واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

نشست خبری تئاتر «آنومی» با حضور معاون دادستان مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۹۲۲۶۳
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
نشست خبری تئاتر «آنومی» با حضور معاون دادستان مشهد برگزار شد
اجراهای عمومی دور دوم تئاتر آنومی، از چهارشنبه اول دی ۱۴۰۰ آغاز می‌شود. «آنومی» بر خلاف دیگر نمایش‌ها در سالن‌های تئاتر اجرا نمی‌شود و برای هر دوره از آن یک مکان آماده‌سازی و استفاده می‌شود.

سیده ریحانه موسوی | شهرآرانیوز - تئاتر آنومی، نمایشی است که با ۴۰ بازیگر و ۶۰نفر مجموع اعضای گروه در سال ۹۸ به مدت ۲۰ شب نمایش عمومی داشت، این اثر برای اجرا در ۶۰ شب برنامه‌ریزی شده بود که متأسفانه به دلیل شرایطی که بیماری کرونا در کشور به وجود آورد، نمایش متوقف شد.

اکنون دور دوم این نمایش اجرا‌های عمومی خود را از چهارشنبه اول دی ۱۴۰۰ آغاز می‌کند. «آنومی» بر خلاف دیگر نمایش‌ها در سالن‌های تئاتر اجرا نمی‌شود و برای هر دوره از آن یک مکان آماده‌سازی و استفاده می‌شود.

دانشگاهی به نام تئاتر

نشست خبری تئاتر آنومی ظهر دیروز با حضور معاون دادستان مشهد در محل خیریه گلستان علی (ع) برگزار شد. نیره عابدین‌زاده در این نشست با اشاره به اینکه تئاتر آنومی سابقه‌ای طولانی دارد، گفت:

تئاتر آنومی واقعی‌تر از دیگر تئاتر‌هاست، زیرا همه گروه نویسنده، کارگردان و حتی بعضی از بازیگران آن، همه صحنه‌های پرونده‌هایی که در این دادگاه مطرح می‌شود را از نزدیک دیده و شاید اشک هم ریخته‌اند.

معاون دادستان مشهد بیان کرد: با اینکه در زمان تمرینات این گروه حاضر بودم و با آن‌ها صحبت می‌کردم، اما بازهم به تماشای تئاتر رفتم و تمام صحنه‌های آن برایم زنده شد.

او اظهار کرد: آنومی یک دانشگاه است و من از مسئولان خواهش می‌کنم که به تماشای این نمایش بنشینند. عابدین‌زاده تصریح کرد: این تئاتر چرخه مهمی را که در حوزه معضلات اجتماعی دارای عقبه است به ما نشان می‌دهد و می‌گوید که آسیب‌های اجتماعی چه ریشه‌های عمیقی دارند.

به گفته او: اگر مسئولان به تماشای این تئاتر بروند، متوجه خواهند شد که تصمیماتشان تا چه حد تأثیر‌گذار است و آسیب‌های اجتماعی چه ریشه‌های عمیقی دارد.

او با بیان اینکه چه کسانی باید پاسخگوی کودکانی باشند که بار‌ها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، گفت: من از مسئولان، دانشجویان رشته‌های حقوق، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روان‌شناسی، معلمان مدارس و والدین تقاضا دارم به تماشای این تئاتر بیایند، زیرا برای همه اقشار آموزنده است.

نمایشی بر مبنای واقعیت

تهیه‌کننده تئاتر آنومی نیز در این نشست گفت: در ابتدای کار چیز‌هایی که کارگردان این اثر برای من تعریف می‌کرد برایم باورپذیر نبود و حس می‌کردم قرار است یک کار تلخ نمایشی برای جذب مخاطب اجرا شود.

مسعود حکم‌آبادی ادامه داد: حس می‌کنم بازگشتم به تئاتر باید با موضوعی باشد که بتوانم آن را درک کنم و بحث تئاتر آنومی که دوباره مطرح شد، احساس کردم چیزی که قرار است روایت شود را لمس کرده‌ام و می‌توانیم به یکدیگر کمک کنیم تا این تیم را کنار هم جمع کنیم.

او مطرح کرد: تغییر مکان تئاتر به جایی دیگر خطرپذیری آن را بالا می‌برد و اجرا در یک مجموعه ناشناخته که تا‌به‌حال رفت‌وآمدی در آن نبوده و در حوزه مرکزی شهر نیز قرار ندارد، ما را کمی دچار چالش می‌کند، اما تجربه جذابی است.

همچنین کارگردان این نمایش درباره دلیل اجرای این تئاتر گفت: بهمن سال‌۹۷ که درخواست خود را به قوه قضاییه و خانم عابدین‌زاده دادیم، تصورمان این بود که جدی گرفته نشود، اما بی‌درنگ بعد از تعطیلات نوروز ۹۸ جلسه‌ای هماهنگ شد و طرح را برایشان توضیح دادیم، که بسیار سریع تمام پرونده‌ها را در اختیارمان قرار دادند.

عادل توکلی ادامه داد: خوشبختانه در کمترین زمان ممکن در جریان بسیاری از پرونده‌های واقعی و مستند قرار گرفتیم و هماهنگی لازم انجام شد تا در جلسات دادگاه حضور داشته باشیم و فضا را از نزدیک لمس کنیم. به‌واقع خانم عابدین‌زاده معاون دادستان قوه قضاییه در این راه کمک زیادی به ما کردند.

توکلی بیان کرد: ما تئاتر آنومی را براساس واقعیت‌هایی که در چندین و چند پرونده بررسی کرده‌ایم، آغاز نمودیم و سه اتاق را در نظر گرفتیم که فضای آن دادگاه نیست، اما موضوعاتی که انتخاب شده، براساس پرونده‌های مستند و قصه‌هایی بوده که در حوزه آسیب‌های اجتماعی خصوصا کودک و نوجوان اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: بعد از دوسال وقفه فعالیت‌های هنری درشهر مشهد، امسال تصمیم گرفتیم که این نمایش را دوباره اجرا کنیم.

کارگردان نمایش آنومی با اشاره به تغییر شرایط اقتصادی در دو سال اخیر افزود: هزینه مکان اجرا نسبت به سال ۹۸ بسیار افزایش پیدا کرده که این موضوع را با خانم عابدین‌زاده مطرح کردیم و ایشان با مدیرعامل مؤسسه خیریه گلستان علی (ع) هماهنگی‌های لازم را در این باره انجام دادند.

سید حمید رضا‌زاده، مدیر عامل مؤسسه خیریه گلستان علی (ع)، نیز درباره دلیل تصمیم خود مبنی بر حمایت از هنرمندان این تئاتر گفت: به دلیل علاقه زیادی که به فعالیت‌های اجتماعی خصوصا در حوزه کودکان دارم و آسیب‌هایی که در این تئاتر به نمایش گذاشته می‌شود تصمیم گرفتیم از این گروه نمایشی حمایت کنیم.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->