سرخط خبرها

درباره کتاب «فاطمه (س) دختر محمد (ص)»، اثر کریستوفر کلوهسی، کشیش مسیحی

  • کد خبر: ۹۲۴۳۳
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
درباره کتاب «فاطمه (س) دختر محمد (ص)»، اثر کریستوفر کلوهسی، کشیش مسیحی
کریستوفر کلوهسی، کشیش مسیحی، یکی از کسانی است که کتابی ارزشمند درباره زندگی بانوی بزرگوار اسلام، حضرت زهرا (س)، نوشته است؛ کتابی که در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسید و خوانندگان انگلیسی زبان را به خود جذب کرد. او در این کتاب به زوایای گوناگون زندگی دختر پیامبر پرداخته و در انتهای کتاب به تحلیل گزاره ‎های تاریخی درباره شهادت ایشان همت گمارده است.

امید حسینی نژاد | شهرآرانیوز - اباصلت هروی نامی آشنا برای همه محبان اهل بیت (ع) است. او سال ‎ها در کنار امام رضا (ع) بود و حتی در آخرین لحظات عمر شریف ایشان حضور داشت و از محضر این خورشید تابان بهره‌مند شد. اباصلت می‌گوید: روزی از امام (ع) شنیدم: «رحمت خدا بر آن بنده اى که امر (امامت) ما را زنده کند!» از ایشان سوال کردم که چگونه می‌توان این امر را زنده کرد؟ امام در پاسخ فرمود: علوم ما را بیاموزد و آن‌ها را به مردم بیاموزاند؛ زیرا اگر مردم زیبایى ‎هاى سخنان ما را بدانند، بی گمان از ما پیروى مى کنند.»

شنیدن سخن زیبا برای همه انسان ‎هایی که بر روی کره خاکی زندگی می‌کنند، جذاب است. نمی‌توان سخن زیبایی را شنید و دل به آن نسپرد. سیره امامان (ع) نیز مملو از نکات زیبا در همه حوزه ‎های زندگی بشری است. نقل است که مردی شامی به مدینه آمد. وقتی امام حسن (ع) را درمیان کوچه ‎ها دید، با سخنانی زشت ایشان را مخاطب قرار داد. همه از این کار او تعجب کردند. همه نگاه ‎ها به سمت امام (ع) بود. ایشان با نگاهی مهربانانه به آن فرد فرمود: «مشکلت چیست؟ گرسنه ای؟ لباس می‌خواهی؟ می‌خواهی کمکت کنم؟» آن فرد هتاک که تبلیغات رسانه‌ای معاویه چشم و گوشش را بسته بود، از این رفتار مهربانانه امام مجتبی (ع) متعجب شد و خود را به دست و پای ایشان انداخت.

چنین زیبایی ‎هایی در سیره اهل بیت (ع) همه را به سمت خود جذب می‌کند، حتی دشمنانی را که تحت تأثیر جو مسموم آن زمان بودند. این زیبایی ‎ها در کتاب ‎های تاریخ و حدیث نیز بازتاب پیدا کرده است، تاآنجاکه در دوران ما اندیشمندانی که به دین مبین اسلام معتقد نیستند، کتاب ‎هایی درباره زندگانی اجتماعی اهل بیت (ع) نگاشته اند. جرج جرداق یکی از پژوهشگران مسیحی است که همه عمر خود را صرف شناختن امام علی (ع) کرد و کتاب «علی، صدای عدالت انسانی» اثر درخشان اوست که به دست ما رسیده است. کریستوفر کلوهسی، کشیش مسیحی، یکی دیگر از کسانی است که کتابی ارزشمند درباره زندگی بانوی بزرگوار اسلام، حضرت زهرا (س)، نوشته است؛ کتابی که در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسید و خوانندگان انگلیسی زبان را به خود جذب کرد.

او در این کتاب به زوایای گوناگون زندگی دختر پیامبر پرداخته و در انتهای کتاب به تحلیل گزاره ‎های تاریخی درباره شهادت ایشان همت گمارده است. شخصیت حضرت زهرا (س) همیشه در کانون توجه مسلمانان بوده است. با نگاهی به پهنه وسیع تاریخ تمدن اسلامی، می‌توان علمای بزرگ اهل سنت را یافت که کتاب ‎هایی درباره فضائل این بانوی بزرگ نوشته اند. حاکم نیشابوری، محدث بزرگ اهل سنت، یکی از کسانی است که رساله‌ای ارزنده درباره فضیلت ‎های حضرت زهرا (س) نگاشته است.

در دوران ما که فتنه ‎های گوناگونی امت اسلامی را هدف هجمه قرار داده است، توجه به وحدت مسلمانان در درجه نخست اهمیت قرار دارد. وحدت به این معنا نیست که ما دست از اعتقادات مسلم تاریخی خود بکشیم. همگان بر این مسئله واقفند که اتفاقات تلخ پس از رحلت پیامبر (ص)، سبب نفوذ رخنه‌ای در امت واحده پیامبر شد. اما وظیفه ما در این دوران پرتلاطم چیست؟ دمیدن در شیپور اختلاف بین مسلمانان؟

هرکس که دل در گرو دین مبین اسلام دارد، معتقد است که اگر همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان از بین برود، جامعه اسلامی با دورانی سخت روبه رو خواهد شد. حضرت آیت ا... بروجردی سال ‎ها در مسیر تقریب مذاهب اسلامی گام برداشت و تلاش ‎های او سبب شد شیخ محمود شلتوت به حجیت مذهب شیعه درکنار دیگر مذاهب اسلامی فتوا بدهد. تمرکز این مرجع بزرگ بر این بود که ما باید بر مرجعیت علمی اهل بیت (ع) تاکید کنیم تا همه را با ویژگی ‎های ممتاز این ستارگان درخشان آشنا کنیم. آنجا که شیرینی کلام آن ‎ها را بچشند، به یقین دل در گرو آنان خواهند نهاد.

اگر کشیشی مسیحی با علاقه‌ای وصف ناشدنی به دنبال تالیف کتابی درباره دختر پیامبر اکرم (ص) می‌رود، نشان از چشیدن شیرینی کلام گوهربار اهل بیت (ع) است. اگر همه ما به گفتار زیبای امام رضا (ع) جامه عمل بپوشانیم، می‌توانیم زیبایی ‎های زندگانی این بزرگواران را به گوش همه جهانیان برسانیم. در این مسیر، نیازی به دست کشیدن از اعتقاد ‎های مسلم تاریخی نیست، اما دمیدن در شیپور اختلاف افکنی میان مسلمانان نیز توجیه پذیر نیست.‌

می‌توان هم از اعتقاد صحیح خود دفاع کرد و هم ناآگاهان را با رویه‌ای مطلوب به سمت خود کشانید تا با شیرینی ‎های کلام اهل بیت (ع) آشنا شوند. در آخر باید به این نکته توجه کرد که امام رضا (ع) به ما اطمینان داده اند که اگر حلاوت کلام ما را به دیگران بچشانید، به یقین از ما پیروی خواهند کرد.

کتاب:
فاطمه (س) دختر محمد (ص) | نوشته کریستوفر کلوهسی

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->