کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان صید پرنده‌های شکاری در خراسان رضوی برای پول‌های عربی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده
سرخط خبرها

۵ دارویی که مصرف آن‌ها، سبب خشکی چشم می‌شود

  • کد خبر: ۹۲۱۷۶
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
۵ دارویی که مصرف آن‌ها، سبب خشکی چشم می‌شود
سندرم خشکی چشم ناشی از کمبود مزمن روانسازی بوسیله رطوبت روی سطح چشم میباشد. اثرات خشکی چشم میتواند از التهاب ظاهری در چشم‌ها تا التهاب‌های قابل توجه و حتی زخم‌های سطح چشم پیش برود.

به گزارش شهرآرانیوز، به نقل از آی زون انوید، خشکی چشم یکی از حالات ناراحت کننده‌ای است که بسیاری از انسان‌ها می‌کوشند از آن دوری کنند. با این حال، این موضوع یکی از موارد شایع در میان انسان هاست به طوری که تنها در آمریکا ۱۶ میلیون نفر از خشکی چشم رنج می‌برند.

خشکی چشم می‌تواند به دلیل طیف گسترده‌ای از مسائل مانند بیماری‌های چشم تا عوامل محیطی و ژنتیکی بروز کند. با این حال، کمتر کسی می‌داند عوارض جانبی مصرف برخی دارو‌ها خشکی چشم است. از مهمترین دارو‌ها در این زمینه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- دارو‌های ضدافسردگی:

بسیاری از دارو‌های این مجموعه مانند پاکسیل و آداپین دارای عوارض جانبی مانند خشکی چشم هستند. این دارو‌ها کارکرد غدد چشم را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش اشک شده که نتیجه آن خشکی چشم است.

۲- آنتی هیستامین ها:

گرچه یکی از بهترین راهکار‌ها برای مقابله با آلرژی مصرف آنتی هیستامین هاست، اما این دارو‌ها باعث تحت تاثیر قرار گرفتن چشم شده و خشکی آن را درپی دارد. این دارو‌ها رطوبت چشم را کاهش داده و باعث ناراحتی بینایی در فرد می‌شود.

۳- دارو‌های کنترل آکنه و جوش:

تحقیقات نشان داده است مصرف دارو‌هایی که برای کنترل آکنه و جوش در پوست استفاده می‌شود، عوارض جانبی خشکی چشم را به همراه دارد. این دارو‌ها حاوی ماده‌ای به نام ایزوترتینوئین است که علاوه بر کنترل آکنه، می‌تواند چشم را نیز درگیر کند.

۴- دارو‌های کنترل بارداری:

بسیاری از زنانی که از دارو‌های کنترل بارداری استفاده می‌کنند از خشکی چشم گلایه دارند. با این حال، مصرف خوراکی این دارو‌ها به تنهایی کمتر باعث خشکی چشم می‌شود، موضوعی که این امر را تشدید می‌کند استفاده همزمان از لنز‌های چشمی است.

۵- مسکن ها:

بسیاری از مسکن‌هایی که مردم به طور عمومی مصرف می‌کنند در رده دارو‌های غیراستروئیدی ضدالتهابی طبقه بندی می‌شوند. از آنجا که التهاب یکی از شایع‌ترین علائم خشکی چشم است، افراد تصور می‌کنند مصرف این دارو‌ها به حل این مشکل کمک می‌کند، اما این موضوع لزوما درست نیست. متاسفانه این دارو‌ها باعث کاهش حساسیت قرنیه شده و آسیب ناشی از خشکی چشم را تشدید می‌کند.

منبع: بهداشت نیوز 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->