دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور
سرخط خبرها

افزایش قیمت تخم‌مرغ به‌بهانه حذف ارز ترجیحی

  • کد خبر: ۹۴۱۷۱
  • ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
افزایش قیمت تخم‌مرغ به‌بهانه حذف ارز ترجیحی
زمزمه آزادسازی نرخ ارز برای تامین نهاده‌های دامی و حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی باعث شده که بازار خیلی زود به این اتفاق واکنش نشان دهد. بر این اساس در حالی که تا آخر آذرماه قیمت هرکیلو تخم مرغ ۲۳ هزار تومان بود، اکنون نرخ تخم مرغ در مشهد به ۲۶ تا ۲۷‌هزار تومان رسیده است.

مسعود سلطانی  | شهرآرانیوز؛ زمزمه آزادسازی نرخ ارز برای تامین نهاده‌های دامی و حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی باعث شده که بازار خیلی زود به این اتفاق واکنش نشان دهد. بر این اساس در حالی که تا آخر آذرماه قیمت هرکیلو تخم مرغ ۲۳ هزار تومان بود، اکنون نرخ تخم مرغ در مشهد به ۲۶ تا ۲۷‌هزار تومان رسیده است.

با این حال مسئولان تاکید کرده اند، تا پایان دی، ارز ترجیحی حذف نخواهد شد و نهاده‌های دامی با همین نرخ به دست تولیدکنندگان می‌رسد، اما در صحنه عمل، اتفاق دیگری رخ داده است و از ابتدای دی تاکنون، هنوز نیاز تولیدکنندگان به نهاده‌های دامی با نرخ ارز ترجیحی تامین نشده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران مرغ تخم‌گذار خراسان‌رضوی در این‌باره به شهرآرا گفت: دولت قیمت هرکیلوگرم تخم‌مرغ را ۲۲ هزارو ۵۰۰ تومان اعلام کرده است. اما این قیمت برای شرایطی است که نهاده با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شود. از ابتدای دی این کار انجام نشده است و علت افزایش قیمت هم از ابتدای این ماه تاکنون، همین بوده است.

سیدحسین موسوی‌نژاد ادامه داد: با مسئولان وزارت جهادکشاورزی در جلسات بی‌شماری حضور یافتیم و در روز‌های اخیر وعده داده‌اند نهاده را در سامانه بازارگاه، بارگذاری کنند، این درحالی است که به‌طور طبیعی باید ابتدای ماه این کار انجام می‌شد، با این حال تاکید می‌کنم از ابتدی ماه تاکنون، نهاده‌ای برای بخش تخم‌گذار در سامانه بارگذاری نشده است و فقط اعلام کرده اند که بارگذاری خواهیم کرد.

افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت تخم‌مرغ با ارز آزاد

وی افزود: مرغ‌داران آن‌قدر نهاده ذخیره نکرده‌اند که بتوانند نیاز گله مرغ را تامین کنند و مجبورند نیازشان را از بازار آزاد تامین کنند و همین امر موجب افزایش قیمت تمام‌شده خواهد شد، با این حال ما به جامعه مرغ‌دار اعلام کردیم دولت تعهد داده است نهاده را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین کند و از این‌رو تلاش می‌کنیم التهابی در بازار ایجاد نشود.

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران مرغ تخم‌گذار استان تصریح کرد: راهکاری که به دولت دادیم، این بود که اگر می‌خواهید قیمت کاهش پیدا کند، باید اعلام کنید نهاده را با همان قیمت قبل تامین می‌کنید و بعد هم در سامانه بازارگاه، بارگذاری کنید. اگر ارز آزاد شود و ملاک واردات نهاده، ارز ۲۴ هزار تومان باشد، قیمت تخم‌مرغ حداقل ۱۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و ۲/۱ برابر خواهد شد.

موسوی‌نژاد ادامه داد: لازم به ذکر است که تنها عامل موثر بر قیمت تخم‌مرغ، نهاده نیست. هنوز ارز ترجیحی حذف نشده و سایر اقلام موردنیاز مرغ‌داران با زمزمه آزاد شدن نرخ ارز، افزایش قیمت پیدا کرده است.

وی افزود: ما با سازمان جهادکشاورزی توافق کردیم که قیمت مصوب را رعایت و نیاز بازار را تامین کنیم. وقتی قیمت تخم‌مرغ کاهش پیدا می‌کند، هیچ‌کس پاسخگوی تولیدکنندگان نیست. اما وقتی این کالا گران می‌شود، حتی رسانه‌ها سراغ مرغ‌دار می‌آیند و البته جامعه تولیدکننده همیشه پاسخگو خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران مرغ تخم‌گذار استان تاکید کرد: مرغ‌داران برای تامین نیاز بازار با همان قیمت مصوب تخم‌مرغ مشکلی ندارند. اما اگر تا یک هفته آینده نهاده‌های موردنیاز در سامانه بازارگاه برای عرضه به مرغ‌داران بارگذاری نشود، باید تخم‌مرغ را به قیمت حداقل کیلویی ۴۰ هزار تومان بفروشند.

قیمت مصوب رعایت نشود، برخورد می‌کنیم

مسئول نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی جهادکشاورزی خراسان‌رضوی نیز در این‌باره به شهرآرا گفت: تخم‌مرغ باید برابر نرخ‌های مصوب قبلی یعنی هرکیلوگرم ۲۲ هزارو ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده برسد. درحال‌حاضر نه کمبودی هست و نه افزایش قیمتی داریم.

ناصر شعربافیان افزود: تولیدکنندگان نیز برای تامین نیاز تخم‌مرغ استان مشکلی ندارند و قیمت‌های مصوب باید رعایت شود. اعلام کردیم که بازرسان جهادکشاورزی این موضوعات را پیگیری می‌کنند. آخرین بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که قیمت مصوب رعایت می‌شود. در همین زمینه مانور ویژه‌ای نیز برگزار کردیم. تاکنون گزارشی درباره کمبود تخم‌مرغ در بازار به ما اعلام نشده است. اگر هم کسی نرخ مصوب را رعایت نکند، مطابق قانون برخورد خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: تخم‌مرغ باید به قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده برسد و اگر فردی به بهانه‌های واهی اقدام به گران‌فروشی کند، بی‌شک با او برخورد خواهد شد. وی بیان کرد: بازرسان جهادکشاورزی به شکل گسترده در بازار حضور دارند تا از هرگونه گران‌فروشی جلوگیری کنند و اگر مردم با گران‌فروشی در حوزه تخم‌مرغ مواجه شدند، آن را با سامانه۱۲۴ در میان بگذارند تا بازرسان در کمترین زمان ممکن با حضور در واحد صنفی، مراتب را به مراجع مربوط انتقال دهند.
کارشناسان معتقدند باتوجه‌به ناکارآمد بودن سیاست ارز ۴۲۰۰تومانی و شرایط فعلی کشور، چاره‌ای جز حذف این ارز نیست، اما مسئولان وزارت جهادکشاورزی از اکنون باید بر سیستم توزیع کالا‌های اساسی، تمرکز و آن را مدیریت کنند تا به بهانه حذف ارز ترجیحی شاهد سوءاستفاده در بازار نباشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->