سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

سهم استانی خراسان رضوی از بودجه روی میز مذاکره

  • کد خبر: ۹۳۳۱۰
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
سهم استانی خراسان رضوی از بودجه روی میز مذاکره
قرار است در روز‌های آینده اعضای کمیسیون تلفیق انتخاب شوند و عاقبت بودجه ۱۴۰۱ مشخص شود. اما اولویت نمایندگان خراسان‌رضوی در مجلس شورای اسلامی برای تغییر در لایحه آلبوم اقتصادی ۱۴۰۱ و افزایش بودجه استان چیست؟

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ این سوال را به بهانه تشکیل جلسه نمایندگان استان با استاندار و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه خراسان‌رضوی در روز پنجشنبه و بررسی نتیجه آن مطرح کردیم. به‌گفته دو نماینده استان، تلاش برای افزایش بودجه راه، آب و حاشیه شهر و احیای بودجه زیارت جزو موضوعات موکد نمایندگان است.

تلاش برای افزایش سرانه استان

رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی در این‌باره به شهرآرا گفت: نماینده‌های استان در مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنند که بتوانند سرانه خراسان‌رضوی را در حوزه‌های مختلف بهداشتی، زیرساختی، جاده و ریلی و خدمات اجتماعی افزایش بدهند.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین با تاکید بر اینکه خراسان‌رضوی در جدول راه‌های کشور آخرین است، اضافه کرد: در سال‌های گذشته، بودجه به قسمت راه استان یا تخصیص پیدا نکرده یا خیلی کم تخصیص یافته است. وضعیت راه‌های استان و زیرساخت آن، مشکلات زیادی دارد؛ به‌طور مثال از ۳ هزارو ۳۰۰ کیلومتر آزادراه کل کشور فقط ۳۰کیلومتر از آن در شرق کشور یعنی ملک‌آباد تا مشهد قرار دارد و ۳هزارو ۲۷۰ کیلومتر دیگر در غرب کشور است.

او با اشاره به وضعیت بد ریلی در شرق کشور و استان خراسان‌رضوی اظهار کرد: در جلسه‌ای که نماینده‌های استان به‌زودی با رئیس‌جمهور خواهند داشت، درکنار تلاش برای ثبت پیشنهاد‌هایی که از نهاد‌های مختلف رسیده است، در لایحه بودجه و در پیگیری این حوزه‌ها، تاکید ما بر روی وضعیت ریلی و جاده‌های مواصلاتی استان خواهد بود. سعی می‌کنیم نماینده‌هایی که در کمیسیون تلفیق حضور دارند، تمرکزشان بر این دو حوزه باشند.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در ادامه، با اشاره به اینکه بخشی از بودجه شهرداری‌ها در دست وزارت کشور قرار گرفته که باعث اعتراض شهرداری‌ها شده است، گفت: برای این موضوع هم تلاش خواهیم کرد که این بخش بودجه به دست خود شهرداری‌ها برگردد.

نیک‌بین با تاکید بر اینکه بازگشت یا افزایش ردیف بودجه‌های خاص را نیز پیگیری خواهیم کرد، افزود: معضل حاشیه شهر مشهد، مربوط به کل استان است. وقتی در روستا‌ها کمبود ایجاد شود، مردم به حاشیه شهرستان‌ها می‌روند و وقتی مردم شهرستان‌ها دچار کمبود شوند، به حاشیه کلان‌شهر‌ها مهاجرت می‌کنند. حاشیه شهر مشهد را مردمی از سراسر نقاط استان خراسان‌رضوی و کشور تشکیل می‌دهند، بنابراین سعی می‌کنیم برای آن بودجه چشمگیری کسب کنیم.

وی گفت: باید برخی ردیف‌های بیخود بودجه را حذف کنیم و درعوض، ردیف‌هایی را که شریان‌های اصلی کشور را زنده می‌کند، احیا کنیم تا این ردیف‌ها اگر حذف شده‌اند، برگردند و اگر هستند، افزایش پیدا کنند.

برای رفع کاستی‌های بودجه تلاش می‌کنیم

نماینده مردم مشهد‌وکلات نیز در این‌باره به شهرآرا گفت: در فرصت پیش‌رو هر نماینده تلاش می‌کند با بررسی اجزای بودجه، کاستی‌ها و موضوعاتی را که در لایحه دیده نشده است، شناسایی و برای جبران آن تلاش کند.

فاطمه رحمانی با اشاره به جلسه روز پنجشنبه افزود: نکته‌هایی که به‌صورت کلی مطرح شد، این است که ما نمایندگان به‌دنبال احیای بودجه زیارت و حاشیه‌نشینی باشیم و موضوعات مرتبط با آن را نیز به‌صورت ویژه و برجسته دنبال کنیم تا بودجه زیارت به قانون بودجه ۱۴۰۱ بازگردد و موضوع حاشیه‌نشینی نیز در حد گستره مشهد، پیگیری و اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه مشهد از شاخص‌های مربوط به آب و راه عقب است، اظهار کرد: برای حل مشکل بودجه آب، آزادراه‌ها، مشکلات ریلی و قطاربرقی تلاش خودمان را می‌کنیم و امیدواریم مشکلات موجود در لایحه برطرف شود.

نمایندگان از سهم استان در لایحه بودجه دفاع کنند

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت‌وبرنامه‌ریزی استان، استاندار خراسان‌رضوی هم در نشست مشترک استاندار خراسان‌رضوی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران سازمان مدیریت‌وبرنامه‌ریزی استان که با دستورکار ارائه گزارش سند آمایش استان و همچنین تبیین لایحه بودجه ۱۴۰۱ برگزار شد، بر پیگیری جبران عقب‌ماندگی‌های بودجه‌ای استان تاکید کرد.

یعقوبعلی نظری گفت: باتوجه‌به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در استان، نمایندگان حوزه‌های انتخابیه خراسان‌رضوی در مجلس شورای اسلامی، تمام ظرفیت و توان خود را برای دفاع از سهم و جایگاه خراسان‌رضوی در لایحه بودجه سال آینده به‌کار گیرند.

افزایش اختیارات استانی در آلبوم اقتصادی ۱۴۰۱

رئیس سازمان مدیریت‌وبرنامه‌ریزی استان نیز در این جلسه، با اشاره به بازنگری و به‌روزرسانی سند و مطالعات برنامه آمایش استان و همچنین افزایش اختیارات استان‌ها و شورای برنامه‌ریزی‌وتوسعه استان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: واگذاری اختیار فروش اموال مازاد و بلااستفاده در استان‌ها و برگشت صددرصد منابع آن به همان استان، افزایش استفاده استان‌ها از محل مازاد درآمد استانی و برگشت صددرصد آن به همان استان، افزایش اختیارات استان‌ها در استفاده از بهره مالکانه معادن برای همان استان، افزایش اختیارات استان‌ها در تقسیم کار ملی به‌منظور استفاده از منابع پیش‌بینی‌شده برای رشد اقتصادی بخش‌های ملی و همچنین الزام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ملی به تهیه برش استانی اعتبارات منظورشده برای رشد اقتصادی، تولید و اشتغال و واگذاری اختیار به استان‌ها برای انتخاب طرح‌های اولویت‌دار ملی، از مهم‌ترین اختیارات واگذارشده به استان‌ها و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است.

رضا جمشیدی با بیان اینکه رشد اقتصادی خراسان‌رضوی برای سال۱۴۰۱ معادل ۲/۷ درصد برآورد شده است، افزود: برای تحقق این رشد نیاز به سرمایه‌گذاری ۱۸۵هزار میلیارد تومانی در استان است که این میزان سرمایه‌گذاری از طریق بودجه عمومی دولت، تسهیلات بانکی، آورده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، منابع داخلی شرکت‌های دولتی، منابع شهرداری‌ها، صندوق توسعه ملی، بنیاد‌ها و نهاد‌های عمومی غیردولتی، اوراق مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی تامین خواهد شد.

وی گفت: پیرو تکلیف سازمان برنامه‌وبودجه کشور در سال جاری، سند آمایش استان و به‌ویژه مطالعات برنامه آمایش استان بازنگری خواهد شد. نتیجه مطالعات، بی‌شک به تغییرات احتمالی در سند آمایش استانی و ملی خواهد انجامید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->