در سفارت ایران در فرانسه چه می‌گذرد؟! (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزرای خارجه گروه ۷ خواستار همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی شدند دوباره غیرت ملت، دوباره شور قیام | راهپیمایی نمازگزاران مشهدی در حمایت از عملیات «وعده صادق» برگزار شد + فیلم سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد راهپیمایی مردم ایران در حمایت از عملیات «وعده صادق» آیت‌الله علم‌الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است | سه خطای محاسباتی در سنجش توفیق عملیات «وعده صادق» رئیسی: عملیات «وعده صادق» نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی است حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان واکنش نشان داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) عضو دفتر رهبر انقلاب: برخی مسئولان بدلیل کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند تجاوز جدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات پدافند هوایی در جنوب سوریه طعنه وزیر امنیت داخلی اسرائیل به گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان نتانیاهو دست به دامن انگلیس و آلمان شد واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان| تیراندازی به چند شی پرنده انجام شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز رای گیری برای بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیک در نیویورک آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است آمریکا قطع‌نامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد تکذیب پرواز ریزپرنده در اصفهان | پدافند به شیء مشکوک شلیک کرد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی امنیت کشور تکذیب شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جهاد تبیین و روشنگری (قسمت دوم)

  • کد خبر: ۸۷۰۹۲
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
جهاد تبیین و روشنگری (قسمت دوم)
حمیدرضا ترقی - عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی

هر کدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری، پیرامون خودتان را روشن کنید.‌

می‌توانید افکار درست را، افکار صحیح را در فضای حقیقی و مجازی منتشر کنید، پاسخ به اشکالات را، پاسخ به ابهام آفرینی‌ها را در این فضا با استفاده از این امکان منتشر کنید و می‌توانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید. اصل قطعی در این باب این است که بایستی از شیوه اخلاقی در این کار پیروی کرد.

باید از دشنام، تهمت و فریب و دروغ با افکار عمومی به شدت اجتناب کرد. بایستی حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی، و به کارگیری اخلاق منتشر کرد. باید حقایق را بدون تعصب روشن کنند، بدون حاکمیت تعلقات جناحی و گروهی تبیین کنند و هرجا اختلاف و تردید و شبهه افکنی بیشتر است، باید حضور فوری و تبیین کننده داشت.

تبیین رسالت انبیاست

مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشور‌های اسلامی فرموده اند: امیرالمؤمنین (ع) درباره علت بعثت پیامبران، جمله‌ای در نهج البلاغه شریف دارد که خیلی باید درباره آن تأمل کرد؛ ایشان می‌فرمایند: وَ یُذَکِّروهُم مَنسِیَّ نِعمَتِه وَ یَحتَجّوا عَلَیهِم بِالتَّبلیغ؛ حجت را بر مردم تمام کنند، سخن حق را به گوش آن‌ها برسانند، حقیقت را برای آن‌ها آشکار کنند.

تبیین، بیان، مهم‌ترین وظیفه پیغمبران است. دشمنان پیغمبران از جهل‌ها و پرده پوشی‌ها استفاده می‌کنند، از پوشش نفاق استفاده می‌کنند؛ پیغمبران پوشش جهل و نفاق را می‌دَرند. وَ یُثیرُوا لَهُم دَفائِنَ العُقول؛ گنجینه خِرد را برای بشر بازگشایی کنند؛ پیغمبران برای این آمدند که انسان‌ها را به تعقل وادار کنند، به اندیشیدن وادار کنند، به فکر کردن وادار کنند.

ببینید چه هدف‌های بزرگی است؛ [اهداف]بعثت این هاست. امروز بشر چقدر احتیاج دارد. بعد هم که بازگشایی گنجینه‌های خِرد در انسان‌ها انجام گرفت، وَ یُرُوهُم آیاتِ المَقدِرَه؛ عقل بشر را هدایت کنند به سمت توحید، به سمت آیات الهی، و آیات قدرت پروردگار را در مقابل چشم آن‌ها قرار بدهند. عقل هدایت نشده، بدون هدایت پیامبران نمی‌تواند حقیقت را آن چنان که هست دریابد؛

پیامبران دست خِرد انسانی را می‌گیرند، او را راهنمایی می‌کنند و با توانی که خدا در او قرار داده است، این راه دشوار زندگی را طِی می‌کند، حقایق عالم را برای انسان آشکار می‌کند. قدرت خِرد، خِردورزی در انسان مهم است، اما با هدایت الهی، با دستگیری خدا. این‌ها بعثت است.

چه کسانی وظیفه تبیین دارند؟

همچنین رهبر معظم انقلاب در در دیدار استادان و قاریان در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم فرمودند: وظیفه همه ملت اسلام و همه امت اسلام، مبارزه برای روشنگری است؛ این در درجه اول. هم علما مسئولند، هم روشنفکران مسئولند، هم تحصیل کرده‌ها مسئولند، هم همه کسانی که منبری دارند، تریبونی دارند، مسئولند که روشنگری کنند و حقایق دنیای اسلام را برای مردمی که نمی‌دانند بیان کنند؛ این روشنگری جهاد است.

جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست؛ جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی، و جهاد مالی است.

نتیجه نبود جهاد تبیینی

ایشان در این دیدار فرموده اند: امروز به خاطر اینکه این فریضه را، فریضه تبیین را، ما درست انجام ندادیم، یک عده‌ای دچار گمراهی اند و به خیال اینکه برای اسلام دارند کار می‌کنند، علیه اسلام دارند کار می‌کنند. این گروه‌های تروریستی در منطقه ما که امنیت را از ملت‌های مسلمان سلب کرده اند، آسایش را از ملت‌های مسلمان گرفته اند، به جای دشمن، این‌ها دارند با مسلمان‌ها می‌جنگند.

این گروه‌های تکفیری، گروه‌های نزدیک به وهابی‌ها کسانی هستند که زحمت دشمن را این‌ها به عهده گرفته اند، آن کاری که دشمن می‌خواهد بکند این‌ها دارند برای او انجام می‌دهند؛ بین مسلمان‌ها اختلاف ایجاد کرده اند. وقتی مسلمان‌ها با هم سرگرم جنگ شدند، قضیه فلسطین فراموش می‌شود؛ کمااینکه دارند قضیه فلسطین را به فراموشی می‌سپرند. باید تبیین کرد، باید روشنگری کرد.

موضوعات نیازمند به تبیین

تبیین آرمان‌ها و اصول و دستاورد‌های انقلاب اسلامی، تبیین سیاست‌های کلی نظام اسلامی، تبیین سخن نومبانی معرفتی و سیاسی نظام اسلامی، تبیین و روشنگری درباره فتنه‌های دست ساخت دشمنان داخلی و خارجی، تبیین حرکت‌های گمراه کننده دشمن و اهداف نظام سلطه، تبیین نظریه نظام انقلابی، تبیین نظریه مقاومت، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تبیین نیاز‌های کشور برای نخبگان، تبیین سند تحول در آموزش و پرورش، تبیین سبک زندگی اسلامی، تبیین نقشه علمی کشور، تبیین ایده اقتصاد مقاومتی، تبیین رعایت تقوا در فضای حقیقی و مجازی به صورت مصداقی، تبیین مسئله اقامه نماز و زکات، تبیین کلیدواژه‌های نقش مردم در حکومت استقلال، آزادی، عدالت، تبیین حقیقت غدیر برای وحدت امت اسلامی، تبیین جامعه سازی و دولت سازی اسلامی، تبیین راهبرد‌های رسیدن به تمدن نوین اسلامی، تبیین الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی، تبیین نقش ایدئولوژی در سیاست خارجی، تبیین نظریه مردم سالاری دینی، تبیین شیوه‌ها و تجربیات هشت سال دفاع مقدس، تبیین تجربه مذاکره با آمریکا، تبیین اقتصاد اسلامی و نفی ربا در سیستم بانکی، تبیین محتوایی نظام آموزش متوسطه و عالی متناسب با تراز انقلاب اسلامی، تبیین شیوه حکمرانی اسلامی، تبیین جایگاه تحزب و نهاد‌های مدنی در مشارکت سیاسی مردم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->