سازمان ملل: پاکسازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجر نشده احتمالا ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند وزیر کشور: آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هستیم شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
سرخط خبرها

واکنش تند مجلسی‌ها به نامه مرکز پژوهش‌ها درباره طرح صیانت

  • کد خبر: ۹۳۷۲۲
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
واکنش تند مجلسی‌ها به نامه مرکز پژوهش‌ها درباره طرح صیانت
رئیس مرکز پژوهش ‎های مجلس، چهارشنبه یکم دی، در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی»، به بیان نظر کارشناسی این مرکز درباره این طرح پرداخت و ضمن بر شمردن اشکالات فراوان متن طرح، خواستار تخصیص زمان بیشتر برای اصلاح آن شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در این نامه، نقض اصول متعدد قانون اساسی، کم توجهی به ساختار عالی تصمیم سازی و تقسیم وظایف حوزه فضای مجازی مصرح در حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی، عدم ابتناء بر یک نظریه و مدل مفهومی مشخص و ضعف انسجام درونی مفاد طرح، ایجاد موانع در مسیر شفافیت و پیش بینی پذیری اقتصاد دیجیتال و زمینه سازی برای فرار سرمایه‌های داخلی، امکان ایجاد رانت ‎های گسترده در کسب وکار‌های دیجیتال، بسط ید و اختیارات نهاد‌های فراقانونی و بدون نظارت، کاهش سرمایه اجتماعی نهادی، وجود نگاه تهدیدمحور به فضای مجازی در طرح و بی توجهی به فرصت‌ها و آینده نگر نبودن طرح، از جمله ایرادات وارد بر کلیات طرح عنوان شده است.

دو روز پیش هم، عطاءا... رفیعی آتانی، قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس، با بیان اینکه نظرات مرکز پژوهش‌ها درباره طرح صیانت دقیقا همان نظرات دوره قبلی بود، گفت: در متن نامه ارسالی تأکید شده است که مرکز، آمادگی اصلاح اشکالات واردشده به طرح را دارد تا موضوع مدیریت فضای مجازی همچنان بدون ضوابط قانونی، یله و رها نباشد.

در نخستین واکنش به نامه انتقادی مرکز پژوهش ها، لطف ا... سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی، به «تسنیم» گفت: ما پیشنهاد دولت را به همراه طرح مجلس به مرکز پژوهش‌ها ارسال کردیم تا این مرکز با ادغام آن دو، طرح جدیدی را به کمیسیون مشترک ارسال کند. این در حالی است که مرکز پژوهش‌ها پس از بررسی این موضوع، طرح قدیم مجلس را نقد کرده است. مرکز پژوهش‌ها اساسا قرار نبوده است که طرح مجلس را نقد کند، بلکه قرار بوده با ادغام پیشنهاد‌های دولت با طرح اولیه مجلس، طرح جدیدی را به کمیسیون مشترک ارسال کند.

از سوی دیگر، نامه مرکز پژوهش ‎های مجلس درباره طرح صیانت، با واکنش ‎های متفاوتی از جانب نمایندگان مجلس مواجه شده است. ف اطمه قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس، نیز در توئیتر نوشت: «ایرادات جدی قانونی، اقتصادی و اجتماعی که مرکز پژوهش‌های مجلس به طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی گرفته، نشان دهنده بررسی همه جانبه این طرح و اثرات آن در کشور است. مخالفان این گزارش فنی و ذو ابعاد، به جای برچسب زدن بر یک مرکز پژوهشی معتبر، اگر نقد علمی به این سند پژوهشی دارند، اعلام کنند.»

نظر مرکز پژوهش‌‎ها را تصدیق می‌کنم

احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، در گفتگو با «ایسنا»، درباره نظر کارشناسی مرکز پژوهش ‎های مجلس درخصوص مغایرت طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی با قانون اساسی، گفت: من نیز همین نظر را دارم و معتقدم این طرح در تعارض با قانون اساسی بوده و بدون در نظر گرفتن همه جوانب تهیه شده است. طرح صیانت ضمن تعارض با قانون اساسی، هزینه سنگینی به کشور تحمیل و کسب وکار‌های موجود در فضای مجازی را تهدید می‌کند.

با توجه به شرایط جدید جهان و پیشرفت‌هایی که در این حوزه اتفاق افتاده است، نمی‌توان صرفا به دلیل آسیب‌هایی که بعضا در فضای مجازی وجود دارد، به سمت محدودسازی این فضا حرکت کرد. وی گفت: نظر مرکز پژوهش ‎های مجلس را تصدیق می‌کنم و مشخص است که یک بررسی دقیق روی این طرح انجام داده اند. در ابتدا نیز مرکز پژوهش‌ها به این موضوع اشاره کرده بود، اما به واسطه اینکه عده‌ای در مجلس طرفدار نگرش سلبی هستند، این هزینه به مجلس تحمیل شد.

موضع گیری مرکز پژوهش‌ها «اهانت به مجلس» است

بیژن نوباوه، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، اما در گفتگو با «فارس»، با انتقاد از عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس قانونا حق ندارد که درباره موضوعات و طرح ‎های در دستورکار اطلاعیه بدهد و موضع گیری کند، بلکه تنها می‌تواند نظر مشورتی و کارشناسی بدهد. درباره طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی پس از ارجاع این طرح از کمیسیون ویژه به مرکز پژوهش ها، این مرکز با صدور اطلاعیه با آن مخالف کرده است که این کار، قانونا درست نیست.

وی افزود: رفتار مرکز پژوهش‌ها در اعلام نظر و مخالفت با طرح در دستورکار حمایت از کاربران در فضای مجازی، اهانت به مجلس است و نباید اتفاق بیفتد. باید در شرح وظایف مدیر و کارکنان مرکز پژوهش‌های مجلس تجدیدنظر صورت گیرد و از تداوم این مسیر که این مرکز بخواهد با طرحی مخالفت یا موافقت کند، ممانعت شود.

خروج از دستورکار یا رونمایی از طرح جدید؟

علی رغم آنکه نظر مرکز پژوهش ‎های مجلس درباره طرح صیانت مشورتی است، برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که نظر این نهاد ممکن است منجر به خروج این طرح از دستورکار مجلس شود. اما مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی، در این باره به «ایرنا» گفت: ایرادات مرکز پژوهش‌ها به طرح صیانت قابل اصلاح است و طرح صیانت از دستور کار کمیسیون و مجلس خارج نشده است و تنها تلاش داریم این طرح، اصلاح و پخته شود.

در همین راستا، در جلسه روز گذشته کمیسیون مشترک طرح صیانت، از نسخه جدیدی از این طرح رونمایی شد. ویرایش جدید طرح صیانت، اکنون با عنوان «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» شناخته می‌شود. در پایان این جلسه نیز بیژن نوباوه، نماینده تهران در مجلس، گفت: کارشناسان مرکز پژوهش‌ها از کمیسیون، فرصت خواستند که آخرین بار طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی را بررسی کنند تا بتوانند طرح پیشنهادی خود را به کمیسیون مشترک ارائه کنند.
حال باید منتظر ماند و دید که در روز‌های آینده، نسخه جدید طرح صیانت در میان آرای موافقان و مخالفان، چه سرنوشتی در بهارستان پیدا خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->