سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بیشتر از ۳۰ دقیقه چرت نزنید!

  • کد خبر: ۹۳۴۹۰
  • ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
بیشتر از ۳۰ دقیقه چرت نزنید!
چرت زدن در طول روز می‌تواند در الگو‌های خواب شبانه‌تان اختلال ایجاد کند که این در نتیجه می‌تواند به سلامت کلی‌تان صدمه وارد کند.

به گزارش شهرآرانیوز، اگر با نزدیک شدن به اواسط روز خسته و بدخلق می‌شوید، شاید یک چرت کوتاه دقیقاً همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

در حقیقت، چند بار چرت زدن طی هفته ممکن است حتی در بلند مدت برای سلامت تان مفید هم باشد. اما هر چرت زدنی روزتان را نمی‌سازد و نباید آن را جایگزین ۷ الی ۸ ساعت خوابی کنید که شب‌ها باید داشته باشید.
 
در ادامه می‌خواهیم ببینیم چه نوع چرت زدنی برای ما فایده دارد و به شما یاد خواهیم داد که چطور یک چرت اثربخش داشته باشید.

نباید بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه چرت بزنید

کارشناسان می‌گویند در اغلب مواقع یک چرت کوتاه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای می‌تواند جایگزینی سالم برای قهوه‌ای باشد که برای سرحال آوردن خودتان می‌نوشید.

در حقیقت یک خواب حدوداً ۳۰ دقیقه‌ای می‌تواند خلق و خو و حافظه‌ی شما را بهبود بخشد. چرت زدن به این مدت کوتاه، عوارض خستگی مانند کج خلقی، بی انگیزه شدن و خواب آلودگی را هم بهبود بخشد.

دانشمندان در تحقیقی به آثار چرت زدن بر روی شرکت کنندگان پژوهش پرداختند. آن‌هایی که ۳۰ دقیقه چرت می‌زدند بهبود خلق و خو را تجربه کرده بودند. اما چرت ۱۰ دقیقه‌ای یا کمتر باعث بدتر شدن خلق و خو شده بود.

چرت طولانی‌تر مؤثر نیست

چرت خیلی طولانی و همینطور چرت‌های عصرگاهی می‌توانند برخورداری از یک خواب باکیفیت شبانه را برایتان دشوارتر سازند.

دیر چرت زدن شاید در لحظه خستگی تان را از بین ببرد، اما می‌تواند باعث شود شب دیگر چندان خواب آلوده نباشید و سخت‌تر به خواب روید.

خواب بیشتر از ۳۰ دقیقه هم ممکن است باعث شود بیشتر از قبل احساس سستی و خستگی کنید. به این حالت «اینرسی خواب» گفته می‌شود.

این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که بعد از ۳۰ دقیقه خواب ما عمیق می‌شود و این امر بیدار شدن از خواب را دشوارتر می‌سازد. به این خواب عمیق، «خواب امواج آهسته» گفته می‌شود و پس از چند دقیقه خواب سبک‌تر شکل می‌گیرد.

اگر چند بار در هفته به چرت زدن نیاز پیدا می‌کنید، احتمالاً شب‌ها خواب کافی ندارید. کارشناسان می‌گویند چرت زدن باید یک استثناء باشد، نه امری همیشگی؛ و تمرکز اصلی باید بر روی ۷ الی ۸ ساعت خواب شبانه باشد.

راهکار‌هایی برای داشتن یک چرت مفید و مؤثر

۲۰ تا ۳۰ دقیقه بخوابید. بیشتر از آن می‌تواند وضع تان را بدتر کند یا مخل خواب شبانه تان شود. برای آنکه زود به خواب روید، نوتفیکیشن‌های گوشی خود را خاموش و ساعت آن را برای ۳۰ دقیقه‌ی دیگر تنظیم کنید. اگر خواب تان نمی‌آید، پیاده روی یا روش دیگری را برای بالا بردن انرژی تان امتحان کنید.

زود بخوابید. سعی کنید دیگر بعد از ساعت ۳ بعد از ظهر چرت نزنید. چون این کار می‌تواند مخل خواب شبانه‌ی شما گردد. بهترین زمان برای چرت زدن اواسط روز است.

پرده‌ها را بکشید و دمای اتاق را چک کنید.  ایجاد یک محیط ساکت و راحت به شما کمک می‌کند استراحت خوبی داشته باشید. اتاق باید تاریک و خنک باشد. اگر صدای بلند محیط مانع از خوابیدن تان می‌شود، صدای نویز سفید برای خودتان پخش کنید، چیزی که آن را به نام برفک تلویزیون می‌شناسیم.

روی چرت زدن تان حساب باز نکنید.  چرت زدن‌های گاه و بیگاه می‌تواند سالم و حتی در بلند مدت فوایدی داشته باشد، اما نباید در آن زیاده روی کنید. مثلاً تحقیقات نشان داده حداکثر دو بار چرت زدن در هفته باعث کاهش خطر بروز مشکلات قلبی عروقی می‌شود. اما بیشتر از این چرت زدن کمکی نمی‌کند و اگر به خواب شبانه‌ی شما صدمه بزند، ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی در شما بالا رود.

منبع: آخرین خبر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->