندان باید کارت واکسن داشته باشند و کسانی که این کارت را نداشته باشند، جریمه خواهند شد؛

از اجازه نداشتن برای حضور در محل کار تا جریمه و توبیخ درج در پرونده. سامانه امید که برای طرح هوشمند طراحی شده است به همه سامانه‌های وزارت بهداشت متصل می‌شود و وضعیت واکسیناسیون فرد و تست‌های پی سی آر او به راحتی قابل مشاهده خواهد بود.

وی ادامه داد: اساس طرح هوشمند این است که خدمت دهی به افراد منوط به دریافت واکسن است و کسانی که در مقابل کرونا واکسینه شده اند، حتی در وضعیت قرمز هم خدمات دریافت می‌کنند و محدودیت از این به بعد برای افرادی خواهد بود که واکسن نزده اند.

البته پیش از این برخی از ادارات و اصناف این طرح را به صورت خودجوش اجرا کرده اند و چیزی در حدود ۵۰ تا ۶۰ اداره دولتی فهرست کارمندان واکسینه شده خودشان را از معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دریافت کرده اند.

۱۰۴۵ دانش آموز کرونا مثبت

مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این نشست خبری با بیان اینکه دانش آموزانی که علامت بیماری کرونا را داشته باشند اجازه ورود به مدارس را نخواهند داشت، گفت: مراقبان سلامت مدارس در این باره آموزش دیده اند و دانش آموزان با علامت به مراکز منتخب ارجاع داده می‌شوند تا از آن‌ها تست کرونا گرفته شود.

در صورت مثبت شدن تست پی سی آر کار رهگیری آغاز می‌شود و همه کسانی که با این دانش آموزان در ارتباط بوده اند باید آزمایش بدهند.

محمد احمدیان ادامه داد: تا شنبه گذشته و در ۴۵۲۵ مکان آموزشی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تست پی سی آر ۱۰۴۵ دانش آموز مثبت شده است که البته سرعت عمل ما برای رهگیری و سرایت نیافتن بیماری به دیگر اطرافیان این بیماران کافی بوده است.

ورود به ایران و مشهد از ۸ کشور ممنوع است

با وجود اینکه کرونای تازه کشف شده اُمیکرون به پاکستان رسیده است، هنوز موردی از این گونه جدید در ایران و در مشهد دیده نشده است.

با این همه، اما مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای شیوه نامه وزارت بهداشت برای جلوگیری از ورود این گونه به کشور در استان خبر داد و افزود: ورود از هشت کشور آفریقایی که در اصطلاح به آن‌ها ویژه می‌گوییم به کشور ممنوع است و ما هیچ پرواز و ورودی از این کشور‌ها به مشهد نداریم و اصلا حق ورود ندارند.

اما مسافران ایرانی که سابقه حضور در این کشور‌ها را دارند باید ۱۴ روز قرنطینه شوند و در این مدت سه تست پی سی آر باید ارائه بدهند.

سعید فردین فر افزود: ترکمنستان، گرجستان، ارمنستان و ترکیه در دسته کشور‌های پرخطر هستند و افرادی که از این کشور‌ها می‌خواهند وارد ایران شوند باید حتما تست پی سی آر منفی مربوط به ۷۲ ساعت قبل و گواهی دریافت دو دز واکسن که حداقل دو هفته از تزریق نوبت دوم آن گذشته باشد داشته باشند و در مرز و زمان ورود هم مراقبت انجام می‌شود و درصورتیکه علائم داشته باشند، از ورود آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->