میوه و صیفی جات در بازار امروز تره بار مشهد چند؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) | آلو سیاه و زرد ۲۵ هزار تومان افزایش مشتریان سپرده‌های بلندمدت بانکی روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳) بیش از ۹۰ درصد از افرادی که وارد طلافروشی می‌شوند، به دنبال خرید طلای دست دوم هستند ارزان‌ترین موبایل‌های برند‌های مختلف کدام‌اند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) دوربین مداربسته، آرایشگاه زنانه در مشهد را به پلمب کشاند کام سهامداران بالاخره شیرین شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۴ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ بلیت هواپیما بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است هر گرم طلای ۱۸ عیار در مشهد چند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) هزینه نصب و جداسازی کولر گازی در مشهد چقدر است؟ قیمت امروز طلا، دلار، سکه، ارز دیجیتال (۴ تیر ۱۴۰۳) | طلا ۳.۴ میلیون و دلار ۶۰ هزار تومان شد بخش‌نامه جدید بانک مرکزی؛ پرداخت وام اشتغال به هر نفر فقط یک بار قیمت خودرو‌های خارجی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) | بنز ۲۰۱۳، هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چگونه خودرو وارداتی بخریم؟ قیمت خودرو‌های داخلی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) متقاضیان دسته‌چک بخوانند | شرط جدید بانک مرکزی برای صدور دسته‌چک‌های صیادی سهم زنان از تسهیلات مشاغل خانگی چقدر است؟ شرایط رایگان‌شدن قبوض آب اعلام شد عرضه ۳۱ خودروی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه خودرو + جزئیات
سرخط خبرها

تأثیر افزایش قیمت بنزین در جامعه

  • کد خبر: ۹۳۰۸
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۷
تأثیر افزایش قیمت بنزین در جامعه
رضا جبلی کارشناس مالی و اقتصادی
بر اساس اصل هدفمندی یارانه‌ها، دولت موظف است یارانه تخصیص داده شده حامل‌های انرژی را به‌طور کارشناسانه و به مرور زمان کاهش دهد و قیمت حامل‌های انرژی را به نرخ حقیقی نزدیک کند. این امر یک الزام قانونی است و به دولت کمک می‌کند تا هزینه‌های خود را کاهش دهد و مصرف‌کننده را به مدیریت مصرف ترغیب کند. راهکار‌های مختلفی در دنیا برای مدیریت مصرف سوخت وجود دارد که بیشتر به ابزار‌های قیمتی و مدیریتی تقسیم می‌شود. با این حال، کارت سوخت کارآمدترین ابزار مدیریت در صورت غیرعادی شدن مصرف است؛ اما آنچه که در این زمینه کتمان‌ناپذیر است، تأثیر مثبت کارت سوخت در مدیریت مصرف است. این تأثیر در صورت وجود نظام سهمیه‌بندی تشدید می‌شود. متأسفانه با افزایش یک‌باره قیمت بنزین، شاهد افزایش برخی قیمت‌ها در بازارخواهیم بود. به‌طور مثال افزایش قیمت بنزین بر شرکت‌های حمل‌ونقل یا اجناس و شرکت‌های شیمیایی که از بنزین به‌عنوان مواد مصرفی خود استفاده می‌کنند، تأثیر بسزایی دارد. اثر افزایش قیمت بنزین از مسیر افزایش تبعی تورم است. به‌طور مثال شرکت‌هایی که موضوع حمل‌ونقل روی آن‌ها تأثیرگذار است، از این افزایش قیمت تأثیر می‌پذیرند و صنایعی از قبیل سیمان و فولاد و... به دلیل افزایش هزینه حمل‌ونقل، با افزایش نرخ مواجه می‌شوند. این موضوع به دلیل اینکه باعث تورم خواهد شد، تأثیرات گوناگونی را بر شرکت‌های خدماتی نیز خواهد داشت و آن‌ها می‌توانند افزایش نرخ داشته باشند.
اکنون بسیاری از مردم برای رویارویی با این وضعیت در حال بررسی گزینه‌های مختلف هستند که به‌طور طبیعی، دانستن وضعیت مصرف سوخت خودرو‌های داخلی و همچنین خودرو‌های خارجی (که البته به محصولات دست‌نیافتنی برای بسیاری از مردم کشورمان تبدیل شده است) در این زمینه می‌تواند مفید باشد. در این راستا باید در نظر داشت که مصرف سوخت خودرو‌های داخلی چیزی در حدود ۵/۱ برابر خودرو‌های خارجی است؛ البته نکته‌ای که به‌طور کلی دولت و مجلس به آن بی‌توجه بوده‌اند، موضوع مصرف سوخت بالای خودرو‌های داخلی و توجه نکردن به موضوع گازسوز کردن خودروهاست که در این صورت حتی شاید نیازی به گرانی بیش از حد آن نباشد.
متوسط مصرف بنزین در جهان چیزی حدود ۵/۵ لیتر است که در کشور ما این عدد به ۵/۷ لیتر رسیده است. به گزارش کارشناسان صنعت خودرو، مصرف بنزین خودرو‌های پراید و پژو ۴۰۵ به‌تن‌هایی از میزان قاچاق سوخت (قیمت پایین بنزین و قیمت بالای ارز نسبت به کشور‌های همسایه بازار قاچاق سوخت را در منطقه داغ کرده است و آمار‌های متفاوتی در این‌باره به گوش می‌رسد؛ از ۵ تا ۲۰ میلیون لیتر در روز.) بیشتر است؛ با این حال اراده‌ای برای کنترل این موضوع دیده نمی‌شود. چیزی حدود ۲۰ میلیون لیتر مصرف بنزین این ۲ خودرو است که به فناوری قدیمی این خودرو‌ها بازمی‌گردد و سازمان‌های ذی‌ربط نیز اراده‌ای برای کنترل و کاهش این مصرف ندارند؛ البته سایر خودرو‌های داخلی هم از این امر مستثنی نیستند.
با این حال سرنوشت بنزین در ایران همیشه در هاله‌ای از ابهام قرار داشته است. دولت از یک طرف در لایحه سال ۹۸ حرفی از تغییر نرخ بنزین نزد و از طرفی هم خودکفایی تولید بنزین را اعلام کرد و گفت «به دنبال صادرات هستیم»، اما از طرف دیگر مصرف بالا و قاچاق سوخت را یکی از دغدغه‌های اصلی خود دانست و استفاده از کارت سوخت را اجباری و سهمیه‌بندی را تکذیب می‌کرد. البته لازم به توضیح است که دولت در طرح حمایت معیشتی و اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی بنزین مقداری از دغدغه عموم مردم درباره افزایش قیمت سوخت را جبران خواهد کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->