تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی خسارت وارد کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است
سرخط خبرها

حسینی مزاری: جنگ داخلی در افغانستان پذیرفته‌ شده نیست

  • کد خبر: ۹۲۸۷۱
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
حسینی مزاری: جنگ داخلی در افغانستان پذیرفته‌ شده نیست
رئیس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان گفت: بعد از استیلای طالبان، دیدگاه اغلب مردم، مخالف جنگ و درگیری با طالبان است؛ چون مردم افغانستان به این تحلیل رسیدند که جنگ در افغانستان کارایی ندارد و گره‌ای از مشکلات باز نمی‌کند و از جنگ خسته شده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حجت الاسلام سید عیسی حسینی مزاری دیروز در نشست مطبوعاتی «افغانستان و بحران کشنده کنونی» در سالن اجتماعات مرکز تبیان مشهد با اشاره به سفر خود به کابل و هرات و گفتگو‌هایی که با مردم مناطق مختلف افغانستان داشته است، افزود: موضوع جنگ و ایجاد جبهه مقاومت در افغانستان پذیرفته شده نیست. جنگ در افغانستان پذیرش داخلی ندارد و در سطح منطقه هم کشور‌های همسایه از جنگ افغانستان علیه طالبان حمایت نخواهند کرد، حتی ایران که در سال‌های گذشته از مقاومت افغانستان حمایت می‌کرد، اکنون دیگر تمایلی به ادامه جنگ در افغانستان ندارد.

ضعف فرهنگی باعث ایجاد مشکلات می‌شود

حسینی مزاری با اشاره به اینکه امروز اولویت و ضرورت مردم افغانستان، امنیت و اقتصاد است، گفت: امنیت و ثبات در افغانستان باید از راهی غیر از جنگ تأمین شود. یکی از راهکار‌هایی که می‌تواند امنیت و اقتصاد را به وجود بیاورد، افزایش آگاهی‌های عمومی مردم است؛ زیرا بسیاری از مشکلات ناشی از ضعف فرهنگ عمومی است.

آگاهی به هم زیستی منجر می‌شود

وی تأکید کرد: اولین اثر ارتقای آگاهی عمومی، هم‌سویی جامعه و مردم است، چون اختلافاتی که وجود دارد، ناشی از ضعف فهم مسائل معرفتی و دینی و سیاسی است و اگر این فهم بیشتر شود و این فرهنگ به وجود بیاید که بزرگی من در وجود بزرگ مخاطب من و امنیت من در امنیت همسایه من است و بهبودی وضعیت اقتصادی من با بهبود وضعیت اقتصادی همه مردم اطراف من تأمین می‌شود، آن گاه درک می‌کنیم که باید در کنار هم قرار بگیریم و هم زیستی و هم پذیری داشته باشیم، یکدیگر را با هر اندیشه و فکر به رسمیت بشناسیم، افغانستان خانه مشترک ماست و باید همه در کنار هم باشیم.

نخبگان افغانستانی باید مطالبات از طالبان را دنبال کنند

حسینی مزاری اضافه کرد: تعامل با طالبان در عین طرح مطالبات و پیگیری خواسته ها، جزو اولویت هاست و مردم باید اقتدار خود را پیدا کنند، سپس راه تعامل با طالبان را در پیش گیرند. کسانی که بیش از همه می‌توانند مؤثر باشند، نخبگان جامعه افغانستان هستند که باید درراستای تأمین امنیت و ثبات و به دست آوردن مطالبات مردم با فهم ضعف‌های گذشته، تلاش کنند.

امیدواری به تأسیس سازمان ملی مهاجر

وی با اشاره به اینکه مرکز تبیان، کار‌های جدی و اثرگذاری درزمینه حقوق مهاجران انجام داده است و باید از ظرفیت ۳ میلیون مهاجر در ایران استفاده شود، گفت: سازمان ملی مهاجر به دستور رئیس جمهور تأسیس می‌شود و ما در کنار این دولت آماده همکاری هستیم تا زندگی مهاجران بهبود و ارتقا یابد.

لزوم حضور اقوام و مذاهب مختلف در دولت

وی با تأکــید بر اینکـــه ایجاد دولت فراگــیر در افغانســـتان، مهـــم‌ترین راه به رسمیت شناخته شدن حکومت این کشور در جامعه بین المللی است، تصریح کرد: حضور اقوام و مذاهب مختلف در دولتی فراگیر، منجر به این می‌شود که کشور‌ها با طالبان همکاری کنند و شرایط افعانستان بهتر شود. وی با اشاره به اختلاف میان طالبان و داعش، درباره روابط طالبان با شیعیان افغانستان، گفت: تعامل خوبی میان طالبان و شیعیان افغانستان برقرار است، تا جایی که طالبان دستور داده است اسلحه‌های شیعیان به آنان بازگردانده شود تا علاوه بر حکومت مستقر، شیعیان نیز قادر باشند امنیت مراکز شیعه نشین را تأمین کنند.

مشکلات قدیمی سرمایه گذاران افغانستانی در ایران

حسینی مزاری درباره مشکلات سرمایه گذاری تجار افغانستانی در ایران گفت: متأسفانه معضلات جدی سرمایه گذاری در ایران با وجود پیگیری‌های فراوانی که در سال‌های گذشته انجام شده، همچنان به قوت خود باقی است و به نتیجه نرسیده است. این معضلات موجب شده است که بسیاری از شهروندان افغانستانی سرمایه‌های خود را از ایران خارج کنند. وی اضافه کرد: افرادی که در داخل افغانستان هستند، مشکل انتقال ارز دارند و زمانی هم که ارز منتقل می‌شود بانک‌های ایران آن را به عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌پذیرند که در همان ابتدای کار یک هفتم سرمایه تاجر افغانستانی سقوط می‌کند و برای سرمایه گذار‌های افغانستانی صرفه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل حاضر به سرمایه گذاری در ایران نیستند. مهاجرانی که در داخل ایران اقامت دارند هم باید به صورت ارزی سرمایه گذاری کنند و برای تهیه و تبدیل ارز مشکل دارند و به دلیل همین مشکلات مختلف بانکی در ایران موجب شده است که ایران نتواند از ظرفیت اقتصادی افغانستان بهره ببرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->