تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

نگاهی به نمایش‌هایی که این روز‌ها در مشهد روی صحنه می‌روند

  • کد خبر: ۹۳۵۹۸
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
نگاهی به نمایش‌هایی که این روز‌ها در مشهد روی صحنه می‌روند
این روز‌ها با برداشته‌شدن محدودیت ظرفیت ۵۰‌درصدی در تماشاخانه‌ها و اجرای هفت تئاتر به‌صورت هم‌زمان، بار دیگر این هنر در شهر مشهد رونق گرفته است. «ستاره صبحگاهی سیاره ناهید»، «آدیداس»، «آنومی»، «جویندگان طلا»، «الکترا»، «کار نیمه‌وقت» و «سوسایتی»، نمایش‌هایی هستند که در سالن‌های مختلف شهر روی صحنه می‌روند.

افخمی‌راد | شهرآرانیوز - این روز‌ها با برداشته‌شدن محدودیت ظرفیت ۵۰‌درصدی در تماشاخانه‌ها و اجرای هفت تئاتر به‌صورت هم‌زمان، بار دیگر این هنر در شهر مشهد رونق گرفته است. «ستاره صبحگاهی سیاره ناهید»، «آدیداس»، «آنومی»، «جویندگان طلا»، «الکترا»، «کار نیمه‌وقت» و «سوسایتی»، نمایش‌هایی هستند که در سالن‌های مختلف شهر روی صحنه می‌روند.

شاید اگر مشکلات سالن اصلی تئاتر شهر هم برطرف شده بود، بر تعداد نمایش‌های در حال اجرا افزوده می‌شد. البته چندی پیش، شهردار مشهد، از رایزنی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل مشکل سالن اصلی تئاتر شهر خبر داد؛ از‌این‌رو می‌توان امیدوار بود در ماه‌های آینده، هنرمندان از سالن اصلی تئاتر شهر هم برای اجراهایشان بهره بگیرند. در ادامه، هفت نمایشی را که این روز‌ها روی صحنه رفته‌اند، مرور کرده‌ایم.


نگاهی به نمایش‌هایی که این روز‌ها در مشهد روی صحنه می‌روندسومین دوره اجرا‌های «آدیداس»

نمایش کمدی آدیداس به نویسندگی مهدی ضیاچمنی، کارگردانی پویا غازی، سومین دوره اجرای خود را آغاز کرده است. غازی پیش از این، درباره نمایش «آدیداس» توضیح داده‌ بود: آدیداس یک نمایش دیالوگ‌محور است و بی‌انگیزگی و بی‌هدفی نسل جدید را نشان می‌دهد؛ نوجوانانی که تحت تأثیر تکنولوژی احساس بی‌هویتی می‌کنند و دستاوردی ندارند و دچار روزمرگی شده‌اند.

در خلاصه داستان این نمایش چنین آمده‌است: «تعدادی جوان برای یک شب شام خود را پیتزا انتخاب می‌کنند و....» مصطفی محمدزاده، علی احمدی، مهیار غازی، علی فلاحت، میلاد ادیب، حجت سادات، شایان بهداد و مهدی ضیاچمنی، گروه بازیگران «آدیداس» را تشکیل می‌دهند. این نمایش هر شب ساعت‌۱۹:۰۰ در تماشاخانه خورشید واقع‌در حد‌فاصل معلم‌ ۲۸ و چهارراه دانش‌آموز روی صحنه می‌رود.


نگاهی به نمایش‌هایی که این روز‌ها در مشهد روی صحنه می‌روند«جویندگان طلا» در سالن اردیبهشت

نمایش جویندگان طلا به نویسندگی میلاد کاشانی، کارگردانی ایمان رمضانی، این شب‌ها در سالن اردیبهشت روی صحنه رفته است. داستان این نمایش در اواخر قرن‌۱۸ و اوایل قرن‌۱۹ اتفاق می‌افتد، زمانی که تب طلا در آمریکا باب شده بود و اصطلاحا به آن «تب الماس» می‌گفتند.

کارگردان جویندگان طلا درباره موضوع اثر خود چنین توضیح می‌دهد: در این نمایش می‌خواستیم از مخاطب بپرسیم که تا کجا می‌خواهد در طمع کسب ثروت به مسیر خود ادامه دهد و البته لابه‌لای اثر، به نقد اجتماعی سیستم‌های اداری هم پرداخته شده است.
شاهین نورائی، آرمین ترابی، علی ضابطیان، امید هاشمیان، حسین شجاعی، دنیا رحیمیان، غزل نورآبادی، صالح اسماعیل‌نژاد، محمدرضا بنی‌اسدی، سارینا نجف‌زاده، پرنسا عظیم‌زاده، امین قهرمانی‌زاده، سیدعلیرضا حسینی، علیرضا مددی، محسن دهقان و محمدامین شهریاری، ازجمله بازیگران این اثر نمایشی هستند. «جویندگان طلا» هر شب ساعت۱۹:۳۰ به مدت ۷۵دقیقه در سالن اردیبهشت واقع در بولوار وکیل‌آباد، بولوار باهنر، خیابان باهنر ۵ روی صحنه می‌رود.


نگاهی به نمایش‌هایی که این روز‌ها در مشهد روی صحنه می‌روندروی صحنه رفتن یک نمایش تراژدی کمدی

نمایش تراژدی‌کمدی «الکترا» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی نصیری، از آثار به نمایش درآمده، در سی‌و‌یکمین دوره جشنواره تئاتر خراسان‌رضوی، اجراهایش را در مشهد آغاز کرده است. تقدیر بهترین کارگردانی، رتبه سوم بهترین نمایش‌نامه، تندیس رتبه اول بهترین بازیگر مرد، رتبه سوم بهترین بازیگر زن، تندیس بهترین طراحی پوستر و بروشور و تندیس بهترین طراحی و ترکیب صدا، عناوینی است که نمایش «الکترا» توانست در این رویداد کسب کند. تارخ اردشیری، پریا هروی، ستاره فرسا، صادق کابلی، بهار کلاهی و جلال شهباز‌نژاد، از‌جمله بازیگران این نمایش هستند که هر شب ساعت‌۱۹ در تماشاخانه اشراق واقع‌در بولوار هاشمیه، بین هاشمیه‌۲۰ و ۲۲ روی صحنه می‌رود. این نمایش برداشتی آزاد از مجموعه آثار اقتباس‌شده از الکترا به شمار می‌رود.


نگاهی به نمایش‌هایی که این روز‌ها در مشهد روی صحنه می‌رونداجرای نمایش برگزیده جشنواره تئاتر استان

نمایش «ستاره صبحگاهی سیاره ناهید» به کارگردانی مسعود عقلی و نویسندگی مهسا غفوریان و مسعود عقلی به‌تازگی اجراهایش را در تماشاخانه استاد نوری حوزه هنری خراسان رضوی آغاز کرده‌است. این نمایش نگاهی دارد به اسطوره «ازدواج مقدس» که مربوط‌به تمدن سومریان در بین‌النهرین است.

«ستاره صبحگاهی سیاره ناهید» از نمایش‌های حاضر در سی‌ویکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی بود که به‌عنوان برگزیده این رویداد برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شد. این نمایش هر شب ساعت‌۱۹:۳۰ در تماشاخانه استاد نوری، بین هاشمیه‌۲۰ و ۲۲ روی صحنه می‌رود و از بازیگران آن می‌توان به مهسا غفوریان، مسعود میرنیکزاد، علی ایزدپناه، منصور جهانبخش و عاطفه پور‌بهرام اشاره کرد. «ستاره صبحگاهی سیاره ناهید» در روز‌های پنجشنبه و جمعه این هفته علاوه‌بر سیانس ۱۹:۳۰ در ساعت ۱۷:۳۰ هم اجرا خواهد داشت.


نگاهی به نمایش‌هایی که این روز‌ها در مشهد روی صحنه می‌روندنمایشی خارج از سالن‌های تئاتر

نمایش اجتماعی دادگاه کیفری «آنومی» به نویسندگی مسعود عقلی و شادی غفوریان، طراحی و کارگردانی عادل توکلی‌نسب دوره دوم اجراهایش را آغاز کرده است. این نمایش که با ۴۰‌بازیگر و ۶۰نفر مجموع اعضای گروه در سال‌۹۸ به مدت ۲۰‌شب نمایش عمومی داشت، برای اجرا در ۶۰شب برنامه‌ریزی شده بود، اما به‌دلیل شرایط بیماری کرونا اجراهایش متوقف شد. دور دوم اجرا‌های عمومی این نمایش از چهارشنبه اول دی‌۱۴۰۰ آغاز شده‌است. «آنومی» بر خلاف دیگر نمایش‌ها در سالن‌های تئاتر روی صحنه نمی‌رود و هر روز ساعت‌۱۸ در میدان نمایشگاه بین‌المللی، بولوار سجادیه، سجادیه یک، روبه‌روی جاهد‌۱۵ اجرا می‌شود.

عادل توکلی‌نسب پیش از این در نشست خبری نمایش «آنومی» درباره اثر خود چنین توضیح داده بود: ما تئاتر آنومی را براساس واقعیت‌هایی که در چندین و چند پرونده بررسی کرده‌ایم، آغاز کردیم و سه اتاق را در نظر گرفتیم که فضای آن دادگاه نیست، اما موضوعاتی که انتخاب شده، براساس پرونده‌های مستند و قصه‌هایی بوده که در حوزه آسیب‌های اجتماعی به‌ویزه کودک و نوجوان اتفاق افتاده است.

از میان بازیگران نمایش «آنومی» می‌توان به حسین طاهری، رضا حسینی، فرشید تمری، رضا بیابانی، زهره مرادی، نرگس آمند، مینا قهرمانی، آناهید نبوی‌نژاد، رامین رخ‌افروز، علی کارآموزیان، محسن شهرکی، مهسا ستوده‌نژاد، حامد دائمی، امیر هاشمی‌نیت و ماهان عبداللهی اشاره کرد.


نگاهی به نمایش‌هایی که این روز‌ها در مشهد روی صحنه می‌روندآغاز اجرای «سوسایتی»

نمایش «سوسایتی» به نویسندگی و کارگردانی حسین اکبرپور نیز قرار است از چهارشنبه ۸‌دی به جمع تئاتر‌های روی‌صحنه اضافه شود. بلیت‌فروشی این نمایش تولید کارگاه بازیگری پردیس تئاتر مستقل در سایت گیشات برای روز‌های چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه این هفته آغاز شده‌است. مژگان خلیلیان، سالومه کافیان، آندیا زارعی، امیر‌رضا عرب، علی صفری، نیما دانش‌منوچهری، نیلوفر آبیزی، بهنام رنجبر، ابوالفضل اکبری، ریحانه قزوینی، آیسا منعمی، عسل میر‌جلیلی و ابراهیم زاهدی، گروه بازیگران نمایش «سوسایتی» را تشکیل می‌دهند. این تئاتر، دی‌ماه امسال ساعت‌۱۹:۳۰ در تماشاخانه انوشیروان ارجمند پردیس تئاتر مستقل واقع‌در خیابان صارمی، حد فاصل میدان حافظ و صارمی‌۵۰ پلاک ۷۸، به روی صحنه می‌رود.


نگاهی به نمایش‌هایی که این روز‌ها در مشهد روی صحنه می‌روند«کار نیمه‌وقت» در خورشید

نمایش اجتماعی «کار نیمه‌وقت» به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین نیک‌روان، از چهارشنبه ۸‌دی اجراهایش را آغاز خواهد کرد. در خلاصه این نمایش که از حضور بازیگرانی، چون میعاد فوقانی، کیهان هاشمی‌پور، پرهام کچرانلویی، علیرضا آفرین، محمد‌حسین نیک‌روان بهره گرفته، آمده است: «۶۰‌دقیقه غیر‌معمولی از زندگی سه دانشجوی معمولی.» نمایش «کار نیمه‌وقت» کاری از گروه تئاتر گیاه است که از چهارشنبه، ساعت‌۱۷:۳۰ در تماشاخانه خورشید واقع‌در حدفاصل معلم‌۲۸ و چهارراه دانش‌آموز روی صحنه می‌رود. بلیت‌فروشی این نمایش نیز در سایت گیشات آغاز شده‌است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->