تعطیلی کلاس‌های دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضداسرائیلی گزارش روزنامه عبری از رسوایی‌های نتانیاهو و کابینه‌اش آمریکا، مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام را رد کرد واکنش عربستان به گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر غزه رسانه‌های صهیونیستی: ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به رفح است هشدار مصر درباره حمله زمینی اسرائیل به رفح آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیت‌های سایبری از سوی سپاه تحریم کرد ادامه تظاهرات علیه نتانیاهو در دویستمین روز جنگ علیه غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی از لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارتش رژیم صهیونیستی دستور تخلیه جدید در شمال غزه را صادر کرد حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین تعلیق شد تداوم عملیات‌های مقاومت فلسطین در غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد فشار آلمان بر آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین جزئیات طرح جنجالی دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان پایگاه‌های اشغالگران اسرائیلی زیر آتش سنگین حزب‌الله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) روز تحلیف پوتین مشخص شد ابوعبیده: پاسخ ایران به اسرائیل قواعد جدیدی را وضع کرد | اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است
سرخط خبرها

جهاد «تبیین و اقناع» در نبرد روایت‌ها

  • کد خبر: ۹۲۲۵۶
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
جهاد «تبیین و اقناع» در نبرد روایت‌ها
اهمیت راهبردی جایگاه «روایتگری» در دفاع از جبهه حق را آیا دریافته ایم؟

به گزارش شهرآرانیوز؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۲۱ آذر، در دیدار با پرستاران و خانواده شهدای سلامت با تأکید بر اهمیت روایت حقایق انقلاب فرمودند: «بنده همیشه می‌گویم: شما روایت کنید حقایق جامعه خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر حادثه دفاع مقدس را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند، هر جور دلش می‌خواهد؛ توجیه می‌کند، دروغ می‌گوید [آن هم]۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند. شما اگر حادثه تسخیر لانه جاسوسی را روایت نکنید -که متأسفانه نکردیم- دشمن روایت می‌کند و کرده؛ دشمن روایت کرده، با روایت‌های دروغ....» پیش از این نیز ایشان در دیدار با هیئات دانشجویی به بحث «جهاد تبیین» اشاره کردند.

تأکید رهبر معظم انقلاب بر مسئولیت همگان به ویژه جوانان و افراد مؤثر بر افکار و فضای عمومی در جهت حرکت و جهاد تبیین، بایسته‌ها و اولویت‌هایی را فراروی رسانه به منزله سازمان دهنده حرکت تبیین و جهادگر تبیین قرار می‌دهد. بر پایه مفهوم شناسی تبیین و مفهوم مخالف آن می‌توان گفت چه در شناساندن و معرفی حقایق و چه مقابله با تحریف‌ها و ابهام افکنی‌ها و نیز کتمان و پوشیدن حقایق انقلاب و نظام، رسانه‌ها در صدر مخاطبان جهاد تبیین هستند. بدین ترتیب، کلیدواژه جهاد تبیین در کلام رهبر معظم انقلاب را می‌توان آغازگر تولید ادبیات تازه درباره دو جنبه شناساندن حقایق انقلاب و خنثی سازی تبلیغات مسموم رسانه‌های نظام سلطه دانست. در نتیجه، اصحاب رسانه باید برای فرهنگ سازی در این مهم پیشرانی کنند.

روایتگری درست، وظیفه اخلاقی و انسانی

حسن خجسته، استاد دانشگاه و معاون اسبق صدای جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR درباره نقش رسانه‌ها در ارائه روایت صحیح و تبیین وقایع گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل امروز عالم رسانه، روایت و روایتگری است، آن هم به خاطر جنگ روایتی که در عالم وجود دارد. یک مؤسسه آمریکایی در این باره می‌گوید که ما در این قرن وارد جنگ روایت می‌شویم و هر کس بتواند روایت خودش را از پدیده‌ها در آن روز حاکم کند، آن روز حاکم است.

بعضی وقایع برای جامعه یا ملت،  مهم و سرنوشت ساز است و باید به سرعت این موضوع در بستری دقیق و صحیح روایت شود. اگر شما روایت نکردید، مخاطب ناچار است که روایت دیگران را، اگرچه نادرست، بشنود که در رفتار و گفتار جامعه و محیط تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین روایتگری درست و صحیح، کاری اساسی و ضروری و وظیفه اخلاقی و انسانی است.

وی درباره نکاتی که رسانه‌ها باید برای ارائه روایت غالب و مؤثر بر افکار عمومی مد نظر قرار دهند، گفت: کار بزرگی که باید صورت بگیرد، این است که جریان آموزشی همواره رسانه‌ای باشد تا کسانی که می‌خواهند در عرصه رسانه به صورت غیرحرفه‌ای فعالیت کنند، به این لایه‌ها توجه داشته باشند. ما در عالم رسانه وارد حوزه رقابت بسیار شدیدی شده ایم که به جنگ رسانه‌ای شبیه است؛ بنابراین باید خیلی هوشمندانه با شناخت و تدبیر و آشنایی با شیوه‌های کاربردی تبلیغات وارد این میدان شویم؛ وگرنه ممکن است بر افکار عمومی تأثیر منفی بگذاریم.

نیازمند حرکت انقلابی در جهاد تبیین

حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، نیز در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR درباره ضرورت علمی و اهمیت جهاد تبیین گفت: موضوع جهاد تبیین، یکی از عرصه‌های مهم مبارزه دائمی جریان حق و باطل است. شکل دیگری در مواجهه با حرکت‌های اصیل وجود دارد و آن قلب واقعیات و حقایق است. یک بخش آن، پنهان کردن اتفاقات خوب و موفقیت هاست و بخش دیگر، وارونه نمایی و بزرگ نمایی ضعف‌ها یا القای دروغ‌ها و فریب‌هایی است که نسبت به افکار عمومی صورت می‌گیرد.

انقلاب و همه حرکت‌های اصیل انقلاب اسلامی و همه حرکت‌های اصیل مبتنی بر اراده، همراهی و آگاهی عمومی برای حرکت، اگر عاملی متوجه آسیب زدن به این مسئله باشد، اهمیت پیدا می‌کند. عملیات فریب، عملیاتی است که به صورت جدی در فضای مبارزه و مخاصمه دشمنان با حرکت‌های اصیل در آن‌ها اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد:برای دفاع از جریان حق (نظام اسلامی، اسلام اصیل، انقلاب اسلامی و هر نوع اتفاقی که ما آن را جریان حق می‌دانیم) در عرصه نرم و عرصه‌ای که متوجه باور، اراده، اعتماد و امید مردم است، مبارزه شکل پیچیده تری پیدا می‌کند و دفاع و مواجهه باید در قالب جدیدی اتفاق بیفتد. در این موقعیت، آن چیزی که الزام به حرکت درست است و در دعوت رهبر معظم انقلاب به تبیین و روشنگری هم واضح است، موضوع توجه به صحنه مبارزه و مواجهه و موضع گیری درست است که باید حرکت کرد.

رهبرمعظم انقلاب درباره تبلیغات، حرکت رسانه‌ای و مواجهه با شبهات در بخش‌های مختلف به صراحت به عدم کفایت حرکت‌های فعلی اشاره‌ می‌کنند که نیازمند حرکتی جهادی است. معنای جهاد، بذل وسع و به کارگرفتن همه توان است. رستمی افزود: نگاه عادی و طبیعی و حرکت‌های معمولی اداری قطعا پاسخ نمی‌دهد. این میدان، نیازمند حرکتی تحولی، انقلابی و جدی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->