کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود سامسونگ از حافظ رم جدید خود رونمایی کرد | LPDDR5X، راهی برای ورود هوش مصنوعی به گوشی‌های همراه پاول دورف: کاربران تلگرام به‌زودی میلیاردی می‌شوند ژاپن هم از اپل شکایت می‌کند؟ مدل‌های لوکس iPhone 15 Pro معرفی شدند | مافیای اپل جزئیات جدید از تنظیمات اجرای بازی‌ها در پلی استیشن ۵ پرو جزئیات جدید از حمله هکری به سازمان‌های اسرائیلی | مرکز پژوهش‌های هسته‌ای «دیمونا» هدف قرار گرفته است موتورولا از دو گوشی جدید رونمایی کرد
سرخط خبرها

ارزیابی پژوهش‌های علمی درباره تأثیر امواج وای‌فای و موبایل بر تندرستی

  • کد خبر: ۹۳۷۶۲
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
ارزیابی پژوهش‌های علمی درباره تأثیر امواج وای‌فای و موبایل بر تندرستی
راهکار مشترکی برای در امان‌ماندن از زیان‌های امواج موبایل پیشنهاد می‌شود؛ خاموش کردن مودم‌های وای‌فای در ساعت‌هایی از روز و استفاده کمتر از تلفن همراه است؛ توصیه‌هایی که به طور کلی برای دور ماندن از دنیای مجازی مفید هستند، اما آیا رعایت این توصیه‌ها تأثیر مهمی بر سلامتی ما هم دارند؟

علیرضا وفایی نیا | شهرآرانیوز - اگر عبارت «زیان‌های امواج موبایل بر سلامت» یا «آسیب‌های وای‌فای» را در اینترنت جست‌وجو کنید، با مطلب‌های مختلفی روبه‌رو خواهید شد که از بی‌خوابی و سردرد گرفته تا سرطان را در فهرست آسیب‌های این امواج رادیویی دسته‌بندی می‌کنند. راهکار مشترکی هم که در پایان تمام این مطلب‌ها به شما پیشنهاد می‌شود، خاموش کردن مودم‌های وای‌فای در ساعت‌هایی از روز و استفاده کمتر از تلفن همراه است. توصیه‌هایی که به طور کلی برای دور ماندن از دنیای مجازی مفید هستند، اما آیا رعایت این توصیه‌ها تأثیر مهمی بر سلامتی ما هم دارند؟

در محاصره امواج

امواج رادیویی، این‌روز‌ها همه پیرامون ما را فراگرفته‌اند. پس حتی اگر با خواندن هشدار‌های خطرناک بودن این امواج نگران شوید، وای‌فای را خاموش و از موبایل هم کمتر استفاده کنید، از امواج رادیویی‌ای که به طور مثال از فرستنده‌های رادیویی با طول موج‌های مختلف استفاده می‌کنند گریزی نیست. حتی اگر کیلومتر‌ها از شهر‌ها دور شوید، باز نمی‌توانید از امواج رادیویی عمق زمین که منابعی طبیعی دارد دور بمانید. این امواج از ابتدای تکامل حیات روی زمین وجود داشته‌اند و به وجود آمدن آن‌ها منحصر به پیشرفت‌های چند دهه گذشته نیست.

جدا از امواج طبیعی، تقریبا همه وسایل الکترومغناطیسی اطراف ما، از موبایل و لپ‎تاپ گرفته تا رادیو، تلویزیون، تلفن‌های بی‌سیم و کنترل از راه دور برای بازکردن در گاراژ و حتی ریموت ماشین، از امواج رادیویی برای انتقال و دریافت اطلاعات در فرکانس‌های مختلف استفاده می‌کنند. حالا سؤال اینجاست که آیا این امواجی که ما را احاطه کرده‌اند به همان اندازه‌ای که در برخی مطلب‌ها عنوان می‌شود خطرناک هستند و قرار است بخش زیادی از مردم را دچار بیماری‌های مختلفی مانند سرطان بکنند؟

تحقیقات چه می‌گویند؟

سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت از سال ۱۹۸۰ میلادی تا امروز در حال رصد تأثیر امواج رادیویی بر سلامت بوده است و هر بار که فناوری جدیدی عرضه می‌شود، تحقیقات مختلف را در این زمینه جمع‌آوری می‌کند. در هیچ‌کدام از تحقیقات سازمان بهداشت جهانی به آثار زیان‌آور در بخش رادیویی طیف الکترومغناطیسی در محیط معمولی اشاره نشده و هیچ تحقیقی نتوانسته است تاکنون این موضوع را ثابت کند.

آژانس جهانی تحقیقات سرطان

این سازمان در گزارش‌های خود در مورد عوامل سرطان‌زا بسیار با وسواس و دقت علمی بالا عمل می‌کند. گزارش سال ۲۰۱۸ این سازمان با عنوان «طبقه‌بندی احتمال سرطان‌زا بودن میدان‌های الکترومغناطیسی امواج رادیویی برای انسان» یکی از گزارش‌هایی به شمار می‌رود که در این زمینه بار‌ها به آن استناد شده است. این سازمان امواج رادیویی را در دسته مواردی قرار داده است که هنوز نتیجه قطعی درباره سرطان‌زا بودن آن وجود ندارد. البته این سازمان اعلام می‌کند شاید امواج رادیویی آثاری طولانی‌مدتی داشته باشند که هنوز کشف نشده است.

نگاهی به ایمنی چند دستگاه امواج رادیویی

فرستنده‌های وای‌فای

به غیر از مودم‌های وای‌فای، باید گفت تلفن همراه، لپ‌تاپ، کنسول بازی و دستگاه‌های هوشمند در فناوری اینترنت اشیا همگی فرستنده و گیرنده وای‌فای دارند. ارتباطات وای‌فای ۵ فرکانس اصلی دارد: ۲.۴ گیگاهرتز، ۳.۶ گیگاهرتز، ۴.۹ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز، ۵.۹ گیگاهرتز. بلوتوث هم در محدوده فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز کار می‌کند. تمامی این فرکانس‌ها بر اساس استاندارد جهانی FCC در محدوده ایمن برای سلامتی بشر قرار دارند. آژانس حفاظت از سلامت بریتانیا (HPA) اعلام کرده است که اگر فردی یک سال را در مکانی با دستگاه وای‌فای سپری کند، همان مقدار امواج رادیویی را دریافت می‌کند که فرد دیگری که ۲۰ دقیقه با موبایل مکالمه داشته، دریافت کرده است.

تلفن‌های همراه

تا امروز هیچ پژوهش معتبری وجود ندارد که استفاده از تلفن همراه یا گوشی بی‌سیم می‌تواند باعث سرطان یا انواع دیگر تأثیر بر سلامتی از جمله سردرد، سرگیجه یا از دست دادن حافظه شود. با وجود این، هنوز نمی‌توان درباره کاملا بدون خطر بودن امواج موبایلی بر سلامتی صحبت کرد و تحقیقات دراین‌باره ادامه دارد. یکی از استاندارد‌هایی که همه دستگاه‌های منتشرکننده امواج رادیویی از جمله موبایل‌ها باید قبل از عرضه کسب کنند مجوز FCC است. برای اطمینان از مجاز بودن میزان انتشار فرکانس‌های رادیویی موبایلتان می‌توانید کد مربوط به این استاندارد را از روی جعبه دستگاه پیدا کنید و با وارد کردن آن در وب‌سایت این کمیسیون استاندارد که در پایین آمده است، استاندارد بودن میزان تشعشعات رادیویی تلفن همراه خود را بررسی کنید.

آنتن‌های موبایلی

فرکانسی که آنتن‌های موبایلی (BTS) از آن استفاده می‌کنند، بسته به نوع فناوری آن‌ها بین ۶۰۰ تا ۲۶۰۰ مگاهرتز متغیر است. ارتفاع معمول برای نصب این آنتن‌ها هم بین ۱۵ تا ۶۰ متر از سطح زمین تعیین شده است. تشعشع امواج رادیویی در سطح زمین بسیار کمتر از تشعشعی است که در همان ارتفاع و به طور مستقیم در مقابل آنتن است. چگالی این امواج در سطح زمین صد‌ها تا هزاران برابر کمتر از آستانه محدودیت‌های FCC است؛ بنابراین میزان امواج آنتن‌های شبکه موبایلی تنها در صورتی می‌تواند بر سلامتی ما تأثیر بگذارد که مدتی طولانی در فاصله چندسانتی‌متری آن‌ها زندگی کنیم.

فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی

فرستنده‌های پخش رادیویی و تلویزیونی سیگنال‌های خود را با استفاده از امواج رادیویی ارسال می‌کنند. این فرستنده‌ها در فرکانس‌های مختلف بسته به کانال، از حدود ۵۰۰ کیلوهرتز تا حدود ۷۰۰ مگاهرتز برای باند UHF، اطلاعات خود را ارسال می‌کنند. این سطح از امواج رادیویی محیطی در مناطق مسکونی در نزدیکی تأسیسات پخش، بسیار کمتر از میزان مجاز تعیین‌شده در استاندارد‌های جهانی است. اطلاعات سامانه اندازه‌گیری تجمعی شدت امواج الکترومغناطیس هم که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشورمان در ۲ شهر تهران و شیراز راه‌اندازی شده است میزان پایین تشعشعات رادیویی این فرستنده‌ها را تأیید می‌کند.


علت پایین بودن سرعت وای فای خانگی چیست؟ | چگونه سرعت وای فای را افزایش دهیم

۱۰ نکته که احتمالا درباره وای‌فای نمی‌دانید


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->