تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها

حوزه علمیه خراسان، از ستون‌های حاکمیت سیاسی فقه شیعه

  • کد خبر: ۹۳۳۲۱
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
حوزه علمیه خراسان، از ستون‌های حاکمیت سیاسی فقه شیعه
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه علمیه خراسان را از مهم‌ترین ستون‌های شکل گیری حاکمیت سیاسی برشمرد و این خطه را مرکز علم و فرهنگ عنوان کرد.

حمید محمدیان | شهرآرانیوز؛ همایش نکوداشت آیت ا...  العظمی سیدمحمود حسینی شاهرودی، یکی از مراجع تقلیدمدرسه علمیه عالی نواب مشهد، در حالی برگزار شد که همه بزرگان حوزوی خراسان که در اواخر عمر ایشان در نجف بوده یا از این شخصیت شنیده بودند، بر زهد، تقوا، نواندیشی، به روز بودن و نگاه سیاسی درست این مرجع تقلید که در سال ۱۳۵۳  خورشدیدی رحلت کرده است، اشاره کرده اند.

خراسان، مرکز علم و فرهنگ

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهم‌ترین وجه خطه خراسان را فقاهتی و علمی بودن آن برشمرد که آن را به برکت وجود حضرت رضا (ع) به مرکز علم و فرهنگ تبدیل کرده است. وی به وضع علمی و فرهنگی و درخشش علما و بزرگان خراسان اشاره کرد و افزود: حوزه علمیه خراسان، از مهم‌ترین ستون‌های شکل گیری حاکمیت سیاسی فقه شیعه است. اسماعیلی یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود می‌داند که در دولت مردمی و انقلابی، نماد‌های مهم را درزمینه احیای هویت ایرانی اسلامی ترویج کند و پاس بدارد.

او ادامه داد: برای احیای فرهنگ ایرانی و اسلامی در برنامه تحولی وزارتخانه، یک جایگاه مهم برای ترویج اندیشه بزرگان در حوزه‌های مختلف پیش بینی شده است که به تسهیلگری در این باره می‌پردازد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به نقش سیاسی آیت ا...  العظمی حسینی شاهرودی در حمایت از فداییان اسلام و شخصیت مبارز شهیدنواب و اعلام مرجعیت امام خمینی (ره) اشاره کرد و آن را از مهم‌ترین نکات درخشان در کارنامه سیاسی عمر پربرکت آن بزرگوار دانست.

بینش خاص درکنار تقوا

آیت ا... سیداحمد علم الهدی، نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی، نیز در این همایش گفت: یکی از امتیاز‌هایی که در آن روز، استادان و عالمان بزرگ حوزه برای مراجع لحاظ می‌کردند، استناد آرا به روایات و احادیث بود؛ براین اساس، آیت ا...  العظمی شاهرودی صاحب امتیاز بودند و پس از رحلت آیت ا...  العظمی بروجردی، عموما در مشهد به ایشان رجوع کردند.

آیت ا... علم الهدی درباره موضع گیری آیت ا... حسینی شاهرودی درباره شهادت نواب صفوی و فداییان اسلام بیان کرد: در این باره باید به شرایط اجتماعی، خفقان عجیب دوران ستمشاهی، تحجر فوق العاده سنگین در نجف و نحوه انتقال اخبار نیز توجه کرد. عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ایشان تنها کسی بودند که چنین مسئله‌ای را در آن دوران مطرح کردند و موضع گیری قاطعی داشتند، توضیح داد: این در حالی بود که هنوز انقلاب آغاز نشده بود و این امر، فکر نو و بینش خاص اجتماعی و انقلابی ایشان را در کنار زهد و تقوا اثبات می‌کند.

خراسان، مهد بزرگان و عالمان

آیت ا... سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، نیز در این همایش گفت: حوزه کهن خراسان به برکت هم جواری با بارگاه امام رضا (ع)، از نخبگان و بزرگان نام آور علمی در عرصه‌های دانش عقلی و نقلی برخوردار بوده و هست.

او با تجلیل از مقام آیت ا... حسینی شاهرودی به عنوان فقیهی وارسته و عالمی عامل که از مفاخر نام آور تشیع است، بیان کرد: توجه به برجستگی‌های علمی و روشی و آثار ماندگار پژوهشی و نیز اهتمام به ویژگی‌های عملی معطوف به سه رسالت «هدایت دینی»، «زعامت‌سیاسی» و «خدمت اجتماعی» می‌بایست در هر شخصیتی که جزو مفاخر است، تجلی داشته باشد. وی افزود: الگوی هویت ساز ماندگار با سبک زندگی و مشی مردمی، تشکیل یک حلقه علمی از زنجیره حرکت کامل اجتهادی روبه جلو، نوآورانه و پاسخ گو و همچنین تأسیس حلقه‌ای در زنجیره استمرار امامت و ولایت، معطوف به رسالت عدالت گستری و مبارزه مداوم و تاریخی با طاغوت‌ها و ایستادگی در برابر خودکامگی آنان، از دیگر نکات شایان توجه در ابعاد شخصیتی مفاخر دین است.

معرفی ابعاد شخصیتی برای نخبگان و مردم

همچنین حجت الاسلام نصیری فرد، دبیر کنگره نکوداشت مرحوم آیت ا...  العظمی سیدمحمود حسینی شاهرودی، درباره دو راهبرد کلی دبیرخانه این همایش به منظور پوشش و معرفی ابعاد شخصیتی ایشان به نخبگان حوزه و دانشگاه و عموم مردم، بیان کرد: ۱۳ عنوان کتاب در ۵۳ جلد تولید شده است تا اندیشه‌های علمی و مبانی فقهی و اصولی این مرجع تقلید در کتابخانه‌ها نماند و به دست نخبگان جامعه برسد. او ادامه داد: برای اولین بار در کنگره‌های علما، درباره معرفی آیت ا...  العظمی شاهرودی از بستر هنر استفاده شده و دو مستند، یک رمان و ۱۵ نمایش نامه رادیویی درباره ابعاد مختلف شخصیتی ایشان، تولید و کتاب زندگی نامه به کتاب صوتی تبدیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی شاهرودی، فرزند این مرجع فقید، نیز در این همایش از توجه زیاد پدر خود به رعایت حلال و حرام گفت و افزود: کسی که برای مردم نیت خوبی داشته باشد، در همین دنیا پاداش می‌گیرد و رزق زیاد و عمر طولانی خواهد داشت.
یادآور می‌شود در این همایش از ۱۰ کتاب آیت ا... العظمی حسینی شاهرودی رونمایی شد. اولین همایش نکوداشت حضرت آیت ا... حسینی شاهرودی در شاهرود برگزار شده است و همایش‌های سوم و چهارم، بهار سال آینده در نجف اشرف و قم برگزار خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->