ولادیمیر پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را ساقط می‌کنیم نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند + فیلم دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم
سرخط خبرها

موافقان و مخالفان افزایش کرسی‌های بهارستان چه می‌گویند؟

  • کد خبر: ۹۳۴۷۳
  • ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
  • ۱
موافقان و مخالفان افزایش کرسی‌های بهارستان چه می‌گویند؟
بر اساس اصل ۶۴ قانون اساسی به ازای هر ۱۰ سال باید ۲۰ نماینده به تعداد نمایندگان فعلی مجلس اضافه شود، اما با گذشت دو دهه، این اصل قانون اساسی هنوز تحقق پیدا نکرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ طرح افزایش تعداد کرسی‌های نمایندگی مجلس در مجالس هشتم، نهم و دهم مطرح شد، اما نتوانست در صحن علنی مجلس رأی لازم را کسب کند. با این حال، بار دیگر این طرح در مجلس یازدهم در دست بررسی است.

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس، در گفتگو با «خانه ملت»، با اشاره به اینکه طرح افزایش تعداد نمایندگان در حال بررسی نهایی است، گفت: بر اساس این طرح افزایش ۴۰ کرسی نمایندگی پیش بینی شده است. وی در ادامه افزود: با توجه به افزایش جمعیت کشور، تغییرات مسائل اجتماعی و فرهنگی و تصمیمات سیاسی و حاکمیتی، اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و افزایش تعداد کرسی نمایندگی ضرورت دارد. تعداد کرسی‌های نمایندگی باید بر اساس جمعیت کشور و وسعت جغرافیایی تعریف شود؛ از سوی دیگر نمایندگان پل ارتباطی مردم و حاکمیت هستند، لذا نیاز است ارتباطات نزدیک‌تر و بیشتر شود.

افزایش تعداد اعضای پارلمان ضروری است

علی بابایی کارنامه، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، نیز در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، درباره طرح افزایش تعداد کرسی‌های مجلس گفت: این امر بسیار ضروری است و معتقدم که باید در تعداد کرسی‌های نمایندگان مجلس تجدید نظر صورت بگیرد. برای مثال در شهری یک نماینده با ۱۲ هزار رأی وارد مجلس می‌شود و در تهران یا ساری، یک نماینده باید ۱۵۰ هزار رأی بیاورد تا بتواند وارد مجلس شود. اهمیت شهرستان‌ها در مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و پیوست‌های اقلیمی بیشتر است؛ پس باید تجدید نظر شود و به تعداد اعضای پارلمان در کشور، تعدادی اضافه شوند.

در حال حاضر در بسیاری از شهرستان‌ها بی عدالتی حاکم است؛ باید قانون انتخابات مجلس را عوض کنیم و اگر این قانون کلی که در مجلس است، کم شود، به مرور اتفاقات بهتری رخ خواهد داد؛ زیرا امروز مردم از نماینده توقع دارند که هم مشکلات وامشان را حل کند و هم اقدامات ملی را انجام دهد.

اگر قرار باشد که نماینده در کنار دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد، اما ساختار حزب محوری در کشور وجود نداشته باشد و با سؤالات متفاوتی رو به رو شود، همه این‌ها اقدامات نماینده را با مشکل مواجه می‌کند. اما شکل گیری احزاب فراگیر و حرکت به سوی انتخاباتی کاملا حزبی، ایدئالی است که مطلوب بیشتر فعالان عرصه سیاسی به شمار می‌رود.

باعث تشتت آرا در مجلس می‌شود

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی، نیز در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، در ارزیابی طرح افزایش کرسی‌های نمایندگی در مجلس گفت: این یک موضوع قانونی است که با افزایش تعداد جمعیت، تعداد نمایندگان مجلس نیز افزایش خواهد داشت و در قانون هم پیش بینی شده و براساس آن، قانون وضع شده است. اما سؤال اینجاست که در شرایط امروز کشور که همین تعداد نماینده مجلس هم با مشکلات بسیار زیادی تعیین می‌شوند، تا چه حد این امر محقق خواهد شد؛ علاوه بر این، خروجی این مجلس را باید ارزیابی کرد که آیا در صورت افزایش کرسی‌ها شرایط بهتر خواهد شد یا خیر و بعد در این زمینه بحث شود.

وی افزود: همین تعداد از نماینده‌های فعلی مجلس هم نتوانستند به آن رسالتی که دارند عمل کنند؛ حالا قرار است نماینده‌ها بیشتر هم شوند که باعث تشتت آرا خواهد شد. البته این امر اگر در زمان عبور از بحران‌های اقتصادی انجام شود، احتمالا موفق خواهد شد. اگرچه قانون لازم الاجراست، هر قانونی‌ می‌تواند در شرایط و زمان خود اجرایی شود؛ به نظر می‌رسد اکنون ضرورتی برای اجرای این قانون وجود ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سلطانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
0
0
بنام خدا ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف با سلام با توجه به طرح پیشنهادی مبنی بر افزایش 2 سال به سنوات خدمت و احتساب میانگین 3 سال آخر در معدل حقوق و بازنشستگی موارد ذیل به استحضار می رسد
1- کاهش و تاخیر اشتغال جوانان به مدت 2 سال 2- کاهش بازده کاری شاغلان در سال های پایانی خدمت 3- افزایش و تحمیل هزینه های مراقبت های بهداشتی و درمان کارکنان در سال های پایانی خدمت 4- نداشتن انگیزه خدمت رسانی در دو سال آخر به جز عده ای قلیل از آقایان نجومی بگیر که معمولا با این طرح و حتی بیشتر آن موافق هستند 5-تبعات اجتماعی 6- تحمیل هزینه های سنگین به دستگاهها و خرید فرصت برای صندوق های بیمه پرداز 7- تحمیل بار سوء مدیریت صندوق های بیمه پرداز و فشار به قشر آسیب پذیر کارکنان و عدم پرداخت بدهی های سنگین سالیان متمادی دولت و .... به صندوق ها و چاره اندیشی برای جبران این ضعف مدیریتی از کارکنان زحمت کش 8- مغایرت با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در راستای تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از نیروهای مستعد و جوان 9- فراموش شدن صیانت از اشتغال جوانان و جبران بحران ها از جیب قشر ضعیف جامعه
لازم است نمایندگان محترم بعنوان مدافعین حقوق آحاد جامعه با ملحوظ نمودن جمیع جهات نه صرف مصلحت اندیشی از پذیرش چنین طرح غیر کارشناسی و عواقب آن دفاع نمایند .
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->